Wolne niedziele nie zachwiały centrami handlowymi?
2020-02-12 10:09
Centrum handlowe © zhu difeng - Fotolia.com
Przeczytaj także: Co Polacy myślą o zakazie handlu w niedzielę
Wolne niedziele nie wpłynęły na zachowania konsumentów
Jak czytamy w komunikacie z raportu zleconego przez CBRE, wolne niedziele najwyraźniej nie przełożyły się na mniejszą odwiedzalność centrów handlowych. 61% z nas przyznaje, że bywa w nich tak często, jak przed zakazem, a 6% deklaruje, że obecnie robi to nawet częściej. Do rzadszych wizyt w centrach handlowych przyznaje się niespełna co czwarty respondent (23%).
- Te wyniki nie zaskakują jeżeli uwzględnimy, że już teraz centra handlowe to coś więcej niż tylko miejsce robienia zakupów. Rozbudowane strefy gastronomiczne i rozrywkowe powodują, że klienci mogą przyjść do centrum handlowego w dowolnym momencie, nawet w wolne niedziele, gdy strefa handlowa nie jest czynna. Wybierają wtedy po prostu kino, strefę zabaw dla dzieci czy liczne restauracje – mówi Magdalena Frątczak, Szefowa Sektora Handlowego CBRE.
Rośnie popularność mniejszych centrów handlowych
Na pytanie jakie centra handlowe Polacy odwiedzają ostatnio najczęściej, 38% przyznaje, że są to głównie duże galerie handlowe w centrum miasta. Okazuje się jednak, że większość badanych, bo w sumie 41%, decyduje się na mniejsze obiekty – 18% zakupy robi w małych galeriach handlowych w centrum miasta, a 23% wybiera mniejsze centra bliżej miejsca zamieszkania. Parki handlowe – duże i małe – odwiedza co dziesiąty konsument.
fot. zhu difeng - Fotolia.com
Centrum handlowe
Rosnąca skłonność klientów do odwiedzin mniejszych centrów handlowych znajduje odzwierciedlenie w sektorze handlowym. Ogólnie ubiegły rok był dla handlu mniej intensywny pod względem przyrostu nowej powierzchni. Od stycznia do grudnia 2019 roku podaż wyniosła 280 tys. mkw., co oznacza najmniejszy przyrost od 20 lat. Największym projektem oddanym do użytku była Galeria Młociny w Warszawie – aż 78,5 tys. mkw. Jednak to w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców odnotowano największą aktywność deweloperską. To właśnie tam, poza największymi aglomeracjami, powstaje obecnie 21 nowych projektów, podczas gdy w największych miastach w budowie znajduje się jedynie 10. W sumie w 2020 roku powstanie 390 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Eksperci CBRE wskazują, że koncentracja deweloperów na mniejszych ośrodkach to wynik relatywnie wysokiego wskaźnika nasycenia powierzchnią handlową w dużych miastach.
- Rynek centrów handlowych w Polsce się nasycił, na co wskazują wyniki podsumowujące 2019 rok. Od stycznia do grudnia rynek nowoczesnych powierzchni handlowych powiększył się zaledwie o 280 tys. mkw., co oznacza najmniejszy przyrost podaży w ciągu ostatnich 20 lat. Niemniej przed nami intensywny czas. Plany deweloperskie obejmują co najmniej 390 tys. mkw. nowej powierzchni, spośród których aż 92% jest już w budowie. W miastach poniżej 100 tys. mieszkańców budują się centra handlowe o powierzchni od 13 do 30 tys., czyli mniejsze, na które teraz jest znacznie większy popyt wśród konsumentów – podsumowuje Magdalena Frątczak.
Metodologia badania:
Badanie przeprowadzono na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1080 osób. Kwoty dobrano wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 1-4 lutego 2020 roku. Metoda: CAWI.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)