Przeczytaj także: System kaucyjny to dopiero początek, czyli (r)ewolucja w branży tworzyw sztucznych
Jak wynika z badania, aż 70 proc. konsumentów z Europy uważa odpady z tworzyw sztucznych za jedno z pięciu najważniejszych wyzwań środowiskowych całego świata. Problem ten najczęściej wskazują Niemcy (75 proc. wskazań), a najrzadziej Węgrzy (55 proc.). Polsce bliżej do tych ostatnich (58 proc.). W naszej opinii plastikowe odpady są dopiero trzecim, największym zagrożeniem dla środowiska. Wyżej plasujemy zanieczyszczenie powietrza i wody.Generalnie zaś respondenci uważają, że w obecnym czasie najistotniejszymi kwestiami w zakresie ochrony środowiska są właśnie odpady z tworzyw sztucznych oraz zmiany klimatu.
W prawie wszystkich krajach objętych badaniem (z wyjątkiem Rosji) konsumenci uważają producentów za najbardziej odpowiedzialnych za kontrolowanie i ograniczanie odpadów z tworzyw sztucznych. Warto także podkreślić, że zaskakująco rzadko w tej roli widziany jest przez konsumentów handel/ sieci detaliczne. W Polsce nabywcy obarczyliby równie dużą dozą odpowiedzialności co producentów, także administrację państwową.
fot. mat. prasowe
TOP3 globalnych wyzwań środowiskowych
70 proc. badanych traktuje odpady z tworzyw sztucznych jako najważniejsze z 5 największych światowych wyzwań środowiskowych.
Polscy nabywcy, jako populacja, nadal mają dość podstawową wiedzę na temat dbania o środowisko, unikania plastiku i ograniczania produkcji opakowań z tworzyw sztucznych. Jednak poziom świadomości społecznej rośnie i coraz więcej z nich jest zainteresowanych tymi zagadnieniami. Responsibility Index ilustrujący poziom świadomości i zestaw zachowań konsumenckich związanych z odpowiedzialnym postępowaniem z tworzywami sztucznymi jest dla Polski na poziomie 81 punktów (przy średniej dla 11 badanych krajów na poziomie 100 punktów). Dla porównania najniższą wartość wskaźnik przyjmuje w Rosji (41 punktów), a najwyższą w Austrii (137 punktów).
fot. mat. prasowe
Na kim spoczywa odpowiedzialność za ograniczenie zużycia plastiku
Polacy uważają, że odpowiedzialność za ograniczenie zużycia plastiku w równym stopniu spoczywa na rządzących i producentach.
Izabela Jagodzińska, ekspert w zespole Consumer Panels & Services GfK komentuje:
„Polscy nabywcy mają dość podstawową wiedzę na temat dbania o środowisko i ograniczania zakupu produktów w jednorazowych opakowaniach z plastiku. Jednak poziom świadomości społecznej rośnie i coraz więcej klientów jest zainteresowanych tymi zagadnieniami. Nadal konieczne jest zwiększenie świadomości społecznej poprzez kampanie informacyjne i wywieranie nacisku na producentów, aby zmniejszyli ilość produkowanego i marnowanego tworzywa sztucznego”.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik aktywnych zachowań prowadzących do ograniczania tworzyw sztucznych
Responsibility Index dla Polski na poziomie 81 punktów.
Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzono na przełomie kwietnia i maja 2019 roku na próbie n=40.091 respondentów, na 11 europejskich rynkach: Austrii, Belgii, Czech, Danii, Holandii, Niemiec, Polski, Rosji, Słowacji, Szwecji, Węgier. Respondentami były osoby decyzyjne, odpowiadające w gospodarstwach domowych za dokonywanie zakupów, biorące udział w Panelu Gospodarstw Domowych GfK.
![Rynek tworzyw sztucznych, czyli recykling i inne wyzwania [© pixabay.com] Rynek tworzyw sztucznych, czyli recykling i inne wyzwania](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ochrona-srodowiska/Rynek-tworzyw-sztucznych-czyli-recykling-i-inne-wyzwania-257209-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)