Coraz bieglejsi w candidate experience?
2019-10-03 10:07
Rozmowa o pracę © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Moda na candidate experience nie mija
Rekrutacja coraz bardziej przyjazna
Wieści napływające z najnowszej odsłony raportu eRecruiter są niewątpliwie dobre - okazuje się bowiem, że pracodawcy coraz lepiej radzą sobie z budowaniem candidate experience, a więc dobrych relacji z osobami ubiegającymi się o zatrudnienie.
Już 51% specjalistów uważa, że firmy dbają o pozytywne relacje z potencjalnymi pracownikami. Dla porównania, jeszcze przed dwoma laty z takiego założenia wychodził niespełna co trzeci kandydat (30%). Poprawa postrzegania działań rekrutacyjnych firm stała się zatem faktem. W dużej mierze jet to również zasługa HR-owców, którzy są coraz bardziej świadomi zarówno oczekiwań kandydatów, jak i wpływu działań rekrutacyjnych na wizerunek firmy.
Oczekiwania kandydatów kontra rzeczywistość
Kandydaci stawiają przed firmami kolejne wyzwania w obszarze candidate experience. 88% specjalistów badanych przez eRecruiter oczekuje od pracodawców szczerego i rzetelnego przedstawienia warunków pracy, 72% - informowania o powodach odrzucenia, a 70% - zamieszczenia w ogłoszeniu informacji o oferowanym wynagrodzeniu. Ponadto 63% respondentów chciałoby otrzymać wiadomość, że proces został zakończony, a co drugi kandydat oczekuje ciągłego kontaktu z rekruterem.
Wyniki raportu pokazują, że kandydaci mają konkretne wyobrażenia dotyczące sposobu, w jaki firmy powinny prowadzić procesy rekrutacyjne. Doświadczamy malejącego bezrobocia, kurczy się pula talentów. W tej sytuacji nie tylko firma wybiera pracownika, ale także kandydat – pracodawcę. To zachowania jej przedstawicieli wpływają na to, czy zostanie pozytywnie oceniona przez kandydata. Źle poprowadzona rekrutacja może ten wybór znacznie skomplikować. Warto pamiętać, że dziś wszyscy jesteśmy kandydatami - komentuje Julia Urbańska, Marketing & Customer Experience Senior Manager, eRecruiter.
Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych, ich postulaty nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości. Na przykład, ze szczerym i rzetelnym przedstawieniem warunków spotkało się 4 na 10 badanych specjalistów, a z podawaniem wynagrodzenia w ogłoszeniu – co piąty (27%). Wciąż tylko 20% kandydatów może liczyć na stały kontakt z rekruterem w przebiegu procesu zatrudnienia, a jedynie 17% dowiaduje się o powodach odrzucenia ich aplikacji. Jak można niwelować różnicę między oczekiwaniami, a rekrutacyjną rzeczywistością? Coraz więcej firm stawia na bardziej otwartą i transparentną komunikację z kandydatami, np. organizując dni otwarte dla przyszłych pracowników. Na taki krok zdecydowała się firma igus.
fot. mat. prasowe
Dobre praktyki: oczekiwania vs rzeczywistość
Dzień Kandydata to ostatni etap rekrutacji do którego, w osobnym czasie, zapraszamy dwóch najlepszych kandydatów. To nic innego, jak możliwość poznania naszej organizacji od wewnątrz. Rekrutowany może zweryfikować, czy to czym się chwalimy faktycznie u nas funkcjonuje, poznać wszystkich pracowników, porozmawiać z potencjalnymi współpracownikami oraz managerami. Daje to kandydatowi możliwość zweryfikowania, czy faktycznie jest to miejsce i ludzie, z którymi chciałby współpracować na co dzień - mówi Dorota Gotowicka, HR Manager w igus.
