Nokia liderem rynku komórek
2006-07-24 00:36
Przeczytaj także: Wzrosła sprzedaż komórek
"Rynek telefonów komórkowych rośnie do miliarda jednostek w tym roku. W pierwszej połowie roku zostało sprzedanych 461 milionów" - powiedział analityk Neil Mawston, z amerykańskiej firmy badającej rynek Strategy Analytics.W pierwszym kwartale wzrost rynku kształtował się na poziomie poniżej 30 proc., ale kiedy pojawiły się obawy, że mogą wzrosnąć zapasy, ponieważ rynek zwalnia, Mawston powiedział, że nie widział żadnego nagromadzenia zapasów, o którym warto wspomnieć.
Motorola sprzedała 51,9 miliona aparatów telefonicznych (o 53 proc. więcej) w drugim kwartale, zwiększając swoje udziały w rynku o 2 proc. do 22 proc.
"Motorola w tej chwili to niebezpieczny konkurent. Zbliża się do Nokii krok za krokiem, i to jest problem dla Nokii" - powiedział analityk z FIM Group.
Innym znaczącym graczem był japońsko-szwedzki producent telefonów komórkowych Sony Ericsson Mobile Communications, który zwiększył sprzedaż o 33 proc. i z 7 proc. udziałem w światowym rynku odebrał czwarte miejsce firmie LG Electronics. LG straciło udziały w rynku z powodu słabej sprzedaży na rynkach Korei Południowej i Ameryki Północnej.
Lider rynku Nokia rozwijał się odrobinę szybciej niż rynek, zwiększając dostawy o 29 proc. (sprzedał 78,4 miliona aparatów telefonicznych) przy 33 proc. udziale w rynku. Nokia mogła rozwijać się znacznie szybciej, gdyby nie naciski ze strony Motoroli.
Nokia poinformowała, że jej zyski w drugim kwartale wzrosły o 43 proc. do 1,42 miliarda dolarów, podczas gdy średnia cena sprzedaży telefonu komórkowego spadła w pierwszym kwartale o 3 euro. Analitycy twierdzą, że Nokia czerpie korzyści z powodu wczesnego wejścia na rozwijające się rynki azjatyckie. Dzięki szerokiemu wyborowi tanich, łatwych w obsłudze telefonów komórkowych, w niektórych krajach zyskała ponad 50 procentowy udział w rynku.
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl