W sieci spędzamy 1/3 życia. Wiek nie gra tu roli
2019-11-27 00:22
W sieci spędzamy 1/3 życia © gpointstudio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Co wiemy o 3 pokoleniach polskich internautów?
Metryka w sieci nie gra roli. Tak można byłoby sformułować najbardziej ogólny wniosek z badania zrealizowanego przez Pew Research Center. Jego autorzy przyjrzeli się zachowaniom internautów z poszczególnych grup wiekowych. Niektóre z ich obserwacji są dość zaskakujące.O ile bowiem większego zdziwienia nie budzą zachowania pokolenia Y, o tyle już brwi można unieść na widok statystyk dotyczących starszych internautów. Okazuje się bowiem, że zarówno przedstawiciele generacji X, jaki i Baby Boomers i tzw. Silent Generation, od aktywności w sieci absolutnie nie stronią
Jak wynika z badania, w sieci dominują Millenialsi. Nie jest to jednak żadne odkrycie, ponieważ są to osoby, którym internet towarzyszy od wczesnej młodości i które właściwie nie wyobrażają sobie bez niego życia. Na uwagę zasługuje jednak rosnący już od 2012 roku odsetek starszych użytkowników. W sieci coraz silniej zaznaczają swoją obecność reprezentanci pokolenia X (osoby urodzone w latach 1965-1980), Baby Boomers (1946- 1964), a także wspomniana już powyżej cicha generacja (1928-1945).
fot. gpointstudio - Fotolia.com
W sieci spędzamy 1/3 życia
Co interesujące, wspólnym mianownikiem dla wszystkim badanych grup jest to, że rośnie czas poświęcany konsumpcji treści. W sieci spędzamy prawie jedną trzecią dnia.
“Jak pokazują statystyki World Economic Forum prawie dwie trzecie populacji świata jest podłączonych do sieci - to grupa ponad 4,4 miliarda użytkowników. Internet to już nie tylko miejsce gdzie doświadczamy rozrywki, ale również uczymy się i pracujemy. Co więcej, portal eMarketer szacuje, że 2019 będzie rokiem przełomowym, ponieważ pierwszy raz w historii wydatki na reklamę cyfrową przewyższą wydatki na reklamę telewizyjną. Przewiduje się również, że już w 2023, udział cyfrowych form promocji przekroczy dwie trzecie łącznych wydatków na media.” - mówi Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies, polskiej spółki specjalizującej się w Big Data marketingu, a następnie dodaje: “Jak pokazał raport przygotowany przez IAB i PwC również rodzimy rynek podąża tą drogą. Z przeprowadzonej analizy wynika, że tegoroczne wydatki na reklamę w internecie po raz pierwszy przekroczyły telewizyjne.”
Pokolenia łączą się w sieci
Badanie potwierdza, że w sieci obecni są już wszyscy Millenialsi. Ciekawie przy tym prezentuje się fakt, że 19% z nich do tego celu wykorzystuje wyłącznie smartfona. Podobnie wygląda sytuacja w starszych grupach wiekowych. W przypadku generacji X jest to 17%, natomiast dla osób z powojennego wyżu demograficznego, tzw. Baby Boomers to 11% i 15% dla przedstawicieli cichej generacji. Co to może oznaczać? - “To stosunkowo nowe zjawisko, które objawia się tym, że internet mobilny kanibalizuje szerokopasmowy dostęp do sieci. Na skutek popularyzacji technologii LTE z domów znikają routery i modemy, gdyż dla wielu osób taki standard działania internetu - mam tu na myśli prędkość przesyłu danych i stabilność połączenia - są wystarczające.” - tłumaczy Grzegorz Kosiński, CEO agencji Audience Network, specjalizującej się w data consultingu.
Wiemy już, że wszyscy “młodzi” korzystają z sieci, a jak wygląda sytuacja w innych grupach wiekowych? 91% przedstawicieli pokolenia X i 85% z wyżu demograficznego deklaruje, że korzysta z internetu, co wciąż jest imponującą wartością w zestawieniu z 62%, jakie osiągnęła grupa cichych, która jest najstarsza wiekowo.
- “Jak donosi Raconteur, tak wysoka aktywność w sieci sprawia, że cały cyfrowy wszechświat ma osiągnąć 44 zettabajty do 2020 roku. To paliwo dla biznesu, który swoje działanie coraz mocniej opiera o dane o użytkownikach Internetu - o preferencjach, nawykach i zainteresowaniach, co skutkuje powstawaniem coraz bardziej wyszukanych i spersonalizowanych doświadczeń.” - tłumaczy Piotr Prajsnar z Cloud Technologies.
A co robią najmłodsi?
Jak dowodzi najnowszy raport organizacji Common Sense Media, migracja do sieci wciąż postępuje. Nastolatkowie spędzają średnio ponad siedem godzin dziennie przed ekranem w celach rozrywkowych, a młodzi dorośli - prawie pięć. Co ważne i niepokojące - ta statystyka nie obejmuje czasu, jaki spożytkują na ekranach w szkole czy odrabiając prace domowe. - “Być może osiągnęliśmy już punkt krytyczny - wspomniany raport wskazał, że w porównaniu do 2015 r. wśród nastolatków czas spędzony przed ekranem skrócił się o 42 minuty dziennie. Jednocześnie pragnę zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt - otóż podane w wynikach badania liczby wcale nie muszą oznaczać, że w danym czasie młodzież wyłącznie siedziała nad ekranem. Raport nie uwzględnia tego, że ludzie są wielozadaniowi. Na przykład jedzą podczas oglądania filmu, a następnie czatują przez telefon. Zgodnie z metodologią badania czas przed ekranami - sumuje się.” - zauważa Grzegorz Kosiński z Audience Network.
To oznacza, że doba ludzi podzielona jest na trzy części. ⅓ to praca lub szkoła, ⅓ to sen, a ⅓ to czas spędzany w sieci. Warto tu przywołać dane z Amerykańskiego Urzędu Statystycznego, który donosi, że osoby pochodzące z USA, które są w związkach spędzają średnio ze swoim partnerem od dwóch do dwóch i pół godziny dziennie, w tym weekendy. Najbliższej osobie poświęcamy mniej czasu niż technologii.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)