Kadra zarządzająca w mediach VI 2006
2006-07-21 00:03
Ranking przekazów o szefach największych firm w czerwcu 2006r. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Kadra zarządzająca w mediach V 2006
W czerwcu o szefach największych firm w Polsce ukazało się 1091 materiałów prasowych, 464 - radiowe i 552 telewizyjne. Zawierały one cytaty lub wzmianki o bossach polskiej gospodarki. Wpływ na tak dużą liczbę przekazów miały szeroko komentowane wydarzenia związane z firmami PZU i PGNiG. Osobą najczęściej pojawiającą się w mediach w czerwcu 2006 roku był Jaromir Netzel, prezes PZU (849 przekazów). Kolejne miejsca w rankingu zajęli: Bogusław Marzec, ówczesny prezes PGNiG (429 przekazów) i Igor Chalupec, prezes PKN Orlen (124).Pomimo zwycięstwa pod względem liczby przekazów, Jaromir Netzel i Bogusław Marzec nie byli najpopularniejsi - publikacje im poświęcone mają w przeważającym stopniu negatywny wydźwięk. Stosunkowo pochlebnie media informowały natomiast o szefie Grupy Lotos Pawle Olechnowiczu oraz o byłym prezesie PKO BP, Andrzeju Podsiadło. Za najpopularniejszą postać medialną spośród bossów 50 największych przedsiębiorstw należy w czerwcu uznać prezesa PKN Orlen Igora Chalupeca, który znalazł się w czołówce wszystkich zestawień.
fot. mat. prasowe
Ranking przekazów o szefach największych firm w czerwcu 2006r.
W doniesieniach o Jaromirze Netzelu dziennikarze komentowali najczęściej kontrowersyjną przeszłość nowego prezesa PZU - Netzel miał być zamieszany w aferę gospodarczą związaną z "praniem brudnych pieniędzy". Media podkreślały również, że jest to człowiek "znikąd", nie posiadający doświadczenia zawodowego uprawniającego do kierowania największą polską firmą ubezpieczeniową. Nazwisko Bogusława Marca pojawiało się przede wszystkim w kontekście złożonej przez niego rezygnacji ze stanowiska prezesa PGNiG. Na decyzję tę miały wpływ postawione przez prokuraturę zarzuty niegospodarności, której miał się dopuścić w kierowaniu szczecińską stocznią remontową Gryfia. Natomiast Igora Chalupeca wymieniano najczęściej przy prezentacji strategii spółki PKN Orlen. Nadal omawiano przede wszystkim kwestię zakupu rafinerii w Możejkach.
W czerwcu media zwykle przytaczały nazwiska szefów firm lub powoływały się na ich wypowiedzi wówczas, gdy prezentowały ich przeszłość oraz działalność pozazawodową. Najwięcej prasowych cytatów i wzmianek o dyrektorach i prezesach firm analizowanych w raporcie pochodziło z Gazety Wyborczej - 101. Wśród stacji telewizyjnych pierwsze miejsce pod względem liczby przekazów zajęła TVN24 - 303, a wśród stacji radiowych - Radio Zet - 69.
Najwięcej publikacji miało neutralny wydźwięk - 54%. 41% stanowiły przekazy negatywne, a 5% - pozytywne.
Raport "Bossowie polskiej gospodarki w mediach" przygotowany przez Instytut Monitorowania Mediów opiera się na analizie publikacji pochodzących z prasy, radia i telewizji. Badanie przedstawia najczęściej pojawiających się w środkach masowego przekazu prezesów bądź dyrektorów największych firm w Polsce. Lista szefów firm została przygotowana w oparciu o listę 500 największych przedsiębiorstw opublikowaną przez Rzeczpospolitą w kwietniu 2005 roku.
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl