eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolski sport wart blisko 10 mld złotych

Polski sport wart blisko 10 mld złotych

2019-08-25 00:34

Polski sport wart blisko 10 mld złotych

Klub fitness © Syda Productions - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W minionym roku wartość globalnego rynku sportu osiągnęła niemal pół biliona dolarów, a prognozy wskazują, że na przestrzeni kolejnych 4 lat powiększy się o nawet 1/4. Jak było w Polsce? Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazuje, że polski sport wygenerował niemal 10 mld zł wartości dodanej, a powiązane z nim inwestycje budżetowe warte są niemal 1,8 mld zł. I wprawdzie na sport Polacy wydają coraz większe sumy, to jednocześnie okazuje się, że ich aktywność fizyczna pikuje. Dziś do regularnego uprawiania sportu przyznaje się zaledwie 28 proc. z nas. 56 proc. nie podejmuje w tym zakresie żadnych działań. Dla polskiej gospodarki brak aktywności ruchowej społeczeństwa oznacza 7 mld zł strat rocznie.

Przeczytaj także: Kultura fizyczna w Polsce w 2018 roku

Jak wynika z danych opublikowanych przez The Business Research Company, ubiegłoroczna wartość światowego rynku sportu osiągnęła poziom 488,5 mld dolarów, a według prognoz do 2022 roku powiększy się do przeszło 614 mld dolarów. Sportową potęgą okazuje się Ameryka Północna, której udział w globalnym rynku sportu przekracza 30 procent. Polska branża sportowa wygenerowała w minionym roku 9,63 mld złotych wartości dodanej, zapewniając tym samym 109 tysięcy miejsc pracy i 2,98 mld PLN wynagrodzeń.
Każdy złoty wydany na sport nie tylko ma efekt mnożnikowy dla gospodarki, lecz także pozwala zredukować koszty m.in. w obszarze ochrony zdrowia – mówi Krzysztof Kutwa, analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Wydatki budżetowe na sport i rekreację wyniosły w Polsce w 2017 roku 1,77 mld euro – nieco poniżej średniej w UE-28, która w tym samym czasie wynosiła 1,83 mld euro.
Wydajemy więcej niż Belgowie, Finowie czy Duńczycy, ale mniej od Francuzów, Niemców czy Włochów – mówi Mateusz Rafał, Ministerstwo Sportu i Turystyki. Polskie gospodarstwa domowe przeznaczają średnio 458 PLN, co oznacza, że wydatki na cele sportowe i rekreacyjne wzrosły na przestrzeni czterech lat o 40 złotych.

Polska branża sportowa stoi przed szeregiem wyzwań. Jak zwracają uwagę analitycy PIE, niezbędne są zmiany w systemie kształcenia, które pomogą w profesjonalizacji kompetencji kształtowanych w sporcie po zakończeniu edukacji wyższej, a także odpowiedzą na zapotrzebowanie w zakresie nowoczesnych technologii wprowadzanych do sportu. Potrzebne są także nowe zachęty finansowania klubów sportowych, które umożliwią im budowanie wizerunku.

Ponad połowa Polaków w ogóle nie uprawia sportu


Tylko co czwarty mieszkaniec Polski (28 proc.) regularnie uprawia sport, podczas gdy w krajach unijnych jest to ok. 40 proc. osób. 56 proc. Polaków w ogóle nie uprawia sportu, co oznacza, że od 2004 roku brak aktywności ruchowej w naszym kraju wzrósł o 10 pkt. proc. Polacy częściej (53 proc.) niż pozostali obywatele UE (39 proc.) uważają, że władze lokalne nie robią dostatecznie wiele, by zapewnić im możliwość aktywności fizycznej.

fot. mat. prasowe

Wartość dodana

W Polsce branża sportowa wygenerowała w 2018 roku 9,63 mld złotych wartości dodanej.


Koszty braku aktywności szacuje się na 7 mld złotych rocznie.
Gdyby co druga osoba, która nie jest aktywna fizycznie, zaczęła regularnie uprawiać sport, przełożyłoby się to na co najmniej 11 tys. zawałów mniej, 2,2 tys. mniej zachorowań na nowotwór jelita grubego czy 1,5 tys. mniej przypadków raka piersi – mówi Krzysztof Kutwa.
Koszty opieki zdrowotnej spadłyby w skali roku o 440 mln złotych, a koszt absencji pracowniczych zmalałby o 3 mld złotych.

Mimo spadającej liczby aktywnie uprawiających sport, w ostatnich latach można zaobserwować znaczny wzrost zainteresowania klubami fitness. Obecnie należy do nich w Europie ponad 62 mln osób (wzrost o 3,5 pkt. proc. r/r), z czego 3 mln stanowią mieszkańcy Polski (wzrost o 2,7 pkt. proc. r/r). Trend zwyżkowy przypisuje się po części pracodawcom, którzy oferują karnety sportowe swoim pracownikom. Należy jednak pamiętać, że przynależność do klubu nie oznacza, że zapisana do niego osoba regularnie korzysta z jego usług.

fot. mat. prasowe

Częstotliwość uprawiania aktywności fizycznej lub sportu

Tylko co czwarty mieszkaniec Polski (28 proc.) regularnie uprawia sport.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: