Polski producent opakowań potentatem?
2019-10-03 09:17
Opakowania © BillionPhotos.com - Fotolia.com
Statystyczny producent opakowań nie powinien mieć powodów do narzekania. Prognozy dla tego sektora są optymistyczne i zakładają, że jego przychody w następnych latach notować będą średnie wzrosty na poziomie 6,8 proc. r/r. Obecnie roczna produkcja opakowań w naszym kraju to około 6 mln ton. Udział branży w całości przetwórstwa przemysłowego sięga już 3,4 proc., co jest wartością dwukrotnie wyższą od średniej unijnej. Miejsc pracy w sektorze opakowań jest niemal tyle samo, co w przetwórstwie mięsnym i znacznie więcej niż np. w produkcji samochodów czy sprzętu AGD. To niektóre wnioski z opracowanego przez Santander Bank Polska oraz Spot Data raportu "Rewolucja opakowań. Polscy producenci wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów".
Przeczytaj także: Polskie opakowania, czyli rozwój i konsolidacja
Produkcja opakowań stanowi dziś jeden z najdynamiczniejszych elementów całego łańcucha dostaw pakowanych towarów. Siłą napędową popytu na polskie opakowania jest m.in. zapotrzebowanie zgłaszane przez zagranicznych partnerów handlowych. Na przestrzeni ostatnich ośmiu lat średnioroczny wzrost wagowy eksportu opakowań osiągnął około 11 proc. Za taki wynik podziękować można zarówno działającym na polskim rynku inwestorom zagranicznym, jak również rodzimym producentom coraz częściej i na coraz szerszą skalę eksplorującym zagraniczne rynki.Kluczowym odbiorcą statystycznego producenta opakowań, jest produkcja żywności, odpowiadająca dziś za około 60 proc. zużycia. Na kolejnych pozycjach, jednak z dużo mniejszym udziałem, plasują się m.in. branże farmaceutyczna (ok. 7 proc.) i kosmetyczna (ok. 6 proc.). Pozostałą część zapotrzebowania na opakowana kreują firmy trudniące się produkcją chemii gospodarczej i innych towarów przemysłowych (m.in. materiałów budowlanych, sprzętu RTV/AGD, mebli itp.), którzy konsumują 22 proc. opakowań - wynika z danych Polskiej Izby Opakowań.
Pod względem struktury materiałowej za ok. 40 proc. zużycia odpowiadają opakowania z tworzyw sztucznych, które składają się po połowie z opakowań elastycznych (torebki, folie itd.) i opakowań sztywnych (butelki, pudełka, itd.). Opakowania z papieru odpowiadają za ok. 37 proc., metale lekkie za ok.12 proc., a szkło za ok. 10 proc.
Dobrze wykorzystany czas
Wysoka konkurencyjność kosztowa oraz niska wrażliwość na wstrząsy w światowym systemie finansowym sprawiły, że firmy produkcyjne z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polska, mogły w ostatnich latach z sukcesem rozwijać swoją produkcję opakowań, dzięki czemu są teraz regionalnym hubem przemysłowym w branży. Osiągnięcie tej pozycji w Europie było wynikiem m.in. wysokiego odsetka upadłości w krajach dotkniętych ostatnim kryzysem finansowym oraz wzrostu popytu na tańsze towary wśród konsumentów z krajów, gdzie rosło bezrobocie. Duży wpływ na dynamikę wzrostu polskiej branży miał także rozwój niemieckich łańcuchów dostaw w regionie CEE.
fot. BillionPhotos.com - Fotolia.com
Opakowania
- Opisane zjawiska generowały mocny popyt na opakowania produkowane w Polsce. Z jednej strony zagraniczni producenci chętniej przenosili produkcję do Polski lub kupowali towar wytworzony w naszym kraju. Z drugiej strony przeciętny producent opakowań korzystał na szybkim wzroście eksportu żywności (7 proc. średniorocznie), lekarstw (13 proc.), kosmetyków (7 proc.), chemii gospodarczej (10 proc.) i innych towarów – wskazuje ekspert Maciej Nałęcz, analityk sektorowy ds. przemysłu w Santander Bank Polska.
