Plany na wakacje 2019: dokąd jadą Europejczycy?
2019-06-21 09:28
Jakie plany na wakacje? © Sunny studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Plany na wakacje 2018: dokąd jadą Europejczycy?
Przed nami najnowsza odsłona Holiday Barometer. Jego wyniki pokazują, że na wakacje 2019 zamierzamy w tym roku przeznaczyć podobną kwotę jak rok wcześniej. Na tle innych zbadanych krajów Europy (Szwajcarii, Austrii, Niemiec, Belgii, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch, Portugalii) nasz budżet prezentuje się jednak najskromniej.Mieszkańcy 5 z 10 zbadanych krajów wydadzą poniżej 2 tys. EUR (Wielka Brytania, Hiszpania, Włochy, Portugalia i Polska). Między 2 a 4 tys. EUR przeznaczą na tegoroczne wakacje Austriacy, Niemcy, Belgowie oraz Francuzi. Ponad 3 tys. EUR na wypoczynek przeznaczą jedynie Szwajcarzy.
Prawie dwa tygodnie, najchętniej tam gdzie jest dużo słońca i morze
Średni czas odpoczynku Polaków wyniesie około dwóch tygodni – dokładnie 1,8 tygodnia i jest to tyle samo co średnia dla wszystkich badanych krajów europejskich. Dla porównania – Europejczycy będą odpoczywali dłużej niż Amerykanie, których średnia wynosi 1,4 tyg., ale krócej niż Brazylijczycy – 2,2 tyg.
Połowa Polaków – 52%, którzy mają już plany wakacyjne – zamierza spędzić je w kraju. Jest to zarazem jeden z najwyższych wskaźników na tle innych badanych krajów europejskich. Także Francuzi deklarują chęć spędzenia nadchodzących wakacji w swoim kraju – 56% oraz Hiszpanie – 51%. Jeśli już urlop granicą, to Polacy najchętniej w poszukiwaniu relaksu i słońca wybierają się na południe Europy – a tegoroczne top 3 wybieranych destynacji to Włochy/Grecja, Hiszpania i Chorwacja. Warto również dodać, że Chorwację oprócz Polaków wskazali w badaniu tylko jeszcze Czesi. Europejczycy w badaniu jednoznacznie też rozstrzygnęli „dylemat”: wakacje 2019 nad morzem czy w górach? Większość z badanych – 62% wybrało morze (taki sam wynik w Polsce).
Co decyduje o wyborze miejsca wypoczynku
Jako kluczowy element decydujący o miejscu wakacji, badani we wszystkich krajach objętych ankietą wskazali budżet – czyli kwota jaką dysponują i są w stanie przeznaczyć na urlop. Na kolejnych miejscach Europejczycy wymienili klimat/warunki pogodowe oraz oferta – atrakcje jakie ich czekają w danym miejscu. Ważne choć niekluczowe były także zagadnienia związane z bezpieczeństwem - możliwość wystąpienia ataków terrorystycznych oraz z ryzyko narażenia na szwank zdrowia. Okazuje się także, że coraz większe znaczenie odgrywają kwestie ekologiczne – środowiskowe. Z badania wynika, że w przypadku 26% Polaków tzw. ślad ekologiczny ma kluczowe znaczenie na wybór miejsca w którym będą odpoczywali.
Europejczycy wakacje 2019 spędzą w gronie najbliższych: partnerem - 71% (mąż, żona, partner/partnerka życiowa) i z dziećmi – 34%. Same plany wakacyjne nie są skomplikowane – chodzi po prostu o wypoczynek i relax – 54%, radość wynikającą z czasu spędzonego w gronie najbliższych/rodziny – 45%, a także poznawanie nowych kultur i możliwość zupełnej zmiany otoczenia – 42%.
fot. mat. prasowe
Plany na wakacje
Pracować czy nie pracować na urlopie – oto jest pytanie (?)
Polacy chętnie odcinają się od pracy w czasie wakacji – a przynajmniej tak deklaruje 67% z nich. Tym samym nie odbiegają znacząco od średniej europejskiej, która wynosi 69%.
Wśród Europejczyków, którzy zadeklarowali, że będą aktywni zawodowo w trakcie wakacji, najwięcej, bo 46% potwierdziło, że będzie to nie mniej niż 30 min, ale też nie więcej niż 2 godziny w ciągu tygodnia.
Okazje i atrakcyjne oferty mają znaczenie
Okazuje się, że dominującym typem podróżnika-turysty jest internauta. Europejczycy najchętniej kupują urlop w sieci. Co ważne, podchodzą do zakupu urlopu selektywnie tzn. nim zrealizują transakcję, surfują po internecie szukając najlepszych dla siebie ofert – działa tak 34% Europejczyków, a w przypadku osób do 35 r.ż. ten wskaźnik jest wyższy i wynosi 39%. Jeśli chodzi o moment zakupu wyjazdu, to zdecydowana większość Europejczyków – 74% finalizuje transakcję miesiąc przed wyjazdem lub jeszcze wcześniej. W przypadku Polski ten wskaźnik jest najniższy i wynosi 59%. Polacy najczęściej finalizują zakup w terminie poniżej miesiąca przed rozpoczęciem urlopu – działa w ten sposób 41% badanych i jest to zarazem najwyższy odsetek w Europie.
Absolutne must-see
Respondenci we wszystkich krajach zostali również zapytani o obiekty, które najbardziej chcieliby zobaczyć lub miejsca które chcieliby odwiedzić. W przypadku Polaków, top 3 najczęstszych odpowiedzi to: Wieża Eiffla – 12%, Piramidy – 9%, Wielki Mur Chiński – 9%. Wśród innych miejsc wskazanych przez Polaków, które nie znalazły się w pierwszej 10 podawanej przez Europejczyków są także: Watykan, Luwr i Wawel.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)