eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyNadchodzi Black Friday. Co warto wiedzieć?

Nadchodzi Black Friday. Co warto wiedzieć?

2019-11-07 14:44

Nadchodzi Black Friday. Co warto wiedzieć?

Nadchodzi Black Friday © Romolo Tavani - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (11)

Lada chwila rozpocznie się gorący dzień wyprzedaży. Mowa tu o Black Friday, czyli przypadającym na ostatni piątek listopada Czarnym Piątku. Dla kupujących jest to szansa na tanie zakupy, a dla sprzedawców okres żniw i wietrzenia magazynów. Przygotowania już trwają.

Przeczytaj także: Black Friday: co 2. Polak dostrzega manipulacje

Jak jednak przyznają sami handlowcy, Black Friday nie jest tylko i wyłącznie szansą na podwyższenie obrotów. W tym dniu role klientów i sprzedawców niejako się zamieniają. W normalnych okresach sprzedażowych to klienci starają się kupować lojalnie, aby otrzymać korzyści w przyszłości. W listopadzie lojalnością wobec kupujących powinny natomiast wykazywać się sklepy, a miarą jej poziomu jest wielkość oferowanych zniżek i dostępność produktów w atrakcyjnych cenach.

Analitycy portalu Black-Friday.Global już od kilku lat przyglądają się trendom, jakie towarzyszą Black Friday w kraju i za granicą. Jakie główne tendencje dają się zauważyć? Ile pieniędzy wydają mieszkańcy różnych krajów. Jak prezentuje się średnia wielkość zniżek i czy jest ona adekwatna do oczekiwań kupujących? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie poniżej.

Black Friday: tendencje ostatnich lat


Na początku Czarny Piątek był jednodniową akcją w Stanach Zjednoczonych. Jednak w ciągu ostatnich kilku lat wydarzenie to stało się kilkudniowym maratonem wyprzedaży, który niekiedy zaczyna się w czwartek i trwa do końca tygodnia, a nawet miesiąca. Wiele sklepów w poszukiwaniu uwagi klientów i zysków organizuje tzw. presale (przedsprzedaże) już od poniedziałku. Niemniej szczyt zainteresowania klientów w większości krajów przypada na ten sam dzień. Dane Google Trends za okres 19–25 listopada 2018 r. pokazują, że jedna trzecia (33%) wszystkich zapytań związanych z wyprzedażami Black Friday, w Polsce przypadła na piątek. Chociaż zainteresowanie klientów wyprzedażami zaczyna rosnąć już w środę, spadając w sobotę do poziomu z wtorku. Tendencja ta jest charakterystyczna nie tylko dla Polski.

fot. mat. prasowe

Zainteresowanie wyprzedażami Black Friday

Jedna trzecia (33%) wszystkich zapytań związanych z wyprzedażami Black Friday, w Polsce przypadła na piątek.


Ankieta przeprowadzona przez Black-Friday.Global w 2018 roku pokazała, że świadomość o istnieniu Black Friday ma 95% ankietowanych. Jednak nie wszyscy potrafili przywołać dokładny termin, co może być wytłumaczeniem stopniowego wzrostu zainteresowania tą akcją jeszcze na kilka tygodni przed samym wydarzeniem (za Google Trends).

Dane wewnętrzne platformy Black-Friday.Global za 2018 rok w Polsce pokazują wzrost sprzedaży w czasie Black Friday o 979% względem dnia zwykłego. Tak duże liczby nie są rzadkością. Na przykład, w Wielkiej Brytanii wzrost wyniósł 1708%, w Niemczech – ponad 2418%, a w Austrii – ponad 3000%.

W odróżnieniu od USA, w pozostałych krajach mieszkańcy nie mają zwyczaju brać dnia wolnego w Czarny Piątek. Choć szczyty aktywności kupujących przez internet w poszczególnych krajach nieznacznie się różnią, to z reguły przypadają na poranek i wieczór. W polskim internecie intensywność zakupów rozkładała się mniej więcej równomiernie od godziny 9:00 do 22:00, a szczyty przypadały na 10:00 i 20:00 według danych platformy Black-Friday.Global za 2018 rok.

fot. mat. prasowe

Aktywność kupujących w czasie Black Friday

W polskim internecie intensywność zakupów rozkładała się mniej więcej równomiernie od godziny 9:00 do 22:00.


Z kolei w niektórych krajach, takich jak Turcja, Finlandia, Grecja, Singapur i Hongkong, Black Friday jest mocno wyczekiwanym wydarzeniem – wskazuje na to fakt, iż najwięcej zakupów zrobiono tuż po północy.

