eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyBenefity dla pracowników niedopasowane do potrzeb?

Benefity dla pracowników niedopasowane do potrzeb?

2020-02-07 11:08

Benefity dla pracowników niedopasowane do potrzeb?

Opieka medyczna popularnym benefitem © Andrii Zastrozhnov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Benefity dla pracowników stają się standardem polskiego rynku pracy. Z najnowszego "Raportu płacowego" firmy Hays wynika, że oferuje je już 9 na 10 firm. I wprawdzie pracodawcy deklarują, że robią, co mogą, aby zagwarantować pracownikom takie świadczenia pozapłacowe, które będą spełniały ich potrzeby, to jednak okazuje się, że w tej kwestii do zrobienia jest jeszcze dużo. Tym bardziej, że niektóre z benefitów wprowadza się nie z powodu ich rzeczywistej przydatności, ale po to, żeby wyróżnić się na tle konkurencji.

Przeczytaj także: Benefity dla pracowników jak nietrafione prezenty

Stopa bezrobocia w naszym kraju pikowała do poziomu, którego nie widzieliśmy od trzech dekad. Dopisują również oferty pracy. Taka sytuacja wyjątkowo sprzyja pracownikom, a dla pracodawców może być sygnałem, że pozyskiwanie wykwalifikowanych specjalistów staje się nie lada wyzwaniem. Bez zachęt dla kandydatów raczej się nie obejdzie. I nie chodzi tu tylko o bardziej atrakcyjne niż gdzie indziej wynagrodzenie, ale również o atrakcyjne benefity dla pracowników.
Przez świadczenia pozapłacowe rozumie się najczęściej wszystkie przychody pracownika poza wynagrodzeniem, które otrzymuje ona na mocy przepisów prawa pracy, rozporządzeń czy wewnątrzfirmowych regulaminów. Benefity dla pracowników najczęściej dzieli się na
  • świadczenia związane z pracą, obowiązkowe dla pracodawcy (np. zakup okularów korekcyjnych dla pracowników),
  • świadczenia dodatkowe (np. dopłaty do wypoczynku dzieci).

Jakie benefity dla pracowników obowiązki pracodawcy?


Pracodawcy, którzy w swojej ofercie nie zawierają benefitów dla pracowników to najczęściej małe przedsiębiorstwa z sektora IT, budownictwa, produkcji oraz sprzedaży, w których taka polityka powiązana jest z charakterem pracy zatrudnionych i zazwyczaj wiąże się z pewną rekompensatą za brak formalnych benefitów.

Natomiast firmy, które zamieszczają świadczenia pozapłacowe w swojej ofercie, najczęściej stawiają na kartę sportową, podstawowy pakiet opieki medycznej oraz imprezy integracyjne dla pracowników. Ponad połowa firm oferuje ubezpieczenie na życie, możliwość pracy elastycznej oraz dofinansowanie edukacji. Coraz częściej rozszerzany jest też pakiet opieki medycznej – zarówno na członków rodziny, jak i o dodatkowe specjalizacje oraz zabiegi. Najszersze pakiety medyczne obejmują m.in. kompleksową opiekę stomatologiczną oraz badania genetyczne.

Niestety okazuje się że oferowane benefity dla pracowników nie zawsze trafiają w gusta i potrzeby samych zainteresowanych. Dla zatrudnionych rosnące znaczenie ma możliwość pracy elastycznej oraz prywatna opieka medyczna w rozszerzonym pakiecie. W dalszej kolejności wymieniane jest dofinansowanie edukacji, dodatkowe dni urlopowe oraz służbowy samochód.

fot. mat. prasowe

Najważniejsze benefity dla pracowników

Najważniejsze dla pracowników świadczenia pozapłacowe to praca elastyczna oraz rozszerzony pakiet medyczny.


Najbardziej pożądanym przez pracowników świadczeniem pozapłacowym już kolejny rok z rzędu jest możliwość pracy elastycznej. Waga, jaką zatrudnieni przypisują elastyczności w miejscu pracy, nigdy nie była jednak tak duża. Świadczy o tym również odsetek firm, które oferują takie rozwiązania. W tym roku niemal 75 proc. pracodawców zadeklarowało, że umożliwia zatrudnionym pracę w ruchomych godzinach, pracę zdalną, a nawet możliwość przepracowania pełnego wymiaru godzinowego w mniejszą liczbę dni. Plusy takich rozwiązań odczuwają obie strony – pracodawca i zatrudniony. Efektem ograniczenia czasochłonnych i stresujących dojazdów jest bowiem wypoczęty i efektywny pracownik, który w czasie ośmiu godzin pracy lepiej zrealizuje swoje obowiązki.

