Jak kupujemy RTV/AGD?
2019-11-20 11:17
Jak kupujemy RTV/AGD? © .shock - Fotolia.com
Zbliża się koniec listopada, co oznacza, że niektórzy z nas żyją już nadchodzącymi promocjami. Pierwsze dwie okazje na zakupy w okazyjnych cenach to Black Friday oraz Cyber Monday. Doświadczenie pokazuje, że w czasie listopadowych obniżek Polacy dość często decydują się na kupno sprzętu RTV/AGD. Jak podchodzą do tych zakupów? Roztropnie a może z roztargnieniem? Czy preferują e-sprzedawców czy wolą udać się do sklepu, aby na własne oczy przekonać się o jakości i funkcjonalności wybranych artykułów? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie poniżej.
Przeczytaj także: Internet to nie miejsce na zakup RTV i AGD
Black Friday oraz Cyber Monday to zwyczaje wyprzedażowe, które przywędrowały do Polski zza oceanu i szybko zadomowiły się na rodzimym gruncie, zyskując całkiem sporą rzeszę swoich zwolenników. W tym roku pierwszy ze wspomnianych dni wypada 29 listopada, a drugi – 2 grudnia. Niektórzy z nas już zacierają ręce z myślą o promocjach, które na schyłek listopada przygotują sprzedawcy. Jednocześnie warto podkreślić, że Polacy amerykańską tradycję nieco przystosowali do swoich potrzeb.- Tradycyjnie Black Friday to święto wyprzedaży w sklepach stacjonarnych. Tego dnia w Stanach Zjednoczonych króluje sprzedaż elektroniki i różnego rodzaju sprzętu do domu. W poniedziałek duże akcje rabatowe organizują sklepy internetowe. W Polsce Black Friday i Cyber Monday wyglądają nieco inaczej. Specjalne ceny są oferowane niekiedy cały tydzień i akcja jest bardziej popularna w sieci. W tych dniach Polacy często kupują gwiazdkowe prezenty. Najczęściej wybieranymi kategoriami są ubrania oraz sprzęt RTV/AGD – mówi Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor marketingu w Wonga Polska.
fot. .shock - Fotolia.com
Jak kupujemy RTV/AGD?
RTV/AGD Polak kupuje roztropnie
Opracowane na zlecenie Wonga badanie Cyfrowe zwyczaje Polaków dowodzi, że podczas zakupu artykułów RTV/AGD towarzyszy nam spora roztropność i raczej dalecy jesteśmy od kupowania pod wpływem impulsu - siedmiu na dziesięciu Polaków przygotowuje się do zakupu artykułów RTV i AGD wykorzystując do tego internet. Najpierw szukamy informacji w sieci, czytamy opinie użytkowników i sprawdzamy testy na Youtube. Tylko 12 proc. z nas wybiera znaną z czasów sprzed internetu drogę zakupową, czyli wycieczkę do sklepu stacjonarnego i podjęcie decyzji na miejscu.
36 proc. polskich kupujących nie wystarczą opinie internautów – po zapoznaniu się z nimi swoje kroki kierują do sklepu, gdzie oglądają i kupują produkty RTV/AGD. 13 proc. korzysta wyłącznie ze sklepów stacjonarnych, wspomagając się opinią sprzedawcy lub znajomych. Druga połowa z nas (48 proc.) deklaruje, że elektronikę i artykuły gospodarstwa domowego woli kupić online.
- Z badań "Cyfrowe zwyczaje Polaków" wynika, że Polacy są ostrożni. Sprawdzają recenzje AGD w internecie, nie kupują pod wpływem emocji. Prawie połowa wybiera najlepszą cenowo ofertę w sieci. Część z nas najpierw szuka recenzji sprzętu online, a część konsultuje się ze sprzedawcą w sklepie i woli obejrzeć produkt na żywo, a następnie wrócić do e-zakupów. Świadczy to o naszej oszczędności, umiejętności szukania okazji oraz dużej popularności sklepów internetowych w tej kategorii zakupów. Jednak pozycja sklepów stacjonarnych przy zakupach RTV/AGD wciąż jest wyjątkowo silna, szczególnie wśród kobiet – mówi Aneta Gergont-Gałązka.
Warto podkreślić, że wiek przestał być czynnikiem, który sprawia, że Polacy stronią od zakupów online. Tylko 10 proc. Polaków w przedziale 45-55 lat przy zakupie produktów RTV/AGD kieruje się od razu do sklepu stacjonarnego, w którym ogląda artykuły i finalizuje zakupy. Z grupy wiekowej 20-34 lata na takie zakupowe rozwiązanie decyduje się o 4 proc. więcej osób. To w tej grupie wiekowej jest najwyższy odsetek osób, które przy zakupach RTV/AGD nie wspierają się w ogóle internetem - młodsi okazują się w tym aspekcie bardziej konserwatywni.
Jeśli przyjrzeć się zakupom w podziale na płeć, to okaże się, że kobiety znacznie częściej na pytanie o zwyczaje zakupowe odpowiadają: „Szukam informacji o sprzęcie RTV/AGD w internecie, ale następnie oglądam i kupuję go w sklepie stacjonarnym”. Taką ścieżkę zakupów wybiera 44 proc. kobiet, a tylko 29 proc. mężczyzn, którzy w badaniach częściej wskazują na finalizację zakupów w sieci niż tradycyjnym sklepie. Kolejne 13 proc. korzysta wyłącznie z tradycyjnych sklepów i nie korzysta z internetu.
Dlaczego internet
Nie jest żadnym zaskoczeniem waga, jaką polscy konsumenci przywiązują do kosztów. W tym przypadku zwycięża internet - aż 58 proc. z nas uważa, że zakupy online bardziej się opłacają, ponieważ sklepy w sieci mogą zaoferować lepsze ceny elektroniki i artykułów gospodarstwa domowego.
Inną korzyścią, jaka płynie z internetu jest zapoznanie się z recenzjami innych kupujących. Dwie trzecie osób biorących udział w badaniu ceni sobie możliwość czytania opinii internautów o sprzęcie RTV/AGD oraz możliwość dokonania wyboru na ich podstawie. Internet przede wszystkim oferuje wygodę i większy wybór.
- Przewaga sklepów internetowych tkwi także w przejrzystej ofercie. Do wyboru mamy tysiące produktów AGD i sprzętu elektronicznego domowego użytku. Klienci zdają sobie sprawę, że w sklepie stacjonarnym nie ma możliwości zaprezentowania wszystkich możliwych opcji wyboru. Internet pomieści niezliczoną ilość zdjęć i opisów, a dodatkowo może zaoferować porównywarki parametrów technicznych i ciekawe testy zwykłych użytkowników, a także profesjonalistów – mówi dyrektor marketingu w Wonga Polska.
RTV/AGD nie dla kuriera?
Przed kupowaniem sprzętu RTV/AGD w internecie zniechęca nas obawa przed uszkodzeniem paczki w transporcie. Produkty elektroniczne i AGD są znacznie droższe niż inne kategorie często kupowane online, np. kosmetyki i ubrania. Jednocześnie dużo łatwiej o uszkodzenie przez kuriera paczki z delikatną elektroniką. Z tego powodu aż 40 proc. badanych boi się czy sprzęt dojedzie do nich w nienaruszonym stanie.
Przeczytaj także:
RTV i AGD nie poddają się pandemii. Są szanse na udaną końcówkę roku?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
sklepy rtv agd, sklep agd, sklepy rtv, zakupy w internecie, sklep internetowy agd, zachowania konsumentów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)