eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyCzego pracownik fizyczny wymaga od rekrutacji?

Czego pracownik fizyczny wymaga od rekrutacji?

2019-11-25 12:33

Czego pracownik fizyczny wymaga od rekrutacji?

Pracownicy fizyczni © industrieblick - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (8)

Candidate experience, czyli doświadczenia wynoszone przez kandydatów z procesu rekrutacyjnego, to coś, czego nie należy bagatelizować. I nie chodzi tu wyłącznie o wysoko wykwalifikowanych specjalistów, ale również o pracowników najniższego szczebla. Tym bardziej, że pracownik fizyczny staje się w obecnych realiach kandydatem wysoko deficytowym.

Przeczytaj także: Candidate Experience, czyli o wysokich kosztach złej rekrutacji

Doświadczeniom kandydatów już od kilku lat przygląda się eRecruiter. Najnowsza odsłona badania „Candidate Experience w Polsce 2019” przynosi kolejną porcję aktualnych informacji i potwierdza, że jakość rekrutacji pracowników wywiera wpływ zarówno na finalne zatrudnienie, jak i na wizerunek marki.

Niemożliwe? A jednak. Jak wynika z opracowania eRecruiter, więcej niż 7 na 10 pracowników fizycznych nie zaaplikuje więcej do firmy, z której wynieśli negatywne doświadczenia rekrutacyjne. Co wyróżnia tę grupę na tle innych kandydatów? Okazuje się, że poszukujący pracy pracownik fizyczny zwraca szczególną uwagę na lokalizację firmy, wygląd miejsca pracy oraz zakres obowiązków. Co ciekawe, w kierowanych do nich ogłoszeniach częściej, niż w wypadku specjalistów, można znaleźć widełki wynagrodzeń.

Pamiętaj! Rekrutacja pracowników kreuje wizerunek marki


W polskojęzycznej literaturze jest o tym jeszcze dość cicho, ale rola doświadczeń wynoszonych przez kandydata z procesu rekrutacyjnego wyraźnie rośnie. Złe wspomnienia z rekrutacji oczywiście zacierają się z czasem, ale pracodawcy raczej nie powinni liczyć na niepamięć kandydatów. Osoby aktywnie poszukujące pracy na bieżąco „przeżywają” rekrutacje i związanymi z nimi doświadczeniami dzielą się w czasie rzeczywistym.

Z tego też względu firmy muszą przykładać coraz większą wagę do relacji z kandydatami, bo mają one realny wpływ na wizerunek całej organizacji – zarówno pod kątem marki pracodawcy, jak też oceny produktów oraz usług. Według badań eRecruiter aż 73% pracowników fizycznych nie zaaplikuje ponownie do firmy, z którą łączą go negatywne doświadczenia rekrutacyjne. Ponadto 59% kandydatów zmieni nastawienie do dostarczanych przez nią produktów i usług. To istotny dowód na fakt, że marka pracodawcy oraz marka handlowa są dziś ze sobą ściśle powiązane.

Warto zauważyć, że dobrze poprowadzony proces rekrutacyjny jest doceniany także przez niezatrudnionych kandydatów. Według raportu aż 57% pracowników fizycznych, którzy nie otrzymali pracy, mimo wszystko pozytywnie ocenia sposób prowadzenia rekrutacji przez pracodawcę. Według ekspertów eRecruiter takie osoby stanowią świetny dowód na to, że dana firma traktuje wszystkich aplikujących z odpowiednią uwagą, wspierając ich w staraniach o pracę.

fot. mat. prasowe

Negatywne wrażenia z rekrutacji a działania kandydatów

Niemal 3/4 niezadowolonych z rekrutacji kandydatów nie zaaplikuje ponownie.


fot. mat. prasowe

Jak wynik ostatniej rekrutacji wpływa na ocenę procesu przez kandydata?

57% niezatrudnionych ocenia proces pozytywnie.


Jakich informacji szuka pracownik fizyczny?


