![Monitoring wizyjny w walce o customer experience? [© Dmitrijs Dmitrijevs - Fotolia.com] Monitoring wizyjny w walce o customer experience?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/customer-experience/Monitoring-wizyjny-w-walce-o-customer-experience-222666-200x133crop.jpg)
Centrum handlowe © Dmitrijs Dmitrijevs - Fotolia.com
Przeczytaj także: Marketing 6.0 zmienia świat zakupów
Badania Digimarc wskazują, że aż 11% klientów rezygnuje z zakupów ze względu na zbyt długi czas oczekiwania przy kasie. Aby sklepy stacjonarne mogły zatrzymać ten odpływ, muszą podjąć działania zmierzające do zaoferowania klientom znanej z e-commerce sprawności zakupów i połączyć to z gwarantowaniem im unikalnych i osobistych doświadczeń (customer experience). Pomóc w tym mogą technologie, które umożliwiają zbieranie danych w czasie rzeczywistym i optymalizację działania sklepu z uwzględnieniem potrzeb zgłaszanych przez klientów.Sklepy stacjonarne tracą przewagę
Według tegorocznego raportu Gemiusa odsetek internautów kupujących online rośnie z roku na rok coraz bardziej dynamicznie. W tym roku wskaźnik ten wynosił już 62% – o 6 punktów procentowych więcej, niż jeszcze rok temu. Rosnący jak na drożdżach rynek e-commerce to coraz większe wyzwanie dla tradycyjnych sklepów – jak wynika z tego samego raportu, dla 72% badanych to właśnie brak konieczności jechania do sklepu to jedna z najczęściej wymienianych zalet e-zakupów. Są one także oceniane jako łatwiejsze i wygodniejsze niż zakupy stacjonarne.
Dane rynkowe również nie pozostawiają złudzeń – jak wynika z opracowana Admitad Report 2018/2019 dziś w Polsce udział e-commerce w ogólnym handlu detalicznym wynosi 7%, a według wstępnych prognoz, w ciągu najbliższych 2-3 lat wzrośnie on do poziomu 10%. Rozwijający się rynek zakupów internetowych, braki w asortymencie czy niskiej jakości obsługa klienta – to tylko niektóre czynniki, wpływające na spadek liczby klientów sklepów stacjonarnych. Tymczasem przedsiębiorcy zdecydowanie zbyt rzadko zastanawiają się dlaczego konsument miałby przyjść do ich sklepu, jeśli łatwo i wygodnie może dokonać zakupów online. Odpowiedzią na to pytanie jest zapewnienie mu szybkiej obsługi i wartości dodanej, jaką jest spersonalizowane doświadczenie.
fot. Dmitrijs Dmitrijevs - Fotolia.com
Centrum handlowe
Monitoring wykorzystujący najnowsze technologie analityczne potrafi przeanalizować zachowanie klientów i na tej podstawie podnieść jakość ich customer experience.
Monitoring po nowemu
Dziś nie da się tego zrobić bez technologii. Sklepy online i stacjonarne dzieli jednak w tym zakresie przepaść - sprzedawcy online wiedzą o swoim kliencie niemal wszystko dzięki sile internetowej analityki. Podobne podejście można jednak stosować w sklepach stacjonarnych dzięki nowoczesnemu monitoringowi wizyjnemu – powszechnie stosowanemu w branży retail.
Do tej pory monitoring w handlu detalicznym stosowany był głównie w celu rejestrowania obrazu, ochrony mienia i zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom. Te działania, choć skutecznie zapobiegają stratom wynikającym na przykład z kradzieży, często pomijają jednak najważniejszy element: klienta. Dzisiaj monitoring wykorzystujący najnowsze technologie analityczne potrafi zrobić znacznie więcej – przeanalizować zachowanie klientów i na tej podstawie podnieść jakość ich customer experience, zwiększyć efektywność działania sklepu i osiągać dużo lepsze wyniki - mówi Dagamara Pomirska, Sales Manager Poland, Ukraine and Baltics z Axis Communications.
Ile osób przekroczyło dziś próg Twojego sklepu? Gdzie skierowali swoje kroki w pierwszej kolejności? W jaki sposób możesz zarządzać długością kolejek i czasem reakcji by klient został szybciej i sprawniej obsłużony? Jak wygląda Twój współczynnik konwersji i jak możesz go zoptymalizować? Odpowiedzi na te pytania pozwalają wyeliminować wąskie gardła i nieefektywne procesy i dopasować sklep do poszczególnych klientów. Tych informacji mogą dostarczyć właśnie inteligentne rozwiązania monitoringu wizyjnego.
