Grupa Wyszehradzka napędza europejski automotive
2019-09-02 08:37
Fabryka samochodów © artstudio_pro - Fotolia.com
Opracowany przez Polski Instytut Ekonomiczny raport „Przemysł motoryzacyjny w krajach Grupy Wyszehradzkiej” dowodzi, że Europa Środkowo-Wschodnia odpowiada za niemal 1/5 produkcji pojazdów w Unii Europejskiej. W 2017 roku rodzimy przemysł motoryzacyjny wraz ze współpracującymi z nim branżami zagwarantował Polakom 730 tys. miejsc pracy i wynagrodzenia na poziomie 5,39 mld euro. Prawie 1/3 naszego eksportu motoryzacyjnego jedzie za Odrę, gdzie coraz wyraźniejsze stają się oznaki spowolnienia gospodarczego. Czy niemieckie problemy w połączeniu z globalnymi trendami są w stanie zahamować prężnie rozwijający się w CEE automotive?
Przeczytaj także: 10 największych firm motoryzacyjnych w Europie Wschodniej
Ponad 700 tys. miejsc pracy tworzonych w Polsce przez przemysł motoryzacyjny i branże z nim współpracujące sprawia, że Śląsk stał się zagłębiem motoryzacji Europy Środkowej, węgiel przestał być paliwem dla tego regionu. Już dzisiaj Polska eksportuje więcej baterii litowo-jonowych do aut elektrycznych niż Niemcy. Od czasów pierwszego traktora produkowanego w XIX wieku na ziemiach polskich do dominacji na rynkach autobusów przeszliśmy daleką drogę – mówi Piotr Arak, dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Dane z 2017 roku wskazują, że państwa należące do Grupy Wyszehradzkiej wyprodukowały 3,53 mln pojazdów, co oznacza, że odpowiadały za 18 proc. produkcji w całej UE. Największą liczbą producentów pojazdów silnikowych, przyczep oraz naczep mogły pochwalić się Polska i Czechy. Na przestrzeni lat 2010-2017 słowacki sektor motoryzacyjny zdołał dwukrotnie powiększyć swoją produkcję brutto w cenach bieżących, a wynik osiągnięty w tym czasie na Węgrzech sięgnął 90 proc.
W tym samym czasie wartość dodana przemysłu motoryzacyjnego wzrosła w Polsce o 80 proc., a na Słowacji o 78 proc. Nieco wolniejszy wzrost notowała na Węgrzech (68 proc.) oraz w Czechach (63 proc.). Biorąc pod uwagę główne czynniki ekonomiczne, Czechy mogą się pochwalić najbardziej rozwiniętym sektorem motoryzacyjnym w krajach Grupy Wyszehradzkiej – mówi Katarzyna Dębkowska, kierownik zespołu foresightu gospodarczego Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Rola branży automotive w Czechach, na Węgrzech oraz na Słowacji jest większa niż ogólnie w krajach EU-28 i nie jest przesadą stwierdzenie, że dla gospodarek tych krajów ma w zasadzie kluczowe znaczenie. W całym naszym regionie sektor motoryzacyjny i pokrewne mu branże generują prawie 1,6 mln miejsc pracy, z czego niemal połowa (45 proc.) przypada na Polskę.
fot. mat. prasowe
Wartość dodana
Polska wiceliderem eksportu motoryzacyjnego
Według Eurostatu w 2017 roku Polska wyeksportowała pojazdy silnikowe oraz części i akcesoria motoryzacyjne warte 27,5 mld euro. Z krajów Grupy Wyszehradzkiej wyprzedziły nas w tym czasie jedynie Czechy (30,7 mld euro). W 2014 roku polska wartość dodana stanowiła 53,1 proc. eksportu motoryzacyjnego Polski, co było najwyższym wynikiem w krajach Grupy Wyszehradzkiej.
fot. mat. prasowe
Eksport sektora motoryzacyjnego
Głównym krajem docelowym eksportu polskiej branży motoryzacyjnej są Niemcy (31,32 proc.). Choć w 2018 roku udało mu się osiągnąć rekordowy poziom (ponad 28 mld euro), problemy niemieckiej gospodarki mogą stanąć mu na przeszkodzie w dalszych wzrostach.
8-procentowy spadek niemieckiego eksportu towarów w czerwcu 2019 r. przełożył się również na Polskę – mówi Łukasz Ambroziak, analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego. – Z naszych wyliczeń wynika, że wartość polskiego eksportu towarów do Niemiec zmalała o 12,3 proc. r/r. Niemcy bowiem eksportują samochody, w których montowane są części i podzespoły pochodzące z polskich fabryk.
Inne wyzwania, przed którymi staną w najbliższych latach tradycyjni producenci i ich poddostawcy, będą związane z megatrendami, które zmieniają mobilność. Ich dalsze losy będą zależały od tego, jak zareagują na rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi, car-sharingiem oraz pojazdami autonomicznymi.
Przeczytaj także:
Przemysł motoryzacyjny już bez rekordów. Jak zakończy 2024 rok?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)