Obsługa klienta w instytucjach: urzędy skarbowe vs ZUS
2019-08-22 10:41
![Obsługa klienta w instytucjach: urzędy skarbowe vs ZUS [© Alexander Lupin - Fotolia.com] Obsługa klienta w instytucjach: urzędy skarbowe vs ZUS](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/obsluga-klienta/Obsluga-klienta-w-instytucjach-urzedy-skarbowe-vs-ZUS-221948-200x133crop.jpg)
Urzędniczka © Alexander Lupin - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polscy mikroprzedsiębiorcy, czyli satysfakcja na przekór trudnościom
Ocena skarbówki rośnie wraz ze stażem prowadzenia biznesu
Badanie zrealizowane dla inFakt przez ARC Rynek i Opinia wskazuje, że obsługę klienta w urzędach skarbowych raczej dobrze i zdecydowanie dobrze ocenia 46% respondentów. Złą opinię wyraził co piąty badany (18%), a pozostali stwierdzili, że nie jest ona ani dobra, ani zła. Na uwagę zasługuje fakt, że noty stawiane przez ankietowanych wzrastają wraz ze stażem prowadzenia działalności. Najbardziej powściągliwi w ocenach są bowiem przedsiębiorcy, którzy własnym biznesem zajmują się krócej niż rok (37%). Wśród firm funkcjonujących na rynku przeszło 2 lata odsetek zadowolonych z obsługi klienta w skarbówce rośnie do niemal 50%
Przydatne linki:
- Niezbędnik firmowy
- Własna firma
- Składki ZUS - działalność gospodarcza
Ocena ZUS nieco niższa
ZUS w oczach przedsiębiorców wypada nieco gorzej niż fiskus. Raczej dobrze lub zdecydowanie dobrze ocenia go 38% ankietowanych. 19% badanych formułuje złe oceny, a 43% postrzega ubezpieczyciela neutralnie.
– Widać, że US i ZUS starają się o profesjonalną obsługę przedsiębiorców. Jednak obsługa klientów i wymiar „ludzki” urzędu to jedna strona medalu. Druga jest taka, że aż 76% ankietowanych przedsiębiorców oczekuje niższych składek ZUS, a 68% – niższych podatków. Były to dwa najczęściej wskazywane przez badanych ułatwienia w prowadzeniu biznesu, jakich oczekują ze strony państwa – podkreśla Joanna Swatowska-Rybak, kierownik Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości w firmie inFakt.
Analizując wyniki dla ZUS, warto też pamiętać, że instytucja została w ostatnim czasie wyróżniana m.in. za standardy dotyczące obsługi klientów. W konkursie Międzynarodowego Stowarzyszenia Zabezpieczenia Społecznego ISSA Good Practice Award wyróżniony został program „Po pierwsze klient”. Natomiast Polska Agencja Przedsiębiorczości wyróżniła ZUS za wprowadzanie innowacji w zakresie elektronicznego kontaktu z klientem.
O badaniu
Badanie Polskiej Mikroprzedsiębiorczości na reprezentatywnej grupie 1097 mikrofirm (osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółki zatrudniające do 9 osób) przeprowadziła w marcu 2019 roku metodą CAWI agencja ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy inFakt.
![Mikrofirmy w Polsce, czyli niska produktywność pracy i wysokie koszty [© Freepik] Mikrofirmy w Polsce, czyli niska produktywność pracy i wysokie koszty](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/mikroprzedsiebiorcy/Mikrofirmy-w-Polsce-czyli-niska-produktywnosc-pracy-i-wysokie-koszty-263941-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)