10 najdziwniejszych powodów odwołanego lub opóźnionego lotu
2019-10-28 15:00
Lot © fot. mat. prasowe
Opóźniony lot to sytuacja, której doświadczyła znaczna część pasażerów linii lotniczych. Przyczyną zakłóceń najczęściej bywają niesprzyjające warunki atmosferyczne lub usterki. Zdarza się jednak, że samolot zostaje uziemiony z dużo bardziej zaskakujących powodów jak np. bójka pomiędzy personelem pokładowym.
Przeczytaj także: Lot samolotem: jakie prawa nam przysługują?
1. Nieprzytomny pracownik w ładowni samolotu
Maszyna angolskiego przewoźnika narodowego TAAG zmuszona była niespodziewanie lądować w Porto, tuż po swoim starcie w Lizbonie. Powód? Załoga otrzymała informację, że w przestrzeni ładownej samolotu uwięziony został pracownik obsługi naziemnej. Po wylądowaniu okazało się, że tak faktycznie się stało. Nieszczęśnik został przewieziony do szpitala z objawami hipotermii. Okazało się, że zemdlał jeszcze przed startem, w czasie układania bagaży.
2. Załoga wolała surfować na Bali
Opóźniony aż dobę lot Air France z Kuala Lumpur do Paryża był wynikiem dość sporej beztroski personelu. W czasie obowiązkowej przerwy członkowie załogi postanowili odpocząć i oddać się surfingowi na Bali. Nie przewidzieli jednak, że po wybuchu wulkanu na indonezyjskiej wyspie Jawa, ich lot powrotny do Kuala Lumpur zostanie odwołany, przez co nie mogli stawić się w pracy na czas.
3. Iguana na pokładzie
Pasażer linii WastJet z Kuby do Kanady wszczął alarm po wylądowaniu w Toronto. Okazało się, że podczas lotu zniknęły dwie z czterech iguan przewożonych w jego bagażu. Samolot musiał zostać kompleksowo sprawdzony oraz zdezynfekowany, co spowodowało opóźnienie lotu.
4. Kot w kokpicie
Dziesięcioletni kocur o imieniu Ripples wydostał się z transportera podczas lotu liniami Air Canada z miejscowości Halifax. Jak na ciekawskiego podróżnika przystało, Ripples skierował się prosto do pierwszej klasy, a potem do kokpitu, gdzie ukrył się pod stopami załogi. Zrobił to na tyle skutecznie, że poszukiwania zajęły technikom aż cztery godziny – dopiero wówczas udało się schwytać kota i umieścić z powrotem w klatce.
5. Walka stewardes
Lot linii American Eagle z nowojorskiego lotniska JFK do Waszyngtonu miał trwać niespełna 60 minut. Opóźnienie lotu wyniosło jednak aż cztery godziny, a wszystko przez bójkę, do której doszło pomiędzy stewardesami.
6. Dziwne notatki pasażera obok
Lot American Airlines z Filadelfii do nowojorskiego Syracuse został wstrzymany, ponieważ jedna z pasażerek zgłosiła obsłudze podejrzane zachowanie sąsiada obok. Wręczyła stewardesie notatkę ostrzegającą o swoich obawach, w wyniku czego mężczyzna został usunięty z samolotu. Dlaczego? Podobno przeprowadzał jakieś skomplikowane obliczenia, co zaniepokoiło pasażerkę. Okazało się, że tym człowiekiem był Guido Menzio, znany ekonomista, który pracował nad różniczkowym równaniem matematycznym. Po przesłuchaniu przez służby i pokazaniu obliczeń, matematyk mógł wrócić na swoje miejsce, a 41-minutowy lot rozpoczął się ponad dwie godziny po planowanym starcie.
7. Żółwie na pasie startowym
Ponad 400 żółwi diamentowych próbowało się dostać na pas startowy nowojorskiego lotniska JFK. Kilku z nich się to udało, co spowodowało liczne opóźnienia lotów. Szczęśliwie, po interwencji personelu, zarówno samoloty jak i żółwie wyszły z tego bez szwanku – czego nie można powiedzieć o pasażerach, którym odwołano lub opóźniono loty.
fot. mat. prasowe
Lot
8. Zagubione sztućce
Kłopoty linii lotniczej Thomas Cook zaczęły się dużo wcześniej niż sugeruje niedawne bankructwo. W sierpniu lot z meksykańskiego Cancun do londyńskiego Stansted był znacznie opóźniony, ponieważ wykryto braki w wyposażeniu pokładowym. Nie chodziło jednak o części silnika – nieścisłości dotyczyły liczby sztućców.
9. Nieprawidłowo podane orzeszki
W 2014 r. wiceprezes linii Korean Air - Heather Cho, pojawiła się na pierwszych stronach gazet na całym świecie, gdy (już po starcie) uziemiła samolot tej linii na nowojorskim lotnisku JFK. Przyczyną było podanie jej orzechów makadamia w torbie, zamiast na talerzu. Pani Cho, której ojciec był prezesem linii lotniczych, została ostatecznie aresztowana i skazana na rok więzienia, z którego została zwolniona już cztery miesiące później.
10. Za małe piżamy w 1 klasie
Dwoje pasażerów linii Quantas spowodowało półgodzinne opóźnienie na trasie z Los Angeles do Melbourne z powodu zbyt małego rozmiaru piżam, zaoferowanych im w pierwszej klasie. Mimo przekazania innych kompletów bielizny, zdecydowali się opuścić pokład, a przyczynę ich decyzji podał pilot w komunikacie do pasażerów.
- Należy pamiętać, że z powodu nadzwyczajnych okoliczności nie przysługuje odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot – mówi Elżbieta Tyszka, główny prawnik w GIVT. - W doktrynie
i orzecznictwie za nadzwyczajne okoliczności zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności uznaje się m.in.: złe warunki pogodowe, destabilizację polityczną w kraju, gdzie odbywa się lot, zagrożenie bezpieczeństwa, strajki kontrolerów – dodaje.
Przeczytaj także:
20 lat ochrony praw pasażerów lotniczych
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)