Satysfakcja z pracy zależy od lidera. Wynagrodzenie dopiero na 4. miejscu
2020-01-31 10:47
Satysfakcja z pracy zależy od szefa © BillionPhotos.com - Fotolia.com
Przeczytaj także: Szczęśliwi pracownicy to wyższe zyski
Dobry lider może okazać się dla organizacji wręcz bezcenny. Jak wynika z Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy, już połowa pracowników gotowa jest zmienić pracodawcę, jeżeli szef nie będzie spełniał ich oczekiwań. Co więcej, 3/4 osób krytykujących przełożonego deklaruje, że nie będzie rekomendować swojej firmy innym. Okazuje się również, że wynagrodzenie, postrzegane dotychczas jako główny czynnik decydujący o satysfakcji z pracy, wyraźnie traci na znaczeniu.Z deklaracji respondentów wynika, że na ich satysfakcję z pracy w największym stopniu wpływają:
- dobry lider i przyjazna atmosfera (wzrost od zeszłego roku o 2 p.proc.),
- rozwój i nauka (wzrost o 3 p.proc.),
- zgłaszanie i rozwiązywanie problemów (spadek o 1 p.proc.).
Wynagrodzenie nie tylko znalazło się dopiero na czwartym miejscu, ale również zanotowało spadek aż o 13 p.proc. względem badania zrealizowanego w 2018 roku.
fot. mat. prasowe
TOP 7 czynników wpływających na satysfakcję z pracy
– Wyniki wspólnego badania z Leanpassion potwierdzają nasze obserwacje z dziesiątek spotkań rekrutacyjnych, które każdego dnia prowadzą rekruterzy Grafton. Kandydaci, z którymi się spotykamy uznają w dobie rynku pracownika za oczywiste, że oferowane wynagrodzenie będzie dostosowane do ich kwalifikacji i poziomu stanowiska, na które aplikują. Już na etapie rekrutacji skupiają się więc, znacznie częściej niż kiedyś, na czynnikach takich jak reputacja pracodawcy, bo przecież każdy chce pracować w miejscu, o którym mówi się dobrze. Dopytują o wachlarz benefitów pracowniczych, standard biura, w którym będą pracować, a także chcą wiedzieć kto będzie ich bezpośrednim przełożonym, aby np. zweryfikować opinie o tej osobie. To może wyjaśniać przyczynę tak dużego, w stosunku do lat ubiegłych, spadku liczby osób, które uznają wynagrodzenie za determinujące ich poziom satysfakcji z pracy. Po prostu inne czynniki stają się w dzisiejszych czasach równie ważne – komentuje Joanna Wanatowicz, Grafton Business Director.
Skoro dobry lider jest wskazywany jako najważniejszy czynnik, od którego zależy zadowolenie i satysfakcja z pracy, to jakie są wobec niego oczekiwania?
Autorzy raportu wyodrębnili TOP 10 oczekiwań zespołu od swojego przełożonego. Pierwsze pięć jest następujących:
- szanuje innych ludzi;
- zapewnia przestrzeń do popełniania błędów i uczenia się;
- ma wysokie standardy moralne i etyczne;
- stwarza warunki do otwartego mówienia o problemach i wspiera w ich rozwiązaniu;
- buduje poczucie przynależności do organizacji.
Jeśli lider nie spełni oczekiwań, pracownicy są bardziej skłonni do odejścia z pracy.
fot. mat. prasowe
Top 10 oczekiwań względem lidera
– Nasze najnowsze badanie po raz kolejny pokazało, że to lider – czyli bezpośredni przełożony pracowników – jest kluczem do sukcesu organizacji. Jego relacja z pracownikiem ma ogromny wpływ na to jak pracownik postrzega swojego pracodawcę. Również od niego zależy poziom satysfakcji, motywacji i chęci pozostania pracownika w obecnym miejscu pracy. Co ciekawe, TOP 10 oczekiwań pracowników względem lidera dotyczy jego postawy wobec zespołu, a nie wiedzy merytorycznej. Negatywna ocena lidera często wynika z faktu, że większość organizacji nie posiada właściwie dopasowanych programów rozwojowych dla tej grupy. Szkolenia bywają przeintelektualizowane, zbyt teoretyczne. W efekcie ponad 90% liderów improwizuje w pracy, a na pytanie „Jak motywujesz ludzi?” odpowiada: „normalnie!”. Według naszych szacunków, w Polsce grupa ta stanowi aż 1,5 mln osób, dlatego warto zwrócić uwagę na występujący problem i zacząć uczyć liderów praktycznych umiejętności. Nie zdobędą ich w salach szkoleniowych, ale w GEMBA, tj. miejscu, gdzie dzieje się dany proces – komentuje Radek Drzewiecki, założyciel Leanpassion.
O BADANIU
Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy jest przeprowadzane przez firmę Leanpassion cyklicznie: pierwsze odbyło się w 2016, kolejne w 2018 roku. W ostatnim badaniu w 2019 roku wzięło udział 1068 dorosłych Polaków. Pytanych dobierano metodą kwotową według zmiennych demograficznych (płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania). Anonimowe badanie CAWI zrealizowano przez internet za pomocą kwestionariusza ankiety. Partnerami badania byli Openfield Research & Communication oraz Grafton Recruitment.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
filozoffo / 2020-02-26 19:53:30
Dzał HR ma w tych czasach naprawde duże pole do popisu, jeśli chodzi o monitorowanie satysfakcji pracowniczej. Są i formularze i ankiety i formy anonimowej korespondencji. W tej chwili łatwiej rozmawia sie z pracownikami. Oby tylko była chec takiej rozmowy. A na niej buduje sie relacje pracodawca-pracownik. To czy pracownik oczekuje od szefa podwyżki czy chociaz dodatkowych benefitów w postaci pakietów medycznych medicover - to wlasnie jest clue takich inicjatyw HRowskich. Wiele, bardzo wiele mozna sie z nich dowiedzieć [ odpowiedz ] [ cytuj ]