eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolscy konsumenci gotowi na sklepy autonomiczne

Polscy konsumenci gotowi na sklepy autonomiczne

2020-02-04 00:50

Polscy konsumenci gotowi na sklepy autonomiczne

Sklepy autonomiczne to przyszłość handlu © vege - Fotolia.com

Zataczający coraz to szersze kręgi postęp technologiczny nie omija branży handlowej, w efekcie czego zmianie ulegają również preferencje i zachowania konsumenckie. Już niemal 53% Polaków uważa, że przyszłością handlu są bezobsługowe sklepy. Tak entuzjastyczne podejście do tego rozwiązania wynika najprawdopodobniej z dużej popularności, jaką cieszy się nad Wisłą e-commerce - czytamy w komunikacie z opracowanego przez Santander Consumer Bank raportu "Polaków portfel własny - kochamy okazje".

Przeczytaj także: Płatności zbliżeniowe i programy lojalnościowe. Tego chcą konsumenci

Sklepy autonomiczne nie są na polskim rynku zupełną nowością. Pierwsza tego rodzaju placówka pojawiła się już w minionym roku w centrum Poznania. Obiekt jest czynny przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Jego klienci zakupy robią z poziomu zainstalowanej w ich telefonach aplikacji. Jak przekonuje Santander Consumer Bank, istnieją realne szanse na to, aby ten rodzaj punktów handlowych upowszechnił się na polskim rynku. Przemawiają za tym zarówno plany formułowane przez różne sieci handlowe, jak również podejście samych klientów.

Entuzjastów sklepów autonomicznych można znaleźć przede wszystkim pośród osób zamieszkujących największe miasta (250-500 tys. mieszkańców). Najmniej przychylną tego rodzaju rozwiązaniu grupą są z kolei mieszkańcy wsi i seniorzy powyżej 70 roku życia. Najmłodszych cieszy idea nowego modelu sprzedaży, a zwłaszcza perspektywa robienia zakupów bez ingerencji pracowników. Tę odpowiedź wybrało aż 66,5 proc. ankietowanych w wieku od 18 do 29 lat. Respondenci widzą również w sklepach autonomicznych szansę na rozwiązanie problemu kolejek, które są najczęstszym powodem do narzekań na sklepy stacjonarne. Tę możliwość dostrzegła 1/3 ankietowanych. Poza tym prawie 69 proc. badanych ma nadzieję na niższe ceny produktów w związku z pełną automatyzacją i brakiem obsługi.

fot. vege - Fotolia.com

Sklepy autonomiczne to przyszłość handlu

Polacy z entuzjazmem podchodzą do idei sklepów samoobsługowych


Sklepy autonomiczne to przyszłość


– Wyniki badania przeprowadzonego na potrzeby raportu Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny – kochamy okazje” pokazują, że Polacy są otwarci na nowoczesne rozwiązania. Po entuzjastycznej reakcji respondentów na koncept sklepów autonomicznych można wnioskować, że jako społeczeństwo nie boimy się nowych technologii. Dostrzegamy jednak związane z nimi ryzyka. Prawie 70 proc. Polaków uważa, że rozwój rynku sklepów autonomicznych niesie ze sobą zagrożenie w postaci pozbawienia ludzi miejsc pracy. Co ciekawe, na ten aspekt zwróciło uwagę niemalże 90 proc. badanych w wieku od 18 do 29 lat – mówi Adam Piwek, koordynator projektu „Polaków portfel własny” w Santander Consumer Banku.

Minie jeszcze kilka lat zanim sklepy autonomiczne będą mogły konkurować z zakupami online i offline. W Polsce wciąż rośnie popularność zakupów internetowych. Z roku na rok przybywa osób, które korzystają z tego modelu sprzedaży. Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, zainteresowanie to wynika przede wszystkim z wygody (ponad 44 proc. wskazań). Poza tym, badani cenią sobie również oszczędność czasu związaną z brakiem konieczności szukania miejsca parkingowego czy stania w kolejce. Często wskazywaną zaletą był także bogaty asortyment sklepów online, odpowiedź ta była popularna u niemal 30 proc. klientów, w większości mieszkańców wsi. Konsumenci zwracali także uwagę na możliwość porównywania cen (23,6 proc.) i dostęp do produktów z całego świata (23,5 proc.). Możliwość kupowania produktów za pomocą zagranicznych platform miała szczególne znaczenie dla respondentów z najmłodszych grup wiekowych oraz osób z niższym wykształceniem. Wbrew temu, czego można by się spodziewać, respondenci rzadko zwracali uwagę na możliwość zapoznania się z opinią innych konsumentów. Deklarował to tylko jeden na dziesięciu badanych.

Zakupy offline czy online?


Niezależnie od nowych trendów wciąż widoczna jest w Polsce duża grupa tradycjonalistów, czujących sentyment do handlu stacjonarnego. Jak pokazuje badanie Santander Consumer Banku, wyłącznie w sklepach stacjonarnych kupuje wciąż ok. 40 proc. Polaków. Główną przewagą takiego sposobu kupowania jest możliwość obejrzenia produktu na żywo i wypróbowania go przed nabyciem. Tradycyjny model sprzedaży ceni za ten aspekt ponad 74 proc. respondentów. Równie często konsumenci zwracają uwagę na możliwość zabrania od razu towaru. Tę odpowiedź wskazywał co drugi ankietowany. W grupie klientów, którzy korzystają wyłącznie z handlu tradycyjnego przeważają mieszkańcy małych ośrodków, osoby z niższym wykształceniem i seniorzy. Jednak im wyższy dochód uczestnika badania, tym większe prawdopodobieństwo, że korzysta on z e-commerce. Niechęć do robienia zakupów online wyraziło tylko 8 proc. osób zarabiających ponad 5 000 zł miesięcznie i aż 66,8 proc. tych, których dochód mieści się w granicach 1 000 – 2 000 zł.

Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ramach raportu „Polaków portfel własny – kochamy okazje”, metodą telefonicznych, standaryzowanych rozmów. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa osób dorosłych. Próba n=1000.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: