Koniunktura konsumencka I 2020. Bieżące nastroje Polaków gorsze niż ostatnio
2020-01-23 12:40
Nastroje polskich konsumentów pobiegły dwutorowo © vegefox.com - Fotolia.com
Przeczytaj także: GUS: w grudniu nastroje konsumentów pikowały
Koniunktura konsumencka. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w styczniu 2020 r.
Jak wynika z danych opublikowanych dzisiaj przez GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który syntetycznie opisuje obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł względem poprzedniego miesiąca o 2,6 p. proc. i ukształtował się na poziomie 6,7*. Niższe aniżeli przed miesiącem okazały się oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadki odpowiednio o 1,9 i 1,8 p. proc.).
Największy wzrost (o 0,9 p. proc.) odnotowano w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. W odniesieniu do stycznia 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 1,7 p. proc.
Koniunktura konsumencka. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w styczniu 2020 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,2 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -0,6*. Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęła ocena przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 1,9 p. proc.). Pogorszenie ocen odnotowano w przypadku dwóch składowych, przy czym większy spadek (o 0,8 p. proc.) wystąpił dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.
W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 2,8 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe
fot. mat. prasowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe
Informacje o badaniu
*Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W styczniu 2020 r. przeprowadzono 1204 wywiady w okresie 07-16.01.2020 r. (w tym 66 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)