Z danych pozyskanych przez eRecruiter wynika również, że pracownik fizyczny jest wyraźnie zorientowany ekonomicznie. Najwięcej, bo 8 na 10 pracowników fizycznych, podczas rekrutacji przygląda się oferowanej pensji (82%). Istotną rolę odgrywają także bliskość miejsca pracy od domu (67%), podany zakres obowiązków (63%), informacje o wyglądzie miejsca pracy, a także podejście rekrutera do rekrutowanego (po 56%).

fot. mat. prasowe

Co kandydaci biorą pod uwagę w trakcie rekrutacji

82% badanych wskazuje na oferowane wynagrodzenie.



Z badań otrzymujemy ciekawy obraz oczekiwań tej grupy kandydatów wobec ogłoszeń i prowadzenia rekrutacji. Co powinien z niego wyciągnąć pracodawca? Pierwszy wniosek to konieczność jasnego informowania o szczegółach. Pracownik fizyczny chce wiedzieć, ile będzie zarabiał, jak daleko będzie miał do firmy i czego będziemy od niego oczekiwać. Drugą kwestią jest dokładne pokazanie miejsca pracy i panujących w nim warunków. Istotne jest także dobre wyszkolenie rekruterów, tak by kandydaci czuli się zaopiekowani - mówi Julia Urbańska, Marketing & Customer Experience Senior Manager w eRecruiter.

Czego wymaga od rekrutacji pracownik fizyczny?


A jakich konkretnych zachowań oczekują pracownicy fizyczni od pracodawców? Na czele znajduje się szczere i rzetelne przedstawienie warunków pracy (81% badanych). Dla pracowników fizycznych ważną rolę odgrywają także kwestie związane z organizacją procesu rekrutacyjnego. Połowa badanych oczekuje od firm jasnego określenia kroków wymaganych do zatrudnienia, a 4 na 10 – szybko przeprowadzonej rekrutacji – zamkniętej w ciągu tygodnia.

fot. mat. prasowe

Dobre praktyki: oczekiwania vs rzeczywistość

Kandydaci liczą przede wszystkim na szczere i rzetelne przedstawienie im warunków pracy.


Do tego pracownik fizyczny nie zawsze dobrze ocenia Według pracowników fizycznych tylko 4 na 10 pracodawców szczerze i rzetelnie przedstawia warunki pracy. Uwagę zwracają kwestie związane ze sprawnymi relacjami z kandydatami. Z informacjami o krokach wymaganych do zatrudnienia spotkało się tylko 38% badanych, a 30% - z szybką rekrutacją.

Co ciekawe, mimo zachowań rekruterów nie zawsze zgodnych z oczekiwaniami, badani dobrze odbierają swoje doświadczenia związane ze staraniami o pracę. Aż 75% pracowników fizycznych pozytywnie ocenia ostatni proces rekrutacyjny, w którym brali udział. Jak zauważają eksperci, w Polsce zaobserwować można profesjonalizację praktyk candidate experience w firmach zatrudniających tzw. blue colllars.

Pracodawcy odpowiadają na oczekiwania kandydatów, zapraszając ich do obejrzenia zakładu pracy w ramach dni otwartych czy dni próbnych. W trakcie rekrutacji z kolei kładą nacisk na dokładne omówienie specyfiki stanowiska. To sprawia, że obie strony mogą świadomie podjąć decyzję o współpracy. Pojawia się też coraz więcej ciekawych działań zachęcających do aplikowania. Kandydaci mogą np. zgłaszać się do pracy razem ze znajomymi. Firmy oferują też dużą elastyczność w ustalaniu grafiku czy możliwość wyboru dowolnego wymiaru etatu. Coraz rzadziej wymagają też przekazywania tradycyjnych CV – czasem wystarczy samo wysłanie sms o treści „praca”, by otrzymać telefon od rekrutera. Warto zauważyć także tendencję do skracania procesu rekrutacji, który często trwa nawet tylko jeden dzień - komentuje Marta Pawlak-Dobrzańska, CEO w Great Digital.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: