eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysłCeny energii elektrycznej uderzają w automotive. Jak przeciwdziałać?

Ceny energii elektrycznej uderzają w automotive. Jak przeciwdziałać?

2019-12-20 08:59

Ceny energii elektrycznej uderzają w automotive. Jak przeciwdziałać?

Fabryka samochodów © roibu - Fotolia.com

Branża automotive nie ma dziś najłatwiejszego życia. Nie pomagają jej ani spowolnienie gospodarcze, ani napięcia handlowe, ani też wzrost kosztów pracowniczych. Dodatkowym utrudnieniem jest konieczność dostosowania się do rygorystycznych wymogów pod względem emisji CO2, a więc również inwestycji w elektromobilność. Do tego rosną również ceny energii elektrycznej, a motoryzacja musi przecież współpracować z najbardziej energochłonnymi partnerami, jak np. branża hutnicza czy chemiczna. To nie może pozostawać - i nie pozostaje - bez wpływu na jej działalność - pisze Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Przeczytaj także: Czy polska motoryzacja przejedzie przez kamienie milowe?

Wyższe ceny energii elektrycznej ewidentnie mogą uderzać w automotive. Skąd się jednak biorą? Jak wyjaśnia Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), należy zdać sobie przede wszystkim sprawę, że producentów energii obejmuje system handlu uprawnieniami do emisji CO2, co wynika z faktu, że tego rodzaju działalność nieuchronnie wiąże się z emisją dwutlenku węgla do atmosfery.

Innymi słowy, elektrownie muszą kupować prawa do emisji określonej ilości CO2, a pozyskane od nich środki przeznaczane są na walkę z emisją. Tyle tylko, że wspomniane uprawnienia stają się coraz droższe, co znajduje przełożenie na wyższe ceny energii elektrycznej.

Jak tłumaczy SDCM, jest to szczególnie widoczne w takich państwach jak Polska, gdzie energia wytwarzana jest głównie ze źródeł węglowych – najbardziej emisyjnych. Odnawialne źródła energii (OZE) cechują się niskim poziomem emisyjności, a więc państwa, które w miksie, mają znaczny odsetek czystej energii płacą mniej. Już dziś ceny energii na rynku hurtowym w Polsce należą do jednych z najwyższych w Europie. Przykładowo, w porównaniu do Niemiec ceny energii w Polsce w latach 2015–2018 były wyższe o 20%.

fot. roibu - Fotolia.com

Fabryka samochodów

Sytuacja w przemyśle motoryzacyjnym jest coraz trudniejsza.


W wyniku interwencji polskich decydentów, ceny energii elektrycznej w 2019 r. zostały zamrożone dla gospodarstw domowych czy też mikro i małych firm. Niestety od 1 lipca 2019 r. przedsiębiorstwa obracające energią elektryczną nie muszą oferować ceny energii elektrycznej na poziomie z 30 czerwca 2018 r. dla średnich i dużych przedsiębiorstw.
Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, wskazała, że nie trwają prace legislacyjne mające na celu dalsze wstrzymywanie wzrostu cen energii elektrycznej. Urząd Regulacji Energetyki odmówił właśnie co prawda zatwierdzenia taryf (podwyżek) na sprzedaż energii trzem z czterech głównych sprzedawców: PGE, Energi i Enei, uznając że podwyżki jakich się domagali były nieuzasadnione, natomiast podmioty te mogą teraz skorygować swoje wnioski, czyli wnieść o mniejsze niż pierwotnie podwyżki. Dodatkowo jest to informacja pocieszająca tylko dla gospodarstw domowych, bo dla firm ceny będą niestety rosły.

Rząd musi zmierzyć się z bardzo trudnym zadaniem jakim jest pogodzenie polityki przemysłowej, energetycznej i kwestii zmian klimatycznych. Zamrażanie ceny energii elektrycznej choć pozwala na uniknięcie ponoszenia większych kosztów, jest niestety działaniem czasowym i kiedyś wszyscy będziemy musieli zmierzyć się z wyższymi rachunkami za prąd. Jeśli chodzi o przemysł to rząd powinien pracować nad rozwiązaniami mającymi na celu działania osłonowe. Branża automotive, by utrzymać dalsze inwestycje i rozwój powinny być wspierane przez państwo.

SDCM uważa, że to, co branża automotive może i powinna robić to przykładowo audyty energetyczne oraz inwestycje w efektywność energetyczną. Jej poprawa, to mniejsze zużycie energii, a przez to mniejsze rachunki. Coraz popularniejsze są także inwestycje we własne źródła energii jak panele fotowoltaiczne, które także potrafią zmniejszyć zapotrzebowanie na energię z sieci.

Komisja Europejska chce, aby do 2050 r. Europa stała się neutralna dla klimatu. W związku z tym, chcąc nie chcąc, w Polsce trzeba będzie podjąć działania mające na celu zmianę w miksie i przejścia z energetyki pochodzącej z węgla na odnawialne źródła energii i inne sposoby jej pozyskiwania, np. z elektrowni jądrowej, której plan budowy został nie tak dawno ogłoszony. A gdy takie działania zostaną podjęte - polski przemysł nie będzie ponosił coraz większych kosztów pozyskiwania praw do emisji CO2.
Podwyżki cen energii elektrycznej bardzo niepokoją producentów części motoryzacyjnych. Udział energii elektrycznej w kosztach jest znaczny choć zależny od produkowanego asortymentu. Nasza branża współpracuje ściśle z przedsiębiorstwami z branż uznawanych za energochłonne – takich jak hutnicza czy chemiczna, które szczególnie odczuwają podwyżki cen energii, a to odbija się także na branży automotive. Coraz wyższe ceny energii elektrycznej są niestety nieuchronne, podobnie jak zmniejszanie się konkurencyjności produktów firm z Polski w Europie tym wywołane - mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: