eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacjaCo logistyka i transport mogą zyskać na technologii 5G?

Co logistyka i transport mogą zyskać na technologii 5G?

2019-11-13 09:51

Co logistyka i transport mogą zyskać na technologii 5G?

Transport © Ericsson

Drony, autonomiczne konwoje, czujniki umieszczane na każdym towarze. To tylko niektóre z elementów przyszłości sektora TSL, które upowszechnić mają się wraz z rozwojem technologii 5G. Erisscon przekonuje, że sieć nowej generacji w połączeniu z możliwościami oferowanymi przez Internet Rzeczy sprawią, że logistyka i transport funkcjonować będą wręcz modelowo. O jakich korzyściach tu mowa?

Przeczytaj także: Nowe technologie napędzają rozwój branży TSL

Dynamika rozwoju technologii w branży TSL pozwala śmiało stwierdzić, że jedno pokolenie pracowników na własnej skórze doświadcza kilku rewolucji technologicznych. U podstaw tych przemian spoczywają narodziny kolejnych standardów łączności bezprzewodowej – począwszy od 2G, której początki w naszym kraju datują się na połowę lat 90., poprzez 3G, aż po powszechną dziś sieć 4G LTE. Żeby unaocznić sobie skalę zachodzących zmian, wystarczy sięgnąć pamięcią wstecz i przypomnieć sobie, jak prezentowała się kontrola przepływu towarów i kontakt z kierowcami w czasach, gdy telefon komórkowy należał do rzadkości, a dostęp do internetu podczas podróży był wręcz abstrakcją.

Co branża TSL może zyskać na technologii 5G?


Uruchomienie sieci 5G w Polsce i w Europie budzi coraz to więcej emocji.
„Ograniczenie zalet ultraszybkiego internetu 5G do oglądania filmów 4K w kabinie ciężarówki jest zbyt dużym uproszczeniem i powiązaniem nowej technologii tylko z rozrywką. Tymczasem 5G umożliwia podłączenie do sieci nawet 100 urządzeń mobilnych na metr kwadratowy, a praca tysięcy połączonych ze sobą obiektów – tzw. Internetu Rzeczy – oznacza logistyki i transportu wizję kolejnej rewolucji” – wyjaśnia Marcin Sugak, dyrektor ds. rozwoju przemysłu z firmy Ericsson.

Ericsson przekonuje, że gwarantowany przez 5G poziom przepustowości oraz eliminacja opóźnień w transmisji zaowocuje lepszą widocznością w całym łańcuchu dostaw.

Olbrzymie nadzieje wiąże się z popularyzacją czujników śledzących transport towaru. Zakres danych zbieranych przez tego typu urządzenia może być bardzo szeroki i odnosić się do konkretnej palety, paczki, a nawet transportowanej części zamiennej. „Wyobraźmy sobie, że poza trackingiem towaru czujniki monitorują jego temperaturę, wilgotność lub przeciążenia wywołane drganiami czy przemieszczeniem się palet w naczepie. Tego typu informacje będą cenne dla wielu firm, a nawet krytyczne przy ładunkach wymagających transportu w kontrolowanych warunkach, na przykład w logistyce dla branży farmaceutycznej” – dodaje ekspert Ericsson.

Logistyka produkcji i rozwój transportu autonomicznego


Logistyka w erze technologii 5G jest szczególnie interesująca dla branży produkcyjnej. Marzeniem każdej firmy jest śledzenie popytu na towar w czasie rzeczywistym. Przy dzisiejszej technologii można wyobrazić sobie sytuację, w której dzięki łączności z produktem śledzimy na bieżąco realizację planu sprzedaży i na tej podstawie szybko modyfikujemy moce produkcyjne i logistykę. Tego typu rozwiązania będą możliwe wyłącznie przy wykorzystaniu technologii 5G. Czy jednak ograniczenia związane z powszechnym wykorzystaniem mikrourządzeń sieciowych nie będą problemem? Jak wyjaśnia specjalista Ericsson niekoniecznie, ponieważ przewiduje się, że w perspektywie kolejnych lat dokona się dalszy postęp w miniaturyzacji czujników, a ich coraz niższe koszty produkcji przełożą się na wyższą dostępność i brak obaw związanych z przypadkowym zgubieniem czy kradzieżą czujnika.
5G to ultraszybkie połączenie internetowe, oferujące kilkudziesięciokrotnie wyższą prędkość transmisji danych w porównaniu z 4G LTE, ogromną przepustowość łącza i praktycznie brak opóźnień.

Wróćmy jednak do teraźniejszości. U progu upowszechnienia technologii 5G w Europie coraz więcej firm logistycznych wykorzystuje urządzenia, których praca jest mocno uzależniona od dobrej łączności bezprzewodowej. Drony pomagają w inwentaryzacji magazynów, a rozwój pojazdów autonomicznych również nabiera tempa. W 2018 roku Ericsson we współpracy ze szwedzkim operatorem telekomunikacyjnym Telia i start-upem Einride rozpoczęli testy bezkabinowej ciężarówki Einride T-Pod w centrum logistycznym DB Schenker w Jönköping. Szacuje się, że ciężarówka bezkabinowa T-Pod i oparty na 5G system transportu autonomicznego mają szansę zastąpić ponad 60 procent dzisiejszego transportu drogowego. To alternatywa przyjazna dla środowiska i konkurencyjna kosztowo. W maju 2019 roku pojazd rozpoczął drugą fazę testów. To pierwsza w historii ciężarówka autonomiczna posiadająca dopuszczenie do ruchu po drogach publicznych.

Polska u progu technologii 5G


Sama technologia 5G jest już w Polsce dostępna, ale konieczne jest jeszcze przydzielenie odpowiednich pasm i częstotliwości. Komisja Europejska oczekuje, że do 2025 r. kraje członkowskie będą posiadać szerokie pokrycie siecią 5G. W sytuacji, gdy plany wprowadzenia nowej technologii będą realizowane bez większych przeszkód, to sieć komercyjna 5G zacznie działać nad Wisłą około 2022 roku.

fot. Ericsson

Transport

Na technologii 5G bazować będzie wiele nowoczesnych rozwiązań dla sektora TSL


Od 2015 r. Ericsson zainstalował już ponad 3 mln stacji bazowych gotowych obsłużyć technologię 5G, które czekają na zdalne uruchomienie. Spora część z tych stacji znajduje się w Polsce, a gotowa technologia nie została jeszcze wprowadzona ze względu na uwarunkowania prawne.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: