eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyBezrobotni chcą szybkiej rekrutacji

Bezrobotni chcą szybkiej rekrutacji

2019-10-24 10:06

Bezrobotni chcą szybkiej rekrutacji

Rozmowa kwalifikacyjna © Photographee.eu - Fotolia.com

U schyłku września br. rzesza bezrobotnych Polaków liczyła sobie 852,4 tys. osoby (dane MRPiPS). Ze względu na brak dochodu jest to grupa, dla której poszukiwanie pracy jest wyjątkowo stresującym i skomplikowanym wyzwaniem. Tym bardziej, gdy proces rekrutacyjny jest kilkuetapowy, a o ostatecznym zatrudnieniu decydują kwalifikacje i umiejętności, o które wśród długo niepracujących może być trudno.

Przeczytaj także: Jak sprawną rekrutację widzą sami kandydaci. Co mogą zmienić pracodawcy?

Opracowany przez Grupę Progres raport Rynek Pracy 360° dowodzi, że ponad 2/3 bezrobotnych pracę chciałoby podjąć natychmiast i w związku z tym od swojego potencjalnego pracodawcy oczekuje szybkiej decyzji w sprawie zatrudnienia, optując za jednym etapem rekrutacji. Co czwarty z badanych uważa, że optymalny jest dwuetapowy proces rekrutacyjny, a zaledwie 6 proc. twierdzi, że rekrutacja powinna obejmować trzy etapy.

– Z mojego doświadczenia wynika, że część bezrobotnych rezygnuje z rekrutacji, gdy dowiaduje się, że rozmowa kwalifikacyjna stanowi wstęp do procesu wyboru idealnego kandydata. Oczywiście gotowość bezrobotnego do podjęcia pracy od zaraz jest zrozumiała, jednak z perspektywy pracodawcy sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Im więcej umiejętności trzeba zweryfikować, tym większa jest liczba etapów rekrutacji. Dla bezrobotnego może to być duży problem, jednak dla przedsiębiorców to działanie bywa niezwykle istotne – muszą oni mieć pewność, że rekrutacja zakończy się sukcesem jakim będzie zatrudnienie idealnego kandydata – mówi Krzysztof Kunicki, Business Client Advisor w Gdańskim Urzędzie Pracy (Partner Raportu Grupy Progres Rynek Pracy 360°).

fot. Photographee.eu - Fotolia.com

Rozmowa kwalifikacyjna

Część bezrobotnych rezygnuje z rekrutacji, gdy dowiaduje się, że rozmowa kwalifikacyjna stanowi wstęp do procesu wyboru idealnego kandydata.


Zniechęceni rekrutacją?


Z odpowiedzi udzielanych przez uczestniczących w rekrutacjach bezrobotnych wynika, że najczęściej doświadczali oni braku informacji zwrotnej odnośnie kolejnego etapu procesu rekrutacyjnego czy podjętej decyzji (35 proc.). 28 proc. wskazuje z kolei, że nie została wyczerpująco poinformowana o stanowisku oraz zakresu obowiązków. 23 proc. uważa, że zakres faktycznych obowiązków był nieadekwatny do tych oferowanych podczas procesu rekrutacji. Część bezrobotnych (w sumie 34 proc. odpowiedzi) jest zadowolonych z przebiegu procesu rekrutacji. Wskazują, że otrzymywali informację na temat kolejnych etapów i podjętej przez pracodawcę decyzji, mieli też świetny i stały kontakt z rekruterem, otrzymali jego wsparcie, a nawet (w niektórych przypadkach) rekruter pomógł im w uzupełnieniu CV.

– Analizując wyniki badania Rynek Pracy 360° w kontekście osób bezrobotnych można przypuszczać, że istotny wpływ na odpowiedzi respondentów mogły mieć działania prowadzone w przeszłości przez wielu kadrowców. Faktycznie dość rzadko informowano wtedy bezrobotnych kandydatów o przebiegu oraz wynikach naboru. Dotyczyło to zwłaszcza osób, których aplikacje zostały odrzucone w procesie selekcji. Aktualnie sytuacja wygląda zupełnie inaczej – mówi Krzysztof Kunicki.

Obecnie od profesjonalnych rekruterów oczekuje się m.in. rozbudowanej wiedzy z bardzo wielu obszarów, a także umiejętności prowadzenia nawet kilkunastu naborów na raz.

– Nie zapominajmy jednak, że rola rekrutera powinna mieć swoje granice. Zadaniem osoby aplikującej o przyjęcie do pracy jest samodzielne konstruowanie CV czy innych wymaganych dokumentów. Tym samym nie należy oczekiwać od pracowników działów HR pomocy w konstruowaniu resume czy w przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej – podkreśla ekspert GUP.

Nie mają szans bez kwalifikacji i doświadczenia?


Wyniki badania Grupy Progres pokazują też, że wśród osób bezrobotnych – ponad 50 proc. ankietowanych – panuje przekonanie, że przedsiębiorcy są zainteresowani zatrudnianiem kandydatów wykwalifikowanych, posiadających duże doświadczenie zawodowe. Na kolejnych miejscach znajdują się znajomości i rekomendacje, wykształcenie, uprawnienia i kompetencje miękkie oraz twarde. Jednak bogate CV nie zawsze gwarantuje zdobycie wymarzonego stanowiska.

– Świat rekrutacji widziany okiem bezrobotnego i pracodawcy nadal nie jest w pełni kompatybilny. Mówiąc o czynnikach wpływających na zatrudnienie, każda ze stron przykłada bowiem do nich inną wagę. Osoby niepracujące uważają, że najważniejsze są kwalifikacje i doświadczenie, a mniej ważne są kompetencje miękkie. Z mojej wiedzy wynika, jednak że pracodawcy zwracają uwagę na każdy z tych obszarów i taktują je na równi podejmując decyzję o przyjęciu nowego członka do ich zespołu – zaznacza Krzysztof Kunicki.

O raporcie
Raport Rynek Pracy 360 ° - to najnowszy projekt Grupy Progres, który pokazuje perspektywy zarówno pracodawców, pracowników jak i bezrobotnych. W badaniu uczestniczyło w sumie 1 000 respondentów - osób aktywnych zawodowo i tych szukających zatrudnienia z całej Polski. Celem było zgłębienie zależnych od siebie obszarów jakim są rekrutacja, rozwój, a także utrzymanie pracowników (obecnych i potencjalnych). Autorom zależało także na poznaniu doświadczeń, postaw, motywacji i planów każdej ze stron - pracodawców, osób aktywnych zawodowo oraz bezrobotnych. Partnerami badania zostały osoby, organizacje i instytucje, którym sektor rynku pracy jest bardzo bliski – Gdański Urząd Pracy, Konfederacja Lewiatan, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Strateg Biznesowy Anna Stachniuk oraz Stowarzyszenie Agencji Zatrudnienia.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: