Co zrównoważony rozwój ma wspólnego z rekrutacją?
2019-11-25 10:48
Zrównoważony rozwój liczy się w rekrutacji © Minerva Studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zrównoważony rozwój w e-commerce: jak duże ma znaczenie?
Zmiana klimatu i postępująca degradacja środowiska naturalnego nie dają nam wyboru - musimy walczyć o naszą planetę, a działania w tym zakresie muszą być zakrojone na szeroką skalę i obejmować każdego bez wyjątku - od zwykłego Kowalskiego, przez mikro, małe i średnie firmy, po rynkowych gigantów.Zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność w biznesie przestały być modą, a stały się właściwie koniecznością. Doświadczenie pokazuje, że na wdrożenie rozwiązań, których celem jest ochrona środowiska, w tym głównie zahamowanie zmian klimatu, decyduje się coraz większe grono firm. Temu trendowi należy wyłącznie przyklasnąć, tym bardziej, że korzyści, jakie niesie za sobą, są obopólne. Działania proekologiczne sprzyjają bowiem zarówno naszej planecie, jak i firmom, które je inicjują.
Podejście proekologiczne to bowiem możliwość ograniczenia kosztów działalności firmy – wydatków związanych z zakupem energii, wyposażenia biur (m.in. papieru do drukowania) oraz odprowadzaniem ścieków. Organizacje coraz częściej poszukują przestrzeni biurowej w budynkach umożliwiających nie tylko zaawansowaną segregację śmieci, ale również wykorzystują energię słoneczną i naturalne światło dzienne, oszczędzają zużycie wody i dopasowują tryb pracy klimatyzacji do aktualnego wykorzystania danej przestrzeni. Energooszczędne, zrównoważone i dobrze zaprojekowane budynki niosą za sobą również wiele innych korzyści. Jak wynika z badania Cornell University, cytowanego na łamach magazynu Hays Journal 18, zastąpienie sztucznego oświetlenia naturalnym światłem dziennym, powoduje nawet 84% spadek występowania wśród zatrudnionych takich dolegliwości, jak ból i zaczerwienienie oczu, ból głowy czy nieostre widzenie.
– Badania i obserwacje rynku dowodzą, że przestrzenie pracy wykorzystujące naturalne elementy, np. światło dzienne i roślinność, pozytywnie wpływają na samopoczucie zatrudnionych. W pracy spędzamy ogromną część dnia, więc przestrzeń, w której przebywamy powinna oferować komfort i uławiać wykonywanie obowiązków. Biuro w sposób zrównoważony korzystające z zasobów naturalnych wpływa na samopoczucie zatrudnionych, a tym samym ich produktywność, co stanowi niezaprzeczalną korzyść również dla pracodawcy – wyjaśnia Agnieszka Pietrasik, Executive Manager w Hays Poland.
Warto jednak podkreślić, że niższe koszty oraz większa efektywność satysfakcja pracowników z miejsca pracy nie są jednak jedynymi argumentami biznesowymi, które przemawiają za tym, aby postawić na zrównoważony rozwój i społeczną odpowiedzialność. Etyka biznesu i poszanowanie środowiska coraz częściej stanowią bowiem istotny argument, kształtujący decyzje konsumentów. Kupujący w rosnącym stopniu są przekonani, że firmy powinny angażować się w inicjatywy proekologiczne i brać odpowiedzialność za wszelkie negatywne skutki swojej działalności. Organizacje utożsamiane z zanieczyszczaniem środowiska lub brakiem dbałości o zrównoważony rozwój są dziś narażone na utratę klientów bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.
fot. Minerva Studio - Fotolia.com
Zrównoważony rozwój liczy się w rekrutacji
Zrównoważony rozwój liczy się także w rekrutacji
Badania przeprowadzone przez Deloitte potwierdzają, że na kwestie takie jak ekologia, zrównoważony rozwój czy społeczna odpowiedzialność w sposób szczególny uwrażliwieni są dziś przedstawiciele najmłodszych pokoleń. Zmiany klimatyczne stanowią jedną z głównych obaw Millenialsów, a aż 42% respondentów rozpoczęło lub pogłębiło swoją relację z daną marką, ze względu na przekonanie, że produkty lub usługi firmy mają pozytywny wpływ na środowisko i społeczeństwo. Takie nastawienie przejawia się również w decyzjach zawodowych podejmowanych przez kandydatów. Młodzi pracownicy coraz częściej od miejsca pracy oczekują czegoś więcej niż atrakcyjnego wynagrodzenia.