Niezależnie jednak od preferencji pracowników, uwzględnienie elastycznych form pracy w ofercie firmy zwiększa jej atrakcyjność na rynku. W których branżach praca jest najbardziej elastyczna? Prym wiedzie IT i nowoczesne technologie, gdzie już 92 proc. pracodawców deklaruje oferowanie pracownikom rozmaitych rozwiązań pracy elastycznej. Taką ofertę ma również znaczny odsetek pracodawców z branży architektonicznej, inżynieryjnej, nowoczesnych usług dla biznesu oraz bankowości i finansów.

Nietypowe świadczenia pozapłacowe


Oprócz popularnych i dobrze znanych świadczeń pozapłacowych rośnie lista nietypowych, nieoczywistych benefitów, którymi coraz częściej w profesjonalnych mediach społecznościowych chwalą się zarówno oferujący je pracodawcy, jak i beneficjenci.

Najwięcej nietypowych benefitów związanych jest z udogodnieniami w miejscu pracy. W niektórych firmach można więc na określonych warunkach skorzystać m.in. z usług fryzjerskich, barberskich, drobnych zabiegów kosmetycznych, fizjoterapii. Dla zatrudnionych dostępny bywa serwis sprzątający, z którego mogą skorzystać w swoich domach, albo usługa concierge, w ramach której realizowane są drobne sprawunki. W firmach aranżowane są również nietypowe przestrzenie, np. biblioteczka i powiązana z nią przerwa na czytanie w pracy, pokój do medytacji, jogi, a nawet modlitwy – z uwagi na coraz większą różnorodność kulturową zatrudnionych.

Na polskim rynku znajdziemy ponadto organizacje oferujące pracownikom własny pub, drinki i przekąski po zakończonym dniu pracy, możliwość przyjścia do pracy z psem albo pakiet opieki medycznej dla zwierząt. Firmy dają też pracownikom dodatkowy czas wolny, ale z przeznaczaniem na wolontariat.

Benefity to nie wszystko


Chociaż na rynku nie brakuje przykładów ciekawych czy wręcz nietypowych świadczeń dla pracowników, to nawet najatrakcyjniejszy pakiet nie jest dla pracowników cenniejszy od rynkowego wynagrodzenia, możliwości rozwoju oraz dobrej atmosfery i relacji ze współpracownikami. Z badania Hays Poland wynika, że najważniejsze powody rozważania zmiany pracy to również charakter wykonywanej pracy, lokalizacja, zaburzona równowaga między życiem zawodowym i osobistym oraz bezpośredni przełożony. Coraz więcej firm ma tę świadomość i myśląc o czynnikach, które najbardziej pomagają w pozyskaniu pracowników, wymieniają świadczenia dodatkowe po wielu innych aspektach. Pamiętają przy tym, że niektóre benefity stanowią faktyczną wartość dodaną dla zatrudnionych, podczas kiedy inne przede wszystkim wyróżniają ofertę pracodawcy od pozostałych.
– Wyzwaniem dla pracodawców pozostaje takie konstruowanie pakietu świadczeń dodatkowych, aby benefity nie tylko przyciągały kandydatów i zachęcały do aplikowania na ofertę pracy, ale stanowiły realną wartość dla pracowników, pozwalając im zaoszczędzić czas, pieniądze albo realizować pozazawodowe pasje i aktywności – podkreśla Agnieszka Pietrasik, ekspert Hays Poland.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • czarnamatka / 2020-02-12 08:51:26

    Może i w jakiś innych miejscach są takie benefity z których ludzie są niezadowoleni, ale ja też muszę powiedzieć że nie ze wszystkich korzystam jakie mam dostępne w firmie. Wybrałam tylko te, które faktycznie mnie interesują czyli pakiet medyczny w medicover no i pakiet sportowy ok system. Dzięki pierwszemu nie muszę stać w kolejach dp lekarza, a z drugą mogę regularnie dać o swoją sylwetkę. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: