Polska w oczach Ukraińców. Mamy sporo do poprawy
2020-01-28 13:13
Polska musi poprawić swój wizerunek na Ukrainie © Aleksandar Mijatovic - Fotolia.com
Przeczytaj także: Pracownicy z Ukrainy pojadą na Zachód?
Ukraińcy widzą wizerunkowe niedociągnięcia
Doniesienia „Barometru Imigracji Zarobkowej – II półrocze 2019” mogą napawać optymizmem - zdaniem 2/3 pracowników z Ukrainy wizerunek naszego kraju w ich ojczyźnie jest dobry. O neutralnym podejściu mówi niespełna 24% badanych, a o zdecydowanie negatywnym obrazie - tylko nieco ponad 2%. Z jednej strony okazuje się zatem, że absolutnie nie mamy powodów do wstydu, z drugiej jednak znakomita większość respondentów (3/4) podkreśla, iż powinniśmy dołożyć starań, aby poprawić wizerunkowe niedociągnięcia. Jak pisze Personnel Service, tak wysoki odsetek tego rodzaju wskazań należy traktować jako impuls do stworzenia strategii budowania pozytywnego obrazu Polski na Ukrainie.
W tym momencie ton komunikacji często wyznaczają przekazy medialne skupiające się na negatywnych historiach czy trudnościach pracowników z Ukrainy w Polsce. Brakuje natomiast systematycznych działań mających na celu podkreślanie synergii czy korzyści wynikających ze współpracy Polski i Ukrainy.
- Ukraińcy chcą pracować w Polsce, bo mogą u nas lepiej zarobić i łatwo się porozumieć. To kluczowe atuty, istotne dla większości imigrantów zarobkowych, ale jako kraj mamy tych atutów dużo więcej. Jest u nas bezpiecznie, sytuacja społeczno-gospodarcza jest stabilna, a miejsc pracy nadal tworzy się całkiem sporo. Do tego wysoki poziom życia zachęca do osiedlania się na dłużej. Jednak o tych zaletach Polski mówi się niewiele, co jest błędem zwłaszcza z punktu widzenia rosnącej konkurencji o pracowników z Ukrainy na arenie międzynarodowej. Dobrze prowadzona komunikacja wizerunkowa mogłaby przyciągnąć do nas wartościowych pracowników – mówi Krzysztof Inglot, Prezes Personnel Service.
fot. mat. prasowe
Jaki jest według ciebie wizerunek Polski na Ukrainie?
Unikalne przewagi
Tym, co niewątpliwie dokłada swoją cegiełkę do pozytywnego obrazu naszego kraju na Ukrainie, jest niska bariera językowa. Podobieństwo języka polskiego i ukraińskiego to najważniejszy atut Polski, wskazywany w przez 64% pracowników z Ukrainy. Dodatkowo, połowa kadry ze Wschodu docenia krótszą i tańszą podróż do Polski, niż do innych krajów, a 17% jako duży atut wskazuje darmowe zakwaterowanie, które często pracodawcy oferują jako benefit. Dla 16% osób ważna w wyborze Polski jako miejsca emigracji zarobkowej jest obecność na miejscu rodziny i przyjaciół z Ukrainy, a 13% docenia legalność zatrudnienia.
fot. mat. prasowe
Jakie są atuty Polski w porównaniu do innych krajów?
– Prowadzimy badanie nastrojów wśród pracowników z Ukrainy, którzy mają doświadczenia pracy w Polsce. To dla nas naturalna grupa respondentów. To oni wiedzą co w naszym kraju im się podoba, a nad czym musimy jeszcze popracować. I to właśnie te osoby mówią wprost, że mamy sporo atutów, ale nie wykorzystujemy tego dostatecznie, bo nie komunikujemy tych przewag. A taka wymiana i komunikacja skierowana do Ukraińców na pewno pozytywnie wpłynęłaby na zacieśnianie naszej współpracy, która z punktu widzenia gospodarki jest niezwykle istotna – podsumowuje Krzysztof Inglot.
Informacje o badaniu
Dane prezentowane w raporcie „Barometr Imigracji Zarobkowej – II półrocze 2019” zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Personnel Service S.A. przez dwa domy badawcze: Rating Group oraz Kantar Millward Brown.
Badanie zrealizowane przez Rating Group obejmowało pracowników z Ukrainy, którzy mieli doświadczenia pracy w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat. W sumie przebadano 400 respondentów metodą indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI). Badanie przeprowadzono w dniach 16-30 września 2019 roku.
Badanie pracodawców zostało przeprowadzone przez Kantar Millward Brown metodą CATI Ad Hoc. Próbę pracodawców N=300 dobrano w kwotach dla wielkości zatrudnienia, po 100 wywiadów dla firm małych (10-49 pracowników), średnich (50-249 pracowników) oraz dużych (250+ pracowników), z uwzględnieniem miejsca prowadzenia działalności oraz branży firmy. Wywiady z pracodawcami zrealizowano 30 września – 12 października 2019 roku.
Badanie pracowników zostało przeprowadzone metodą sondażu CATI Kartezjusz. Badanie zrealizowano na 500 osobach. Wywiady z pracownikami zostały zrealizowane w terminie 30 września – 4 października 2019 roku.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)