Startup i korporacja. Po co i jak je połączyć?
2019-12-17 10:29
Jak efektywnie i skutecznie współpracować na linii korporacja – startup? © milkmanx - Fotolia.com
Przeczytaj także: Venture Capital: jak pozyskać najciekawsze start-upy?
Omawiany raport jest efektem kilkudziesięciu godzin, które firma Huge Thing poświęciła na rozmowy z przedstawicielami największych korporacji reprezentujących różne branże.Kluczowe wnioski z raportu
- ze względu na to, że procesy wewnętrzne korporacji bywają skomplikowane i czasochłonne, największe szanse na nawiązanie współpracy z korporacją mają te startupy, które posiadają już gotowe i stosunkowe proste w implementacji rozwiązanie;
- istniejąca kultura pracy oraz zmiana myślenia całej organizacji na różnych jej szczeblach to główne wyzwania, z jakimi zmagają się korporacje, rozwijając działania innowacyjne;
- jednym z problemów we współpracy na linii startup – korporacja jest gotowość tej drugiej na ewentualną porażkę współpracy i przyjęcie zysku z niej w postaci wyciągniętych wniosków;
- dużym wyzwaniem w realizacji obiecującej współpracy jest wzajemne niezrozumienie procedur i sposobów funkcjonowania, zarówno po stronie startupu, jak i korporacji;
- wszystkie korporacje, które wzięły udział w badaniu w Polsce wspierają działalność innowacyjną oraz są zainteresowane współpracą ze startupami. Wśród celów takich działań, wciąż jednak relatywnie dużą rolę odgrywa tutaj chęć budowania wizerunku firmy jako otwartej na innowacje;
- dla działów odpowiadających za pozyskiwanie z zewnątrz innowacji kluczowe jest odpowiednie zlokalizowanie działu w strukturze organizacji, który będzie odbiorcą innowacji. Im bardziej bezpośrednia relacja zespołu ds. innowacji z zarządem firmy i możliwość współtworzenia strategii firmy w obszarze innowacji, tym większa jest szansa na skuteczność prowadzonych przez niego działań.
Innowacja
To właśnie innowacja i odpowiednie do niej podejście stanowi oś współpracy na linii startup i korporacja. Raport wskazuje dobitnie, że innowacja nie jest już w dużych korporacjach pustym sloganem. Jest to wymóg współczesnego świata i biznesu. Autorzy raportu nie mają wątpliwości – na świecie trwa globalny wyścig innowacyjności. Przykłady firm takich jak NOKIA, KODAK czy Dell pokazują, że ten kto nie nadąża za zmianami w dzisiejszym świecie technologii – odpada z gry. Duże korporacje mają świadomość, że aby pozostać na topie muszą nadążać za bieżącym światem, co oznacza zmiany wewnątrz firmy i nowe, innowacyjne produkty. Osoby odpowiedzialne za pracę z innowacją w korporacjach, które wzięły udział w badaniach wskazują, iż scouting, czyli poszukiwanie rozwiązań, testy oraz wdrożenie kosztują korporacje dużo czasu oraz pracy, jednak mimo wszystko często okazuje się, że pozyskanie innowacji z zewnątrz jest to o wiele prostszym i szybszym rozwiązaniem niż zbudowanie czegoś od zera własnymi siłami. I tu kluczową rolę pełnią właśnie startupy.
fot. mat. prasowe
Po co współpracować ze startupami?
Startup i korporacja – po co ta współpraca?
- uzupełnienie oferty korporacji - startupy działają trochę tak, jakby były niezależnymi i nie korporacyjnymi zespołami R&D. Bardzo szybko tworzą, testują, sprawdzają produkty i weryfikują swój model biznesowy,
- optymalizacja procesów wewnętrznych - tzw. sustaining innovation, czyli wszystko to, co usprawnia pewne procesy, ułatwia wykonywanie zadań.
- wzbogacenie kultury pracy organizacji - gdy dynamiczna jednostka wchodzi do struktury korporacji dochodzi do konfrontacji idei, stylów działania i organizacji pracy a także podejścia do procesów.
- kreowanie wizerunku nowoczesnej firmy – wartość jaka płynie z plasowania marki jako innowacyjnej.
- szybsze tworzenie rozwiązań – startupy mają przewagę, że ich praca nie jest wpisana w skomplikowane procedury - działają więc sprawniej.
- uczenie się - możliwość uczenia się sposobu działania od startupów i wyciągania lekcji z błędów, które są czasem nieuniknione.
Raport wskazuje czynniki motywacyjne korporacji do nawiązania współpracy ze startupami. Co ciekawe, uległy one znaczącej zmianie na przestrzeni ostatnich lat.
To co jest bardzo pozytywne to zmiana podejścia dojrzałego biznesu do współpracy ze startupami” – podkreśla Marta Janczewska – Bażak z Huge Thing. – Podczas rozmów, w których zbieraliśmy dane do raportu osoby odpowiedzialne za pracę z innowacją często mówiły, że kiedy zaczynali organizować pierwsze inicjatywy skierowane do startupów to ich główną motywacją było wygenerowanie pozytywnych publikacji - PR. Jednak po drodze zobaczyli potencjał jaki może iść z tej współpracy i obecnie głównymi powodami dlaczego korporacje w Polsce współpracują z początkującymi firmami jest - wsparcie wewnętrznych procesów, wprowadzenie nowej usługi czy produktu oraz potencjalny zysk. Co nie zmienia faktu, że około 50% przebadanych firm dalej uznaje PR za jedną z ważniejszych motywacji do tego typu działań - podkreśla.
fot. mat. prasowe
Działania nakierowane na startup
Powstaje pytanie jak połączyć startup i głodną innowacji korporację? Raport Huge Thing wskazuje, iż cały czas najpopularniejszymi aktywnościami w jakie angażują się korporacje w Polsce w celu nawiązania kontaktu ze startupami, to wszelkiego rodzaju wydarzenia - Hackathony, Service Jamy czy konkursy. Niecałe 60% rozmówców potwierdza, że w ciągu ostatniego roku współpracowało z programem akceleracyjnym dla startupów. Poza akceleracją dzielenie się wiedzą w postaci mentoringu oraz organizacja i partnerstwo z inkubatorami są jednymi z bardziej popularnych form nawiązywania kontaktu.. Jedynie jedna trzecia przebadanych firm aktywnie inwestuje w młode przedsiębiorstwa, a 8,3% firm dokonało akwizycji takich spółek. Co ciekawe sporo rozmówców wykazało zainteresowanie tematem CVC (Corporate Venture Capital) i przedstawiało zdanie, że jest to przestrzeń, w której widzą duży potencjał.
fot. mat. prasowe
Dojrzałość korporacji w kontekście innowacji
Jedną z najbardziej popularnych, pozamarketingowych, form współpracy korporacji ze startupami na świecie są fundusze Corporate Venture Capital. To model, w którym najwięksi gracze obejmują mniejszościowe pakiety w innowacyjnych przedsiębiorstwach – tym samym zyskują przegląd rynku i dostęp do najnowszych technologii. Swoje CVC posiada 40% spółek z listy Fortune500. Taka formuła przyjmuje się też w Polsce – powiedziała Małgorzata Walczak, dyrektorka inwestycyjna w PFR Ventures.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)