Facebook pozywa twórców złośliwych aplikacji w Google Play
2019-08-13 11:54
Facebook pozywa twórców złośliwych aplikacji w Sklepie Play © icreative3d - Fotolia.com
Przeczytaj także: Google Play zainfekowany programem szpiegującym
Pozew Facebooka dotyczy dwóch firm rodem z Singapuru oraz Hong Kongu, które stworzyły złośliwe aplikacje automatycznie klikające w zamieszczane w serwisie reklamy. Jak wskazuje Lukas Stefanko z ESET, znajdujące się w zasobach Google Play oprogramowanie autorstwa LionMobi i JediMobi pobrano aż 217 milionów razy. Można sobie zatem wyobrazić gigantyczny zarobek, jaki wygenerowało to po stronie ich twórców oraz straty, które w związku z tym ponieśli reklamodawcy.- Oskarżeni programiści wykorzystali ogromną bazę użytkowników swoich aplikacji, dodając na pewnym etapie do ich funkcjonalności możliwość automatycznego „klikania” w reklamy Facebooka, zwiększając w ten sposób swój zarobek. Takie programy nie tylko bez wiedzy użytkowników generują zyski cyberprzestępcom, ale również negatywnie wpływają na pracę telefonu, zużywając jego baterię – podkreśla Lukas Stefanko.
Ponad 32,5 miliona złośliwych aplikacji w lipcu w Sklepie Play
Stefanko wskazuje, że złośliwe lub niechciane aplikacje bardzo często kryją w sobie reklamy albo też generują ich wyświetlenia. Potwierdzają to zebrane przez badacza statystyki odnośnie wykrytej w lipcu br. liczby fałszywych i złośliwych aplikacji w Sklepie Play. Najwięcej, bo w sumie ponad 20 milionów instalacji, miały programy, których funkcjonalność była oparta na zwiększaniu dochodów reklamowych ich twórców (HiddenAd oraz AdFraud). Na drugim miejscu niechlubnego rankingu znalazły się aplikacje, które wyłudzają dane i pieniądze użytkowników, nakłaniając ich do wykupienia fałszywych subskrypcji (Subscription scam).
fot. mat. prasowe
Złośliwe aplikacje
Aplikacje generujące kliknięcia w reklamy – jak je rozpoznać?
Aplikacje stworzone przez LionMobi i JediMobi zostały wycofane ze Sklepu Play, a wszyscy reklamodawcy, którzy ponieśli straty z powodu fałszywych programów, otrzymali zwrot wydatków od Facebooka. Jak pokazują wspomniane statystyki – takich sytuacji może być o wiele więcej. Dlatego badacz z ESET mówi wprost: zwracajmy uwagę na aplikacje, które instalujemy w swoich telefonach. Te, które bez naszej wiedzy klikają w reklamy, są najtrudniejsze do rozpoznania. Istnieje jednak, może niezbyt dokładny, ale jednak, sposób na weryfikację podejrzanego programu. Aby to zrobić, należy poszukać w ustawieniach telefonu pozycji „Użycie danych” i sprawdzić, ile danych mobilnych wykorzystała dana aplikacja. Jeśli za dużo – warto rozważyć jej deinstalację.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)