Wielkość zniżek a oczekiwania kupujących


Dane statystyczne sprzed paru lat pokazują, że przeciętna zniżka w Polsce w dniu wyprzedaży Black Friday delikatnie wzrosła (z 46% w 2017 roku do 49% w 2018 roku). Co ciekawe, te liczby są zbliżone do oczekiwań polskich konsumentów wobec wielkości zniżek w czasie Black Friday (50%).

fot. mat. prasowe

Wielkość zniżek a oczekiwania kupujących

Wielkość zniżek w czasie Black Friday jest zbliżona do oczekiwań polskich konsumentów.


Większych rabatów spodziewają się kupujący z Białorusi, Grecji i Peru (62%). Niestety, lokalne sklepy są w stanie zaoferować zniżki o 8–10 p.p. niższe, niż oczekują mieszkańcy tych krajów. Z kolei monitoring ofert sklepów na Ukrainie, w RPA i Filipinach pokazał, że handlowcy w tych krajach są gotowi zaproponować nadspodziewanie wysokie zniżki przewyższające oczekiwania kupujących.

Najczęściej kupowane produkty w Polsce


Według ankiety, wśród Polaków, którzy będą brali udział w czarnopiątkowych wyprzedażach, 60% przyznało, że wie, co kupi. Wiadomo też, że na jednego uczestnika wyprzedaży przypada średnio 3,8 kupionych produktów. Statystyki ostatnich lat pokazują, że w Polsce do pięciu najchętniej kupowanych kategorii produktów w czasie Black Friday należą odzież, buty, kosmetyki i perfumy, elektronika oraz AGD.
Ogólnie rzecz ujmując, na świecie w czasie Black Friday prym wiodą produkty z szeroko pojętej kategorii fashion. Niemniej w niektórych krajach w Czarny Piątek kupuje się przede wszystkim elektronikę. Według danych platformy Black-Friday.Global elektronika króluje między innymi w Brazylii, Szwajcarii, Indiach, Malezji i Rumunii.

fot. mat. prasowe

Piramida preferencji zakupowych

W Polsce do pięciu najchętniej kupowanych kategorii produktów w czasie Black Friday należą odzież i buty.


Pieniądze wydawane w czasie Black Friday


Polacy planują brać udział w wyprzedażach zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Przy czym ci, którzy nie ograniczą się do jednego kanału, gotowi są wydać średnio 663 zł. Jest to równowartość około 156 €. Mniejszy budżet od Polaków na zakupy w Black Friday przeznaczą mieszkańcy Brazylii (72 €), Rosji (120 €) oraz Turcji (71 €). Z kolei rekordowe wydatki deklarują mieszkańcy USA (429 €), Kanady (381 €), Wielkiej Brytanii (351 €), Irlandii (300 €) oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich (257 €).

fot. mat. prasowe

Wzrost zainteresowanie Black Friday na przestrzeni ostatnich 5 lat

W ciągu ostatnich 5 lat zainteresowanie internautów tym wydarzeniem wzrosło ponad dwukrotnie.


Według danych za 2018 rok przy zakupach w sklepach internetowych w czasie Black Friday niewiele ponad połowa kupujących z Polski (51,5%) korzystała z komputerów, 46,2% przypadło na zakupy mobilne za pomocą smartfonów, a reszta (2,3%) na tablety. W większości zaś krajów przodowały zakupy mobilne, było tak m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Turcji i Australii.

fot. mat. prasowe

Black Friday w Polsce

6 na 10 Polaków deklaruje udział w czarnopiątkowych wyprzedażach (to o 8,5 pp. więcej niż jeszcze rok wcześniej.

fot. mat. prasowe

Jak rośnie sprzedaż w Black Friday w porównaniu ze zwykły piątkiem

W każdym z 55 przeanalizowanych przez nas krajów liczba transakcji internetowych podczas Black Friday znacznie wzrosła.

fot. mat. prasowe

Ile pieniędzy wydadzą mieszkańcy różnych krajów

Najwięcej pieniędzy podczas Black Friday gotowi są wydać mieszkańcy Ameryki Północnej i Europy.

fot. mat. prasowe

Najpopularniejsze towary podczas Black Friday

Odzież interesuje polujących na zniżki najbardziej.

fot. mat. prasowe

Średnia wielkość zniżek

Najbardziej na czarnopiątkowych okazjach korzystają Amerykanie, Kanadyjczycy i Ukraińcy.


Metodologia i źródło danych
Dane statystyczne pochodzą z działającej globalnie od 2010 roku platformy zniżek Picodi.com, która stworzyła portal Black-Friday.Global, dedykowany czarnopiątkowym wyprzedażom. W raporcie wykorzystano również dane z ankiet, przeprowadzonych w lipcu i listopadzie 2018 roku łącznie wśród 21 tys. respondentów z 55 krajów. Przy konwersji walut użyto średnich kursów z platformy xe.com.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: