Tworzywa sztuczne groźniejsze niż zmiany klimatu?
2019-10-31 15:05
Plastikowe butelki © abimagestudio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek tworzyw sztucznych, czyli recykling i inne wyzwania
Jak wynika z badania, aż 70 proc. konsumentów z Europy uważa odpady z tworzyw sztucznych za jedno z pięciu najważniejszych wyzwań środowiskowych całego świata. Problem ten najczęściej wskazują Niemcy (75 proc. wskazań), a najrzadziej Węgrzy (55 proc.). Polsce bliżej do tych ostatnich (58 proc.). W naszej opinii plastikowe odpady są dopiero trzecim, największym zagrożeniem dla środowiska. Wyżej plasujemy zanieczyszczenie powietrza i wody.Generalnie zaś respondenci uważają, że w obecnym czasie najistotniejszymi kwestiami w zakresie ochrony środowiska są właśnie odpady z tworzyw sztucznych oraz zmiany klimatu.
W prawie wszystkich krajach objętych badaniem (z wyjątkiem Rosji) konsumenci uważają producentów za najbardziej odpowiedzialnych za kontrolowanie i ograniczanie odpadów z tworzyw sztucznych. Warto także podkreślić, że zaskakująco rzadko w tej roli widziany jest przez konsumentów handel/ sieci detaliczne. W Polsce nabywcy obarczyliby równie dużą dozą odpowiedzialności co producentów, także administrację państwową.
fot. mat. prasowe
TOP3 globalnych wyzwań środowiskowych
Polscy nabywcy, jako populacja, nadal mają dość podstawową wiedzę na temat dbania o środowisko, unikania plastiku i ograniczania produkcji opakowań z tworzyw sztucznych. Jednak poziom świadomości społecznej rośnie i coraz więcej z nich jest zainteresowanych tymi zagadnieniami. Responsibility Index ilustrujący poziom świadomości i zestaw zachowań konsumenckich związanych z odpowiedzialnym postępowaniem z tworzywami sztucznymi jest dla Polski na poziomie 81 punktów (przy średniej dla 11 badanych krajów na poziomie 100 punktów). Dla porównania najniższą wartość wskaźnik przyjmuje w Rosji (41 punktów), a najwyższą w Austrii (137 punktów).
fot. mat. prasowe
Na kim spoczywa odpowiedzialność za ograniczenie zużycia plastiku
Izabela Jagodzińska, ekspert w zespole Consumer Panels & Services GfK komentuje:
„Polscy nabywcy mają dość podstawową wiedzę na temat dbania o środowisko i ograniczania zakupu produktów w jednorazowych opakowaniach z plastiku. Jednak poziom świadomości społecznej rośnie i coraz więcej klientów jest zainteresowanych tymi zagadnieniami. Nadal konieczne jest zwiększenie świadomości społecznej poprzez kampanie informacyjne i wywieranie nacisku na producentów, aby zmniejszyli ilość produkowanego i marnowanego tworzywa sztucznego”.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik aktywnych zachowań prowadzących do ograniczania tworzyw sztucznych
Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzono na przełomie kwietnia i maja 2019 roku na próbie n=40.091 respondentów, na 11 europejskich rynkach: Austrii, Belgii, Czech, Danii, Holandii, Niemiec, Polski, Rosji, Słowacji, Szwecji, Węgier. Respondentami były osoby decyzyjne, odpowiadające w gospodarstwach domowych za dokonywanie zakupów, biorące udział w Panelu Gospodarstw Domowych GfK.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)