– Przedstawiciele najmłodszego pokolenia częściej od pozostałych cenią sobie cel i sens wykonywanej pracy bardziej niż pozycję, pieniądze i inne korzyści materialne, wynikające ze współpracy z daną organizacją. Millenialsi chcą identyfikować się z kulturą organizacyjną i wyznawanymi przez firmę wartościami. Jeśli udaje się to osiągnąć, częstym skutkiem jest większe zaangażowanie i lojalność wobec pracodawcy. W obliczu wyzwań związanych z rekrutacją i podwyższoną rotacją, stanowi to ogromną wartość dla firm – wyjaśnia ekspert Hays Poland.
Prowadzenie biznesu odpowiedzialnego społecznie jest dla wielu kandydatów solidnym argumentem za podjęciem współpracy z daną firmą. Co więcej, jak wynika z badań Hays Poland, kultura organizacyjna, w którą włącza się również etyka prowadzonej działalności, jest najważniejszym elementem wpływającym na satysfakcję z pracy lub jej brak. To również powód, dla którego pracownicy decydują się na zmianę miejsca zatrudnienia. Jednocześnie biorąc pod uwagę, jak ważnym tematem są w debacie publicznej kwestie klimatyczne, stosunek firmy do działań proekologicznych dodatkowo zyskuje na znaczeniu.
– Kandydaci, którzy mogą wybrać ofertę pracy w firmie posiadającej skuteczną i zaawansowaną politykę przeciwdziałania degradacji środowiska lub propozycję współpracy z organizacją, która takiej polityki nie ma, bardzo często wybiorą pierwszą możliwość. Pracodawcy powinni wziąć to pod uwagę i dostosować się do nowych potrzeb komunikowanych przez kandydatów. W przeciwnym razie mogą stracić szansę na podjęcie współpracy ze specjalistami posiadającymi cenne i trudno dostępne kompetencje – dodaje Agnieszka Pietrasik.
Liczą się realne działania nie deklaracje
Aby zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność wywierały korzystny wpływ na rekrutację i retencję pracowników, muszą znajdować odzwierciedlenie w rzeczywistych działaniach organizacji. Firmy deklarujące swoje zaangażowanie w zapobieganie zmianom klimatycznym nie mogą wystawiać się na oskarżenia o tzw. greenwashing, czyli wywoływanie mylnego przekonania, że działają zgodnie z zasadami ekologii. Tym samym organizacje, które świadomie wyolbrzymiają swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój, nie tylko tracą zaufanie potencjalnych konsumentów, ale również kandydatów.
Dbałość o bycie autentycznym ma również drugi wymiar – pracownicy są w stanie zrobić więcej dla firmy, w której działania wierzą i z którymi się identyfikują. Duma z wykonywanej pracy jest bowiem nie tylko formą nagrody, ale też jednym z celów zawodowych. Pracownicy przekonani o autentyczności deklaracji składanych przez pracodawcę, są bardziej skłonni uczestniczyć w działaniach CSR firmy i wewnętrznych inicjatywach związanych np. z ograniczeniem produkcji śmieci czy oszczędzaniem energii w miejscu pracy, a także przyjmować rolę ambasadora marki i organizacji jako uczciwego pracodawcy. Niezbędne jest jednak zbudowanie przekonania wśród zatrudnionych, że ich zaangażowanie w działania proekologiczne – tak w miejscu zatrudnienia, jak i w życiu prywatnym – jest ważne i niezbędne do poprawy kondycji środowiska naturalnego.
– Jeśli skutecznie zaangażujemy pracowników w zrównoważony rozwój i projekty proekologiczne, to w rezultacie możemy się spodziewać wzrostu całkowitej aktywności firmy w tym obszarze. Zatrudnieni samodzielnie wychodzą z inicjatywami, proponując uczestnictwo w wolontariacie i autorskie projekty edukacyjne, które mają za zadanie promowanie odpowiednich postaw wśród współpracowników. Nie będzie to jednak możliwe bez wsparcia kadry zarządzającej, która powinna nadawać kwestiom klimatycznym odpowiedni priorytet – podsumowuje Agnieszka Pietrasik z Hays Poland.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)