Wyzwanie: standaryzacja rekrutacji
Jak pokazuje raport, pracodawcy postrzegają przyjazną rekrutację jako bardzo złożony proces, który wymaga usprawnień w różnych obszarach organizacji. Poproszeni o wybór jednego, największego wyzwania w obszarze candidate experience na poziomie HR, najczęściej wskazywali dbałość o cały cykl życia kandydata (40%). Z kolei za najważniejsze zadania na poziomie całej organizacji uznali standaryzację zachowań wobec kandydatów wśród managerów (31%) oraz implementację i egzekwowanie działań, które poprawiają doświadczenia kandydatów (27%).
fot. mat. prasowe
Czy firmy dbają o relacje w czasie rekrutacji?
Zespoły HR doskonale wiedzą, że ważne jest nie tylko to, jak kandydat poczuje się w trakcie rekrutacji, z jakimi praktykami spotka się w pierwszych dniach czy miesiącach w firmie, ale także jak zostanie potraktowany, jeśli zdecyduje się odejść. Jednocześnie, przedstawiciele HR zdają sobie sprawę z tego, że działania w zakresie candidate experience na różnych etapach cyklu życia w organizacji nie będą możliwe bez zaangażowania biznesu. W określanie tego, co powinno być standardem, a także późniejsze wdrożenie i stosowanie zasad powinien być zaangażowany każdy manager czy pracownik. Tylko wtedy będziemy mieć pewność, że kandydat zostanie potraktowany tak samo dobrze bez względu na to z kim z firmy będzie się spotykał, czy do jakiego działu aplikował - komentuje Marta Pawlak-Dobrzańska, CEO, Great Digital, partner merytoryczny badania.
Czy zaaplikuje ponownie? Konsekwencje negatywnych doświadczeń
Wyniki raportu dowodzą, że działania w obszarze candidate experience – a właściwie ich brak - znacząco wpływają na wizerunek pracodawcy. Aż 68% badanych specjalistów, którzy wynieśli negatywne wrażenia z procesu rekrutacyjnego, nie zaaplikuje ponownie do tej samej firmy. Co równie ważne, ponad połowa (55%) podzieli się swoją opinią o pracodawcy z rodziną lub znajomymi z branży.
To jednak nie wszystko. Działania rekrutacyjne mogą mieć także istotny wpływ na ogólny wizerunek firmy. 1 na 5 badanych, którzy mieli negatywne doświadczenia podczas procesu rekrutacji deklaruje, że przestanie kupować produkty lub usługi tej firmy, a 65% zmieni nastawienie do marki. To między innymi także dlatego o budowie candidate experience powinno się mówić jako o jednym z kluczowych celów biznesowych dla wielu organizacji w Polsce. Firmy coraz lepiej radzą sobie z tym obszarem, muszą jednak stale dbać o jego dalszy rozwój, aby sprostać oczekiwaniom kandydatów. Candidate experience nie może być tylko domeną działów rekrutacji. Aby osiągnąć sukces, potrzebne jest zaangażowanie całej organizacji – podsumowuje Julia Urbańska.
fot. mat. prasowe
Rozmowa o pracę
O badaniu
5. edycja badania „Candidate Experience” została przeprowadzona z inicjatywy eRecruiter oraz Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Partnerem badania jest Great Digital. Badanie składa się z dwóch części. Opinie kandydatów na temat rekrutacji zostały zebrane na zlecenie eRecruiter i przeprowadzone na użytkownikach portalu Pracuj.pl zajmujących stanowiska specjalistyczne, menedżerskie i wyższe, posiadających co najmniej 2-letnie doświadczenie zawodowe. Badanie zostało zrealizowane w dniach 22.01-8.02.2019. Ankietę wypełniło łącznie 1898 osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy brały udział w procesach rekrutacyjnych. Opinie pracodawców zostały zebrane w ramach badania „Candidate Experience”, przeprowadzonego przez eRecruiter, wśród osób zajmujących się procesami rekrutacyjnymi w firmach. Badanie zostało zrealizowane metodą ankiety online w dniach 22.01-22.02.2017. Ankietę wypełniły łącznie 504 osoby.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)