Koniunktura konsumencka XI 2019
2019-11-21 12:22
Jakie nastroje konsumenckie w listopadzie? © Tatiana - Fotolia.com
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka X 2019
Koniunktura konsumencka. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w listopadzie 2019 r.
Jak wynika z danych opublikowanych dzisiaj przez GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który syntetycznie opisuje obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł względem poprzedniego miesiąca o 2,6 p. i ukształtował się na poziomie 6,7*. Niższe aniżeli przed miesiącem okazały się zresztą wszystkie składowe wskaźnika.
Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 6,4 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 2,1 p. proc. dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów, 1,1 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,9 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.
W odniesieniu do listopada 2018 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 1,5 p. proc.
Koniunktura konsumencka. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w listopadzie 2019 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 2,2*.
Wśród składowych wskaźnika, niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 6,4 i 0,9 p. proc.). Wartości wyższe niż przed miesiącem osiągnęły oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 1,3 i 0,4 p. proc.).
W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 1,2 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2018 r.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2
fot. mat. prasowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe
Informacje o badaniu
*Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pe-symistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W listopadzie 2019 r. przeprowadzono 1234 wywiady w okresie 04-14.11.2019 r. (w tym 74 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)