Innowacyjni inwestują w kapitał ludzki
2019-09-23 13:28
Kogo poszukują polscy pracodawcy? © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Czy bezrobocie wzrośnie a wynagrodzenia i zatrudnienie spadną?
Sytuacja panująca obecnie na rynku pracy nie daje powodów do większych narzekań. Od 2010 do 2018 roku wskaźnik zatrudnienia ludności w wieku produkcyjnym podskoczył z 65 do 74%, a stopa bezrobocia spadła jednocześnie z 9,8 do 4%. W efekcie tego coraz częściej mówi się o rynku pracownika oraz zataczających coraz to szersze kręgi problemach z pozyskiwaniem pracowników. W III kwartale 2018 roku o potrzebach rekrutacyjnych mówiło 35% średnich i dużych firm. Dla porównania, w 2014 roku odsetek ten sięgał 27%. Najbardziej poszukiwanymi kandydatami są niezmiennie wykwalifikowani robotnicy, operatorzy maszyn i urządzeń oraz sprzedawcy i pracownicy branży usługowej.Kompetentny, czyli jaki?
Rezultaty najświeższej odsłony Bilansu Kapitału Ludzkiego (BKL) wskazują, że pracodawcy ze średnich i dużych firm w największej mierze cenią sobie pracowników gotowych do odpowiedzialności, potrafiących zarządzać czasem, terminowych, samodzielnych oraz odpornych na stres.
fot. Andrey Popov - Fotolia.com
Kogo poszukują polscy pracodawcy?
Nie mniej ważne są dla nich zdolności interpersonalne, tj. komunikatywność i jasne przekazywanie myśli, łatwe nawiązywanie kontaktów z ludźmi, praca w grupie, biegłe posługiwanie się językiem polskim. Pracodawcy zwrócili uwagę na kompetencje kognitywne, czyli uczenie się nowych rzeczy, pomysłowość, kreatywność, analiza informacji i umiejętność wyciągania wniosków. Wspomniane cechy i umiejętności są cenione bez względu na zawód.
Najlepsi podnoszą kompetencje swoich kadr
Rosnące zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych pracowników przy niskim poziomie bezrobocia może być bodźcem do większego zaangażowania przedsiębiorstw w rozwój kompetencji swoich kadr.
Badania Bilansu Kapitału Ludzkiego potwierdzają występowanie w Polsce silnej zależności pomiędzy inwestycjami w kompetencje zasobów ludzkich a potencjałem innowacyjnym i wzrostem firmy. Przedsiębiorstwa, które intensywnie się rozwijają (czyli takie, które wdrażały innowacje, planują kolejne wdrożenia oraz zwiększają zatrudnienie), to także podmioty najbardziej aktywne w dziedzinie podnoszenia kompetencji swoich pracowników (97% średnich i dużych firm).
Pracownicy chcą się rozwijać
Wyniki badań przeprowadzonych w 2017 i 2018 r. potwierdzają jednocześnie, że aktywność zawodowa, a przede wszystkim zatrudnienie, są głównymi czynnikami stymulującymi pracowników do rozwijania swoich kompetencji.
Swoje kompetencje zawodowe i niezwiązane bezpośrednio z wykonywaną pracą w jakikolwiek sposób (formalnie, pozaformalnie lub nieformalnie) w 2018 r. rozwijało 91% zatrudnionych, co można uznać za bardzo pozytywny rezultat.
Osoby pracujące uczą się przede wszystkim w sposób nieformalny (72% według Bilansu Kapitału Ludzkiego 2017) oraz korzystają z różnych form rozwoju kompetencji w miejscu pracy (42%). Uczenie się w sposób formalny jest wśród pracujących bardzo rzadkie, co z jednej strony może wskazywać na niskie zapotrzebowanie na kwalifikacje zdobywane w ramach systemu edukacji formalnej, z drugiej zaś może być traktowane jako wskaźnik słabego dopasowania tego systemu do potrzeb osób pracujących.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)