Inteligentna automatyzacja
Monitoring w połączeniu z analityką cech demograficznych rozpozna płeć klienta i przedział wiekowy, co może umożliwić na przykład wyświetlenie na wewnątrz sklepowych ekranach odpowiednio dobranej reklamy, która wpłynie na decyzję o zakupie. Dostarczane przez kamery mapy cieplne pokażą najczęściej odwiedzane w sklepie miejsca. To daje z kolei odpowiedź na pytanie, gdzie należy umieścić produkty mające przyciągnąć uwagę klientów. Dodatkowo, pomoże menedżerom zapewnić obecność obsługi w kluczowych sekcjach, tak by klient mógł liczyć na natychmiastową pomoc.
Informacje demograficzne pozyskane z monitoringu w połączeniu z sieciowym systemem audio pozwolą również zadbać o tło muzyczne odpowiadające preferencjom danej grupy klientów, wpływając bezpośrednio na ich customer experience i docelowo – na sprzedaż. Na podstawie danych z monitoringu menadżerowie mogą również zarządzać ruchem przy kasach. Przykładowo, kiedy klient zbliży się do kolejki, w której czekają już cztery inne osoby, inteligentny system może automatycznie wygenerować komunikat wzywający personel do otwarcia kolejnej kasy – dodaje Adam Brzezicki, Sales Engineer Poland, Ukraine and Baltics z Axis Communications.
Poniżej prezentujemy wybrane technologie w zakresie inteligentnego monitoringu, które warto rozważyć by zoptymalizować działanie sklepu i w sposób zautomatyzowany pozytywnie wpływać na customer experience.
- Zliczanie osób: technologia, która pozwala w czasie rzeczywistym zliczać osoby przechodzące pod kamerą oraz dostarczyć informacji, w którym kierunku się przemieszczają
- Monitorowanie kolejek w czasie rzeczywistym: rozwiązanie na bieżąco monitoruje liczbę osób znajdujących się w wybranym obszarze (na przykład, w kolejce) i automatycznie zaleca działania w momencie przekroczenia założonego wcześniej progu. Pozwala to w razie potrzeby otwierać nowe kasy, aby skrócić czas oczekiwania i poprawić zadowolenie klientów.
- Inteligentne funkcje analizy do oceny płci i wieku: rozwiązanie ocenia płeć oraz przedział wiekowy klientów poprzez ciągłą detekcję i analizę twarzy osób odwiedzających sklep. Aplikacji można używać na przykład do automatycznego wyświetlania odpowiednich reklam na wyświetlaczu cyfrowym (digital signage), tak aby lepiej dopasować je do preferencji klientów.
- Analizy pozwalające odczytać wzorce zajętości: umożliwiają ocenę średniej liczby osób przebywających w budynku lub na obserwowanym obszarze w różnych godzinach, co pozwala zaplanować optymalne zasoby personelu i zapewnić właściwy poziom obsługi.
- Sieciowe systemy audio: umożliwiają łatwe i elastyczne planowanie emisji muzyki w tle. Dają także możliwość generowania komunikatów na żywo lub tych zaplanowanych wcześniej w różnych strefach, we właściwym czasie i miejscu.
- Mapy cieplne: wskazują obszary, na których gromadzą się klienci, obszary „martwe” lub wąskie gardła, aby tworzyć wzorce przepływu klientów w sklepie.
Zastosowanie takich technologii, które wspólnie tworzą jedno, zintegrowane i kompleksowe rozwiązanie pozwoli branży retail efektywniej wykorzystywać informacje, które mają w zasięgu ręki i stawiać doświadczenie klienta na pierwszym miejscu. W dobie postępującego odpływu klientów do sklepów online, technologia powinna stanowić wsparcie dla stworzenia sklepu stacjonarnego, do którego klienci będą chętnie wracać.– podkreśla ekspert Axis Communications.
![Czy marketing sensoryczny w metaverse ma przyszłość? [© Riki32 z Pixabay] Czy marketing sensoryczny w metaverse ma przyszłość?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Metaverse/Czy-marketing-sensoryczny-w-metaverse-ma-przyszlosc-264798-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)