Powierzchnia handlowa wciąż na fali
2019-07-29 08:29
Powierzchnie handlowe wciąż na fali © Heng kong Chen - Fotolia.com
W pierwszej połowie 2019 r. nowoczesne zasoby powierzchni handlowej we wszystkich formatach powiększyły się o ponad 230 000 mkw., z czego połowę stanowiły otwarcia nowych i rozbudowy istniejących już centrów handlowych. Najważniejszym wydarzeniem z pewnością było otwarcie w Warszawie Galerii Młociny o powierzchni 78 500 mkw. W chwili obecnej żaden inny obiekt o tak dużej powierzchni handlowej nie znajduje się w fazie budowy.
Przeczytaj także: Co czeka galerie i parki handlowe?
W skrócie
- Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowuje pierwszą połowę 2019 roku na polskim rynku handlowym.
-
W pierwszej połowie 2019 r. nowoczesne zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o ponad 230 000 m kw.
Otwarcie Galerii Młociny o powierzchni 78 500 m kw. w Warszawie – najważniejsze wydarzenie na rynku w pierwszej połowie 2019 r. -
Pięć nowych międzynarodowych marek na polskim rynku i kilka kolejnych w trakcie przygotowania do otwarcia.
Focus na mniejsze miasta – 40% nowej podaży w 2019 r. zostanie dostarczona na rynki miast o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 200 000. - Zakupy na smartfonie są coraz popularniejsze wśród polskich internautów – wg badań Mastercard co dziesiąty internauta biorący udział w badaniu robi zakupy internetowe wyłącznie w ten sposób, natomiast co piąty kupuje mobilnie częściej niż raz w tygodniu i jest to najwyższy wynik w Europie.
Rynek w głównych aglomeracjach nasyca się, wciąż jednak jest miejsce na mniejsze, komplementarne obiekty handlowe zarówno w dużych miastach, jak też w mniejszych miejscowościach. Nasycenie powierzchnią handlową dla ośmiu największych aglomeracji zbliża się do poziomu 850 mkw. na 1 000 mieszkańców, podczas gdy dla miast o populacji poniżej 100 000 mieszkańców wskaźnik ten nie przekracza 500.
Przy okazji otwarcia Galerii Młociny na rynek weszło lub w najbliższym czasie zostanie otwartych kilka nowych marek, takich jak włoska Gagliardi oferująca modę męską, niemiecka bieliźniarska marka Sloggi z pierwszym monobrandowym sklepem w Polsce, czy ukraiński koncept rodzinnej restauracji Pesto Cafe. Nadal wyczekiwany przez rynek jest również debiut w Polsce irlandzkiej sieci Primark. W pierwszej połowie roku swoje pierwsze w Polsce lokale otworzyły również: park rozrywki TEPfactor w Blue City, odzieżowa marka Boxeur des Rues w Factory Poznań, czy MyShoes, nowa marka sieci Deichmann, której sklepy otwarto jednocześnie w Galerii Mokotów, Galerii Katowickiej i Galerii Echo w Kielcach.
Czynsze prime w najlepszych centrach handlowych pozostają stabilne, jednak obserwujemy coraz większą presję na obniżenie czynszów w drugorzędnych i gorzej funkcjonujących centrach handlowych.
fot. Heng kong Chen - Fotolia.com
Powierzchnie handlowe wciąż na fali
Na drugą połowę 2019 r. planowane jest otwarcie kolejnych 200 000 mkw. powierzchni handlowej, a wysokość nowej podaży na koniec bieżącego roku będzie zbliżona do ubiegłorocznej. W kolejnych latach tempo wzrostu rynku powierzchni handlowej będzie już niższe, głównie w wyniku braku planowanych dużych i bardzo dużych projektów. Wiele będzie się jednak działo na mniejszych rynkach, a także w segmencie średnich i małych centrów handlowych oraz parków handlowych. Ponad 40% nowej podaży w tym roku zostanie dostarczona na rynki miast o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 200 000.
Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych,
Przeczytaj także:
Parki handlowe deklasują centra
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)