5 rzeczy, które sztuczna inteligencja może zmienić w bankach
2019-07-26 13:51
Sztuczna inteligencja © pixabay
Przeczytaj także: AI przyspieszy procesy w bankowości korporacyjnej
1. Sztuczna inteligencja pomoże w walce z oszustami
Sztuczna inteligencja testowana jest w głównej mierze pod kątem możliwości identyfikacji klienta w czasie rzeczywistym i zapobiegania oszustwom, które mają miejsce w bankowości elektronicznej. I nie ma w tym zupełnie nic zaskakującego – ostatnie lata przyniosły dynamiczny wzrost liczby płatności internetowych i mobilnych, co natychmiast skierowało uwagę cyberprzestępców m.in. na oszustwa związane z kartami kredytowymi.
W czym dokładnie może pomóc sztuczna inteligencja? Aby zidentyfikować podejrzaną aktywność, algorytmy AI przyglądają się w czasie rzeczywistym transakcjom dokonywanym przez klientów za pomocą kart i porównują je z poprzednimi kwotami oraz lokalizacjami, z których były wykonywane. System blokuje transakcje, jeśli tylko widzi potencjalne ryzyko.
2. AI sprawdzi naszą tożsamość
Sztuczna inteligencja jest również testowana w procesach KYC (Know Your Customer), w celu weryfikacji tożsamości klientów. Algorytmy sztucznej inteligencji skanują dokumenty i oceniają wiarygodność dostarczonych przez klientów informacji, porównując je z danymi dostępnymi w Internecie. Jeśli algorytmy sztucznej inteligencji identyfikują niespójności, podnoszą czerwoną flagę i przeprowadzane jest bardziej szczegółowa analiza – z manualną ingerencją pracowników danego banku.
3. Boty zastąpią konsultantów?
Innym obszarem, w którym banki eksperymentują z technologiami sztucznej inteligencji, są chatboty, czyli asystenci cyfrowi, którzy kontaktują się z klientami za pomocą wiadomości tekstowych lub głosowo i starają się odpowiedzieć na ich prośby bez udziału pracownika banku.
Dobrym przykładem podawanym przez autorów raportu są też robo-doradcy, którzy umożliwiają pełną automatyzację niektórych usług zarządzania aktywami i narzędzia planowania finansowego online. Analizując szereg danych historycznych są w stanie dokonywać lepszych predykcji dotyczących zachowań portfeli inwestycyjnych. Równocześnie na podstawie analizy zachowań pomagają klientom podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące wydatków i oszczędzania.
fot. pixabay
Sztuczna inteligencja
4. Sztuczna inteligencja sprawdzi za nas poprawność dokumentów
Banki badają również sztuczną inteligencję, aby wizualizować informacje z dokumentów prawnych lub raportów rocznych, a także wyodrębnić ważne klauzule. Narzędzia te tworzą modele autonomicznie, będące wynikiem analizy danych i testów wstecznych, aby wyciągnąć wnioski z ewentualnych wcześniejszych błędów. Dzięki czemu są w stanie same sprawdzać poprawność dokumentów.
5. Sztuczna inteligencja będzie przewidywać wydarzenia geopolityczne
Sztuczna inteligencja i narzędzia do samouczenia się maszyn (machine learning) umożliwiają również określanie ryzyka geopolitycznego i przewidzenie jego wpływu na rynki finansowe. Przykładem takiego rozwiązania jest platforma Alpha-Dig, wykorzystywana przez Deutsche Bank. Alpha-Dig analizując w czasie rzeczywistym dane pochodzące z mediów informacyjnych, społecznościowych i innych źródeł, tworzy obraz profilu ryzyka politycznego dla danego kraju.
Narzędzie wykorzystuje przetwarzanie języka naturalnego i techniki systemów uczących się, aby wywnioskować kontekst np. w danym artykule prasowym, wyciągając pozytywne i negatywne wskaźniki. W drugim kroku Alpha-Dig wykorzystuje wpisy z Wikipedii, gdzie teksty są łatwe do odczytania dla maszyn. Platforma analizuje też te tematy, które są popularne i istotne w danym momencie. Badana jest średnia liczba codziennych wiadomości geopolitycznych dla danego tematu w niedawnej przeszłości.
Oczywiście żaden system nie jest w stanie przewidzieć konsekwencji wydarzeń geopolitycznych ze stuprocentową pewnością. Ale dzięki narzędziom takim jak Alpha-Dig które opierają swoją analizę na ogromnej ilości danych statystycznych, można stworzyć obiektywne mierniki, które mogą pomóc inwestorom podejmować decyzje, ograniczając ryzyko w trudniejszych obszarach.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Diana_Inteli / 2019-07-29 11:22:11
Bardzo ciekawy artykuł. Pokazuje to, jak szybko postęp technologiczny wchodzi w sfery obsługi klienta. Na co dzień wprowadzamy podobne rozwiązania dla klientów z różnych branż. W ostatnich 12 miesiącach mieliśmy ok. 10 projektów, gdzie oprogramowanie sztucznej inteligencji było must have’em w kontekście obsługi klientów, czy też zwiększania skuteczności e-marketingu. Warto zaznaczyć, że oszczędności rzędu 20% - 30% nie są rzadkością-to już naprawdę konkret. Trochę naszych przykładów z InteliWISE, w Polsce, jak i za granicą, opisujemy na InteliWISE.pl [ odpowiedz ] [ cytuj ]