Koniunktura konsumencka II 2020. Polacy w gorszych nastrojach
2020-02-19 12:44
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I 2020. Bieżące nastroje Polaków gorsze niż ostatnio
Koniunktura konsumencka. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w lutym 2020 r.
Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadki odpowiednio o 5,0 i 4,6 p. proc.). Wzrost (o 0,4 p. proc.) odnotowano w przypadku oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.
W odniesieniu do lutego 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 4,2 p. proc.
Koniunktura konsumencka. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w styczniu 2020 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -2,2*. Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadki w obu przypadkach o 3,1 p. proc.). Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 0,4 p. proc.).
W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 5,4 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) jest niższy o 2,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.
fot. mat. prasowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) spadł o 1,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Informacje o badaniu
*Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W lutym 2020 r. przeprowadzono 1206 wywiadów w okresie 03-12.02.2020 r. (w tym 68 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
dr Piotr Ryszard Cmela
![Nastroje konsumentów dotyczące przyszłości gorsze w II 2025 [© Freepik] Nastroje konsumentów dotyczące przyszłości gorsze w II 2025](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-konsumencka/Nastroje-konsumentow-dotyczace-przyszlosci-gorsze-w-II-2025-264973-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)