Polaków nie interesuje społeczna odpowiedzialność biznesu
2019-11-15 13:14
Polaków nie interesuje społeczna odpowiedzialność biznesu © exopixel - Fotolia.com
Przeczytaj także: CSR szansą dla lokalnych detalistów?
Wprawdzie deklaracje Polaków zdają się potwierdzać, że takie kwestie jak godziwe warunki zatrudnienia i płacy, etyczne zachowania, dbałość o stan środowiska naturalnego czy właściwe warunki hodowli zwierząt nie są im obojętne, to jednak okazuje się, że społeczna odpowiedzialność biznesu interesuje ich w niewielkim stopniu.Potwierdzeniem tego są wyniki wspomnianego we wstępie badania. Respondenci, których zapytano o oczekiwaną przez nich aktywność firm w zakresie działań na rzecz środowiska naturalnego i społecznego odpowiadają, że firma ma przede wszystkim generować zyski i co najwyżej nie szkodzić (37% wskazań). Całkiem pokaźna rzesza badanych (22%) wskazuje zupełnie bez ogródek, że liczą się wyłącznie pieniądze. Zaledwie co trzeci z badanych wskazuje, że zawsze weryfikuje, czy firma, której produkty kupuje, nie szkodzi środowisku, a 58% deklaruje przywiązywanie wagi do składu produktów.
- Postanowiliśmy ponownie sprawdzić, jak wygląda nasza odpowiedzialność konsumencka. Niestety powtórzyły się wyniki sprzed 2 lat, kiedy to okazało się, że to, co deklarujemy, nie ma pokrycia w konkretnych działaniach. Z jednej strony mówimy o tym, jak ważne dla nas są kwestie etyczne czy środowiskowe, a z drugiej nie wymagamy szanowania ich przez biznes. W ramach naszego projektu chcemy zwiększać świadomość problemu oraz wywoływać dyskusję na ten temat - mówi Magdalena Mitraszewska z Fundacji Nienieodpowiedzialni, pomysłodawcy badań.
fot. exopixel - Fotolia.com
Polaków nie interesuje społeczna odpowiedzialność biznesu
Bojkot konsumencki? Nie znam
W badaniu zapytano respondentów, jakie firmy kojarzą w kontekście bojkotów konsumenckich. Aż 86% nie było w stanie przypomnieć sobie ani jednego tego typu skandalu. Po wskazaniu konkretnych przykładów nieuczciwych praktyk znanych firm, nadal w ok. 80% badani nie kojarzyli żadnej z głośnych afer.
- Konsumenci nie zdają sobie sprawy z tego, że mają skuteczne narzędzie do piętnowania nieetycznych praktyk, a jest nim po prostu bojkot. Niestety z badania wynika, że tylko 39% z nas zna pojęcie bojkotu konsumenckiego, a tylko 17% kiedykolwiek brało w nim udział. Dla większości wiązało się to z zaprzestaniem korzystania z produktów danej marki. Niestety, nadal są to tylko deklaracje. Respondenci proszeni o wskazanie konkretnych firm, których dotyczył ten bojkot, w 34% nie potrafili udzielić odpowiedzi. Można więc przypuszczać, że i w tym przypadku mamy do czynienia jedynie z deklaracjami bez pokrycia – dodaje Magdalena Mitraszewska.
Nie wierzymy w możliwość zmian
Badanie miało również na celu sprawdzenie, dlaczego nie buntujemy się jako konsumenci. Okazuje się, że aż 51% nie wierzy, że może coś zmienić, 54% natomiast uważa, że konsument nie ma szans w walce z koncernami. Niestety dla 40% nie jest ważne, skąd pochodzi produkt, jeśli jego jakość i cena są odpowiednie, a 45% przekonuje wręcz, że bojkot to darmowa reklama dla firmy.
W badaniu poruszono także aspekt buntów pracowniczych, sprzeciwu wobec praktyk stosowanych w swoim miejscu pracy. Respondenci zapytani o to, dlaczego pracownicy nie buntują się przeciw niewłaściwym działaniom pracodawcy, wskazywali najczęściej, że z obawy o utratę pracy, a 68% nie wierzy, że bunt cokolwiek zmieni.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone na potrzeby VII Konferencji Nienieodpowiedzialni, której pomysłodawcą była ANG Spółdzielnia. Organizatorzy cyklicznie sprawdzają w ten sposób odpowiedzialność konsumencką Polaków. Badanie CAWI zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie losowo-kwotowej 1049 dorosłych Polaków.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)