Zakupy z ochroną środowiska w tle. Tak czy nie?
2019-09-26 13:48
Torba wielorazowego użytku © Robert Kneschke - Fotolia.com
Przeczytaj także: Konsumpcjonizm wygrywa ze zdrowym rozsądkiem?
Z odpowiedzi udzielonych przez respondentów wynika, że z drugiej ręki najchętniej kupujemy samochody, książki oraz odzież. Na drugim biegunie plasują się dywany, sprzęt sportowy i sprzęt AGD, po które wolimy wybrać się do sklepu. Towary używane najczęściej kupujemy na aukcjach internetowych (67%) lub w sklepach z używanymi przedmiotami (39%). Więcej niż co drugi Polak deklaruje, że nieużywane już przedmioty oddaje za darmo.45% respondentów stara się naprawiać posiadane rzeczy zamiast kupować nowe. Co trzeci deklaruje korzystanie z usług wypożyczalni, podobny odsetek wymienianie się rzeczami, a co czwarty stara się ograniczać konsumpcję. Jednocześnie jednak całkiem pokaźne (38%) jest grono Polaków, którzy przyznają iż kupują zbyt dużo. 38% Polaków przyznaje, że kupuje więcej niż naprawdę potrzebuje. Powody? Przede wszystkim uleganie promocjom (52%) i złym nawykom (39%).
Przy wyborze produktów codziennego użytku, takich jak żywność czy kosmetyki, Polacy w pierwszej kolejności zwracają uwagę na cenę i skład produktu, następnie na jego wpływ na zdrowie, naturalność, opinię o marce oraz praktyczność opakowania. Kwestie związane z ekologią, w tym dotyczące wpływu produktu czy jego opakowania na środowisko naturalne, są dużo mniej istotne i wskazywane przez zaledwie kilka procent osób.
Dla co trzeciego Polaka cena produktu jest barierą uniemożliwiającą zrównoważone środowiskowo zachowania konsumpcyjne. Początkowa chęć zakupu produktu opatrzonego ekologicznym certyfikatem drastycznie spada wraz ze wzrostem jego ceny.
A co z torbami foliowymi?
Ponad jedna czwarta Polaków (29%) przyznaje, że używa zbyt wielu toreb foliowych. Tylko nieco ponad połowa (53%) twierdzi, że w ciągu ostatnich dwóch miesięcy zabrała torbę wielorazowego użytku na zakupy, zaś co trzecia osoba deklaruje, że odmówiła wzięcia w sklepie niepotrzebnej torebki foliowej.
Czy konsument ma wpływ na ochronę środowiska naturalnego?
31% respondentów ma poczucie, że ich decyzje zakupowe mają wpływ na ochronę środowiska naturalnego. 37% respondentów przyznaje, że wierzy, że zmiana ich codziennych zachowań i nawyków mogłaby się pozytywnie przyczynić do ochrony środowiska. W tej grupie przeważają kobiety i osoby z wyższym wykształceniem.
fot. mat. prasowe
Kategorie produktów, które najczęściej Polacy kupują z drugiej ręki
- Z naszego badania wynika, że w Polakach budzi się świadomość ekologiczna i powoli dają temu wyraz w swoich zachowaniach zakupowych. Zdecydowanie pionierami w tym zakresie są mieszkańcy dużych miast, w szczególności wykształcone kobiety. Mimo optymistycznych deklaracji dotyczących naprawiania niektórych rzeczy, chęci ograniczenia konsumpcji czy korzystania z wypożyczalni, nadal w codziennych zachowaniach widoczny jest brak prostych przyzwyczajeń, takich jak np. ograniczenie liczby toreb foliowych czy korzystanie z toreb wielorazowego użytku. Z badania jasno też wynika, że cenowo produkty ekologiczne są poza zasięgiem wielu Polaków, gdyż przegrywają ceną z tradycyjnymi produktami. Mimo tego, wyraźnie widać, że idą zmiany, a starannie i sukcesywnie prowadzona kampania informacyjna przynosi rezultaty – komentuje Filip Owczarek, autor raportu.
fot. mat. prasowe
Wybierane alternatywy do kupowania nowych produktów
- Rosnąca popularność koncepcji gospodarki współdzielenia jest obecna w życiu mieszkańców Polski. W ten sposób przeciwdziałamy marnotrawstwu, a w konsekwencji zmniejszamy negatywny wpływ na środowisko naturalne. Korzystamy z wypożyczalni czy internetowych platform sharingowych. Chętnie oddajemy za darmo niepotrzebne przedmioty, a co piąty respondent przyznaje, że bierze pod uwagę opcję wymiany z innymi. Zauważalne proekologiczne postawy niekoniecznie idą w parze ze świadomością własnego oddziaływania na środowisko. Badanie dowodzi, że Polacy odpowiedzialność za recykling produktów przypisują głównie producentom – tak tę kwestię postrzega 70% ankietowanych. Tylko co trzeci z nas ma poczucie swojego wpływu na środowisko naturalne wynikającego z decyzji zakupowych. ¾ Polaków nigdy nie słyszało o śladzie węglowym produktu. Edukacja prośrodowiskowa wzmocni praktyki i nawyki już obecne w naszym życiu - mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna i członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Informacja o badaniu
Organizator: ARC Rynek i Opinia; Partner merytoryczny: Forum Odpowiedzialnego Biznesu; Partnerzy główni raportu: BNP Paribas oraz Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A.; Partnerzy wspierający: L’Oréal oraz Kompania Piwowarska. Celem badania była charakterystyka stosunku i postaw Polaków do rozwiązań konsumenckich wspierających ochronę środowiska i gospodarkę obiegu zamkniętego. Badanie miało również na celu sprawdzenie poziomu wiedzy o postawach proekologicznych, jej wpływu na podejmowane decyzje oraz pozyskanie informacji na temat postrzegania społecznej odpowiedzialności korporacji.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)