Twórcy raportu „Rewolucja opakowań. Polscy producenci wobec zmian regulacji preferencji konsumentów” zaznaczają jednocześnie, że rozwój środkowoeuropejskiego hubu przemysłowego będzie w najbliższych latach zwalniał, przemysł osiągnął bowiem już poziom produkcji, przy którym trudno jest notować tak dynamiczne tempo wzrostu jak w ubiegłych latach. Dodatkowym hamulcem może być spowolnienie gospodarcze w Niemczech, które są najważniejszym partnerem dla branży oraz sektorów, które korzystają z opakowań.
Dokąd zmierza rynek?
Produkcja opakowań w Polsce w kolejnych latach powinna rosnąć dynamicznie, choć nie tak szybko, jak dotychczas, przyznają autorzy raportu. Przychody producentów do roku 2025 mogą się zwiększać średnio o ok. 6,8 proc. rocznie. Najszybciej będzie rosła sprzedaż opakowań papierowych, nieco wolniej innych rodzajów opakowań.
- Sektor przemysłowy w Polsce należy do najbardziej dynamicznych w Unii Europejskiej, a producenci opakowań, dostarczający towary dla wielu innych branż, na tym znakomicie korzystają. Istotne jest, że jest to sektor, który dużo inwestuje – w przeliczeniu na pracownika, jest to jedna z najwięcej inwestujących branż przemysłowych w kraju. W Polsce trwa obecnie intensywna debata o tym, co zrobić, by firmy w kraju więcej pieniędzy przeznaczały na rozbudowę potencjału produkcyjnego. Warto więc przyjrzeć się producentom opakowań, którzy w tej dziedzinie należą do liderów, i czegoś się od nich nauczyć – komentuje Ignacy Morawski, dyrektor centrum analitycznego SpotData.
Wyzwania na horyzoncie
Dużym wyzwaniem dla branży będą także nowe regulacje dotyczące zużycia wyrobów jednorazowych z plastiku oraz coraz surowsze wymogi dotyczące recyklingu. Ograniczenie dotyczące zużycia wyrobów jednorazowych dotknie ok. 10 proc. wolumenu produkcji brutto, głównie małych i średnich firm. Poziom ten nie uwzględnia jednak efektu substytucji jednych opakowań na inne (np. kubki plastikowe mogą zostać zastąpione częściowo papierowymi), dzięki czemu wpływ nowych regulacji na branżę opakowań w Polsce może być mniejszy, przewidują autorzy raportu.
Podwyżki opłat za recykling, w niektórych przypadkach także opłat pokrywających koszty sprzątania przestrzeni publicznej, czyli tzw. rozszerzona odpowiedzialność producenta (ROP) będzie jednym z największych wyzwań dla branży. ROP powinien obniżyć popyt na opakowania, które trudniej poddać recyklingowi. Tu głównymi poszkodowanym mogą zostać producenci opakowań plastikowych.
Dostosowanie do regulacji będzie wymagało zdolności współpracy między podmiotami w całym łańcuchu dostaw. Koszty opłat z tytułu rozszerzonej odpowiedzialności producenta będą niższe, jeżeli opakowania będą łatwiejsze w recyklingu. Branża we współpracy z partnerami biznesowymi powinna wypracowywać dobre praktyki, które pozwolą na minimalizację kosztów regulacyjnych. Dobre praktyki musiałyby zmierzać do pogodzenia wymogów biznesowych z możliwościami recyklingu, np. w kwestiach koloru, zastosowanych materiałów. Co więcej, przed branżą produkcji opakowań staną duże wyzwania edukacyjne, związane np. z informowaniem o konkretnych kosztach środowiskowych produktów w ich cyklu życia.
Przeczytaj także:
Producenci opakowań: uderzą w nich rosnące ceny surowców?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)