Koniunktura konsumencka VIII 2019
2019-08-22 13:20
Spadek nastrojów konsumentów © pio3 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VII 2019
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w sierpniu 2019 r.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był o 0,8 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 8,2*. Spośród składowych wskaźnika, niższe wartości odnotowano przede wszystkim dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,5 p. proc. i 1,2 p. proc.). Poprawiła się jedynie ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 2,3 p. proc.). W odniesieniu do sierpnia 2018 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 2,0 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w sierpniu 2019 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 2,0 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 3,9. Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek (o 4,5 p. proc.) dotyczył oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 1,6 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia, 1,3 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz 0,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 1,5 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2018 r.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy
fot. mat. prasowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe wg miesięcy
Informacje o badaniu
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W sierpniu 2019 r. przeprowadzono 1191 wywiadów w okresie 05-14.08.2019 r. (w tym 72 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)