Polacy gotowi na e-urząd, administracja mniej
2019-11-22 14:30
Przeczytaj także: E-administracja nabrała rozpędu. Jakie bariery rozwoju?
Rzesza Polaków korzystających z usług, jakie oferuje im e-administracja, rośnie dość dynamicznie. Dziś na e-urząd stawia, o ile oczywiście jest to możliwe, co trzeci z nas. Jeszcze w ubiegłym roku odsetek ten był o połowę mniejszy (16 proc.), a przed dwoma laty sprawy urzędowe przez internet załatwiało tylko 12 proc. badanych - wynika z badania Autopay Research.Na internet jako najbardziej pożądany sposób załatwiania spraw internetowych wskazuje 56 proc. respondentów. Miejsce zamieszkania, płeć czy wiek nie mają tu znaczenia - w każdej z tych grup odsetek osób preferujących e-urząd oscyluje wokół 56 proc., a różnice sięgają co najwyżej 4 punktów procentowych.
Jednocześnie jednak prawie czterech na dziesięciu badanych (39 proc.) wybrałoby wizytę w urzędzie. Na telefon, jako na preferowany sposób załatwiania spraw urzędowych, wskazało jedynie 5 proc. ankietowanych.
fot. mat. prasowe
Preferowane sposoby załatwiania spraw urzędowych
Względem minionego roku odsetek osób, które wolą sprawy urzędowe załatwiać w urzędzie spadł o 26 p.p.
E-urząd w deklaracjach i realiach
Chociaż gotowość Polaków i Polek na e-urząd jest wysoka, to jednak okazuje się, że sprawy urzędowe ciągle załatwiamy podczas osobistego spotkania z urzędnikiem. Robi tak ciągle 60 proc. petentów i petentek. Nieco ponad jedna trzecia mężczyzn (34 proc.) korzystała z internetu (kiedy było to możliwe). Wśród kobiet odsetek ten był jeszcze niższy (29 proc.). Za to kobiety częściej niż mężczyźni korzystały z telefonu - 11 proc. wskazań, w porównaniu do 6 proc. w przypadku mężczyzn.
W odpowiedziach na pytania o rzeczywisty sposób załatwiania spraw urzędowych ujawniają się pewne różnice ze względu na demografię respondentów, w szczególności ze względu na miejsce zamieszkania. Im większe miasto, tym częściej korzystamy z internetu - zadeklarowało tak 40 proc. respondentów i respondentów, w porównaniu do 30 proc. w małych miastach i 27 proc. na wsiach.
fot. mat. prasowe
W jaki sposób obecnie załatwia sprawy urzędowe?
Co 3. Polak, jeżeli to możliwe, wybiera internet.
e-urząd potrzebny w małych miastach
- W ciągu ostatnich kilku lat internet niesamowicie się upowszechnił i zdemokratyzował, również jako narzędzie komunikacji z urzędami i załatwiania wszelkiego rodzaju spraw - komentuje Marcin Jank z Blue Media. - Trochę z przyzwyczajenia zakładamy, że z technologii internetowych najchętniej będą korzystały osoby raczej młodsze, raczej wykształcone i częściej mieszkające w większych ośrodkach miejskich. Założenie to jest jednak dawno nieaktualne. Dostęp do internetu jest dziś powszechny, podobnie jak kompetencje i chęć korzystania z niego. Ograniczeniem jest natomiast dostępność internetowych usług po stronie urzędów - zwykle te obsługujące większe ośrodki miejskie są lepiej zinformatyzowane. Jako dostawca płatności elektronicznych widzimy jednak zainteresowanie e-usługami zarówno w wielkich miastach jak i małych gminach.
Raport "Jak załatwiamy sprawy urzędowe" jest częścią większego badania Autopay Research “Innowacje finansowe 2019”, zrealizowanego metodą CAWI (internetowe wywiady) przez agencją badawczą Satisface na grupie 1109 respondentów. Autopay Research to marka należąca do Blue Media.
![Sprawniejsza e-administracja i więcej e-usług dla obywateli [© ra2 studio - Fotolia.com] Sprawniejsza e-administracja i więcej e-usług dla obywateli](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/e-uslugi/Sprawniejsza-e-administracja-i-wiecej-e-uslug-dla-obywateli-138433-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)