eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyRynek reklamy online w Polsce w I kw. 2019 r.

Rynek reklamy online w Polsce w I kw. 2019 r.

2019-08-28 11:13

Rynek reklamy online w Polsce w I kw. 2019 r.

Reklama online © mindscanner - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Rynek reklamy online w Polsce ma się całkiem dobrze - w pierwszym kwartale bieżącego roku wydatki na reklamę w sieci wzrosły o 9% rdr, osiągając tym samym pułap 1,1 mld zł. Dodatkowe, poparte badaniami Starcom, analizy, wskazują, że wydatki na działania marketingowe w internecie przewyższyły nakłady na reklamę telewizyjną. Zobacz, do jakich jeszcze wniosków prowadzi najnowsze, cykliczne badanie IAB Polska/PwC AdEx.

Przeczytaj także: Rynek reklamy online w Polsce w 2018 r.

O nadchodzącej zmianie dominacji na polskim rynku reklamowym mówiło się już od dawna. Wystarczy spojrzeć chociażby na opracowanie IAB Polska (vide: Raport Strategiczny czy Perspektywy rozwojowe reklamy online w Polsce) czy analizy i szacunki PwC, w których prognozowano, że momentem, w którym wydatki na reklamę online przewyższą nakłady na telewizję, będzie schyłek drugiej dekady naszego wieku. Zmiana ta stała się faktem już w I kw. 2019 roku. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można również zakładać, że tendencja ta będzie się umacniać. Internet ciągle bowiem charakteryzuje wysoka dynamika wzrostu (8,8% rok do roku w badanym okresie), podczas gdy wydatki na reklamę telewizyjną hamują, co potwierdzają badania agencji mediowej Starcom, na których bazuje porównawcza analiza mediów

W wyniku zaobserwowanych zmian udział wydatków na internet w całkowitym torcie reklamowym przekroczył 43%, w porównaniu do telewizji, która pozyskała 40% rynku.
„Pierwszy kwartał 2019 przyniósł historyczną zmianę na rynku reklamowym w Polsce, zmianę na pozycji lidera. Analizy przewidywały, że ta zmiana wkrótce nastąpi, i podobnie jak to miało miejsce na największych rynkach europejskich, również w Polsce wydatki na reklamę internetową przewyższą te na reklamę telewizyjną. Objęcie pierwszego miejsca ogromnie cieszy, jednak pozycja lidera zobowiązuje. Jako dojrzałe medium, internet czeka w najbliższym czasie wiele zmian w obszarze jakościowym. Widać to doskonale na rynkach bardziej rozwiniętych. Aby nadal budować wartość dla reklamodawców i internautów oraz umacniać pozycję lidera, będziemy musieli sobie poradzić z negatywnymi zjawiskami, nad czym już pracujemy” - komentuje Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.

Podział tortu reklamowego online nie uległ istotnym zmianom. Dominującym formatem była reklama graficzna, która pozyskała prawie połowę wartości (47,2%), a drugim pod względem wielkości był marketing w wyszukiwarkach, który pochłonął jedną trzecią inwestycji (32,7%). Swoją pozycję umocniły ogłoszenia online (17,1% udziału), a e-mail marketing zanotował wyhamowanie i jego udział spadł do 1,9%.

fot. mat. prasowe

Wydatki na reklamę - klasyfikacja podstawowa

W I kw. bieżącego roku wydatki wzrosły o 8,8 proc.


Dotychczas obserwowane trendy także się utrzymały. Wśród kluczowych czynników rozwojowych należy wskazać na reklamę w urządzeniach mobilnych, która zanotowała wzrost o 20%. Swoje pozycje umocniły także: reklama sprzedawana w modelu programmatic (wzrost o 35%), reklama w social media (+21%) oraz wideo online (+17%).

Istotnej zmianie nie uległ udział poszczególnych branż w wydatkach reklamowych online. W rankingu top 5 podstawowych sektorów, które pozyskują ponad połowę wartości rynku (handel, telekomunikacja, motoryzacja, finanse i żywność), doszło jedynie do drobnych przetasowań na poszczególnych miejscach podium. Największe wzrosty zanotowały następujące branże: chemia gospodarcza (+44%), farmaceutyki (+26%), podróże i turystyka, HoReCa (+23%), oraz odzież i dodatki (+20%).

fot. mat. prasowe

Wydatki na reklamę - klasyfikacja dodatkowa

W ujęciu rocznym wydatki na kanał mobile i social media zanotowały wzrost rzędu 20%


O BADANIU
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dodatkowa analiza porównawcza mediów oparta była na danych gotówkowych, porównywalnych z danymi badania Starcom. W przychodach internetowych uwzględniono formaty nie objęte badaniem Starcom (np. Ogłoszenia czy część wydatków na SEM). Dane zbierano do 8 sierpnia 2019 r.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • stanislaw1946 / 2019-09-23 21:23:25

    Coraz więcej form reklamy w sieci się teraz pojawia. Nowoczesną formą jest instytucja eRzecznika erzecznik.com.pl która zakłada działania w sieci przedstawiciela marki na forach czy portalach z oficjalnych kont, w dyskusjach gdzie takie wypowiedzi są dla internautów pomocne czy też mają na celu neutralizację negatywnych opinii. Kampanie takie przynoszą oczekiwane efekty i cieszą się popularnością wśród większych i mniejszych firm. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: