eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySpołeczna odpowiedzialność biznesu - magnes na pracowników

Społeczna odpowiedzialność biznesu - magnes na pracowników

2020-02-02 00:36

Społeczna odpowiedzialność biznesu - magnes na pracowników

CSR przyciąga Polaków do pracy © BillionPhotos.com - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Społeczna odpowiedzialność biznesu to karta przetargowa w pozyskiwaniu tak dziś deficytowych pracowników - czytamy w raporcie z najnowszego badania opracowanego przez serwis Pracuj.pl. 6 na 10 badanych pracowników postrzega działania CSR jako atut pracodawcy, a 3 na 4 wykazuje się jednoznacznie pozytywną postawą wobec tego rodzaju aktywności.

Przeczytaj także: Wolontariat pracowniczy: chwyt wizerunkowy czy ważna inicjatywa?

O CSR (Corporate Social Responsibility), czyli społecznej odpowiedzialności biznesu mówi się ostatnio coraz więcej. Jak wyjaśnia Pracuj.pl, w najprostszym ujęciu termin ten oznacza wdrażanie takiej strategii biznesowej, która uwzględnia interes publiczny, w tym działania podejmowane na rzecz ochrony środowiska oraz lokalnej społeczności. W praktyce społeczna odpowiedzialność biznesu może oznaczać zaangażowanie w np. akcje proekologiczne, dobroczynność, edukację czy też wolontariat pracowniczy.

fot. mat. prasowe

Wpływ zaangażowania firmy/zespołu w CSR na chęć pracy

Blisko 60% ankietowanych przyznaje, że społeczna odpowiedzialność biznesu zachęca do pracy na rzecz danej firmy.


Co do zasady, celem CSR nie jest budowanie wizerunku pracodawcy. W praktyce okazuje się jednak, że społeczna odpowiedzialność biznesu ma istotne znaczenie wizerunkowe i wyraźnie przekłada się na sposób, w jaki postrzegane są firmy. Badanie Pracuj.pl potwierdza, że 3/4 Polaków uważają CSR za pozytywne zjawisko. Z odmiennego założenia wychodzi zaledwie 2% badanych.

fot. mat. prasowe

Kto najczęściej realizuje działania CSR?

Zdaniem ankietowanych działania CSR najczęściej podejmują duże firmy i te, które dbają o pracowników.


Działania CSR są zauważane przez potencjalnych pracowników, szczególnie z generacji Z i Y. To oni najczęściej chcą pracować dla firm akcentujących swoje zaangażowanie w działania prospołeczne czy redukujące negatywny wpływ na środowisko. CSR to szansa na przyciągnięcie talentów, które cenią te same wartości i utożsamiają się z DNA marki. Z drugiej strony, CSR niespójny z profilem działalności firmy może przynieść pracodawcy poważne problemy wizerunkowe. Dlatego tego typu inicjatywy trzeba podejmować rozważnie i przy zachowaniu zgodności z szerszą strategią – mówi Konstancja Zyzik, Talent Acquisition & Capabilities Development Manager w Grupie Pracuj.

CSR przyciąga talenty


Badania Pracuj.pl potwierdzają, że społeczna odpowiedzialność biznesu jest dla wielu kandydatów istotnym atutem. Aż 58% respondentów uważa, że biorąc udział w rekrutacji chętniej podjęliby pracę w firmie, która jest zaangażowana w CSR. Jeszcze więcej, bo 59% deklaruje to w wypadku firm, które dają możliwość wsparcia tych działań swoim pracownikom.

Deklaracje Polaków pokrywają się z postawami zagranicznymi. Według analizy „Cone/Porter Novelli Purpose” aż 68% Amerykanów deklaruje, że chciałoby pracować dla firmy z ugruntowaną strategią odpowiedzialności. Badacze dodają, że marki aktywne w zakresie CSR mogą budować silniejsze więzi emocjonalne z klientami.

Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli…


Jak pokazuje badanie Pracuj.pl, Polacy z zaangażowaniem w CSR najczęściej łączą firmy działające na większą skalę oraz pochodzące z zagranicy. Co ciekawe, ze społeczną odpowiedzialnością biznesu zdecydowanie częściej kojarzeni są prywatni, a nie państwowi pracodawcy. Warto także zauważyć, że ponad połowa badanych Polaków (51%) uważa, że w akcje CSR częściej angażują się firmy, które przykładają dużą wagę do dobrego samopoczucia pracowników - tylko 7% uważa odwrotnie.

fot. mat. prasowe

Co najczęściej angażują się pracownicy?

Pracownicy najczęściej angażują się zbiórki datków oraz aukcje charytatywne.


Zbiórki datków najbardziej popularne


Według 56% respondentów Pracuj.pl ich pracodawcy realizują jakiekolwiek działania CSR. W jakie projekty angażują się jednak najczęściej sami pracownicy? Wśród badanych, których firmy realizują akcje CSR, aż 42% wspiera zbiórki darów lub datków. To zdecydowanie najbardziej popularna aktywność wśród pracowników.

O rosnącej roli akcji dobroczynnych w życiu biznesu świadczy np. skala, jaką w ostatnich latach zyskała akcja „Szlachetna Paczka”, wspierająca rodziny i osoby w trudnej sytuacji życiowej. Jeszcze w 2012 roku paczki przygotowane przez firmy stanowiły 10,5% całości, w 2019 było to już 21%. W ostatnią edycję zaangażowały się zespoły około 3500 firm.
Aż 99% wolontariuszy deklaruje chęć udziału w projekcie w kolejnym roku. Ewolucja rynku pracy pociągnęła za sobą szereg zmian. Dawanie pracownikom poczucia wpływu, dni wolne na wolontariat, możliwość wyboru inicjatyw, jakie wesprze firma i wiele innych to tylko część z działań, jakie zaczęto podejmować wraz z rozwojem strategii employer brandingu i CSR. Według naszych badań aż 75% osób zaangażowanych w wolontariat pracowniczy wskazuje na poprawę samopoczucia w pracy. 87% potwierdza, że ta inicjatywa wpłynęła na ich ogólne zadowolenie z życia. To kolejne potwierdzenie, że CSR to nie wydmuszka, a autentyczne działania w tym zakresie przyciągają do pracodawcy– opowiada Dominika Langer-Gniłka, Dyrektor Działu Współpracy i Rozwoju w Stowarzyszeniu WIOSNA.

Pomoc systemowa w ramach takich programów jak Szlachetna Paczka, zbiórki darów lub datków to nie jedyna kategoria działań CSR angażujących Polaków. Na dalszych miejscach znalazły się kiermasze i aukcje charytatywne (24%), zawody sportowe (20%) oraz wydarzenia dla potrzebujących (17%).

CSR niejedno ma imię


W obliczu dyskusji o zmianach klimatycznych warto zauważyć, że 17% badanych deklaruje wsparcie akcji proekologicznych. Przykładem marki, która inwestuje w ten obszar, jest Shell Polska. Tylko w 2019 roku krakowskie centrum biznesowe firmy dzięki zaangażowaniu zespołu i optymalizacji działania biura zredukowało o 21% zużycie energii oraz o 20% produkcję odpadów. Ponadto o 2 tony zmniejszono emisję CO2, m.in. dzięki angażującej ponad 100 osób kampanii „Ride your bike”, promującej podróże do pracy rowerem.

Tylko 1 na 10 badanych deklaruje udział w konkursach na najlepsze pomysły CSR. Nie oznacza to, że w Polsce brak przykładów takich inicjatyw. Program grantowy Capgemini odnotował w Polsce już osiem edycji. Pracownicy w ramach wspólnego budżetu zgłaszają projekty społeczne, a ich beneficjentami jest społeczność lokalna w 5 miastach. Zwycięzców wyznacza kapituła reprezentująca środowiska biznesowe, społeczne, miejskie i naukowe. Do tej pory zrealizowano 101 projektów z udziałem 1000 pracowników i wolontariuszy.

Podobny projekt „Pomoc z efektem w@w” realizuje od siedmiu lat także Grupa Pracuj, w której zaangażowane zespoły pracowników walczą o wewnętrzne granty od firmy na cele CSR. Do innych inicjatyw w tym obszarze należą m.in. projekt „Możesz ITy” oraz Akademia Przyszłości Stowarzyszenia Wiosna.

Odpowiedzialni społecznie


Badania Pracuj.pl pokazują, że Polacy są pozytywnie nastawieni do CSR i postrzegają zaangażowanie w ten obszar jako atut. To dobry sygnał, ale także lekcja dla firm w Polsce. Strategie CSR nie istnieją bez zaangażowania pracowników. Aby zachęcić do niego zespół, potrzebny jest pomysł - zrozumiały, dobrze wprowadzony, zgodny z charakterem zarówno specjalistów, jak i całej organizacji. Przy tworzeniu akcji CSR warto o tym pamiętać – i śledzić przykłady projektów, które odniosły sukces.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: