Koniunktura konsumencka VII 2019
2019-07-17 13:22
Gorsze nastroje konsumenckie © DDRockstar - Fotolia.com
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VI 2019
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w lipcu 2019 r.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był o 0,6 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 9,0. Wśród składowych wskaźnika, niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 2,1 p. proc. i 1,1 p. proc.). Wzrost o 1,2 p. proc. wystąpił jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. W odniesieniu do lipca 2018 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,8 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w lipcu 2019 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,9. Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęła ocena przyszłego poziomu bezrobocia (spadek o 5,0 p. proc.). Wartości niższe odnotowano również dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 1,4 p. proc. i 1,1 p. proc.). Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,2 p. proc.). W lipcu br. WWUK osiągnął wartość o 3,5 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2018 r.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2
fot. mat. prasowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe wg miesięcy w latach
Informacje o badaniu
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W lipcu 2019 r. przeprowadzono 1215 wywiadów w okresie 01-10.07.2019 r. (w tym 69 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)