eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyKoniunktura konsumencka III 2020. Kontynuacja gorszych nastrojów

Koniunktura konsumencka III 2020. Kontynuacja gorszych nastrojów

2020-03-18 12:21

Koniunktura konsumencka III 2020. Kontynuacja gorszych nastrojów

Kontynuacja gorszych nastrojów © fotogestoeber - Fotolia

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W lutym nastroje polskich konsumentów zanotowały spadki. Z danych opublikowanych właśnie przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że marzec przyniósł stabilizację tego trendu. Mało optymistyczne oceny dotyczą m.in. przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz gospodarstwa domowego.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka II 2020. Polacy w gorszych nastrojach

Koniunktura konsumencka. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w marcu 2020 r.


Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,7 i 0,7 p. proc.). Wzrost (o 2,7 p. proc.) odnotowano w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

Nie uległa zmianie ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów.

W odniesieniu do marca 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 6,9 p. proc.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów.


Koniunktura konsumencka. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w marcu 2020 r.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, utrzymał się na poziomie zbliżonym do poprzedniego miesiąca (spadek jedynie o 0,1 p. proc.) i kształtował się na poziomie -2,3.

Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,7 i 0,7 p. proc.).

Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 1,8 p. proc.). Ocena przyszłego poziomu bezrobocia pozostała na takim samym poziomie.

fot. mat. prasowe

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe wg miesięcy 2017–202

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) spadł o 0,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.


W marcu br. WWUK osiągnął wartość o 7,0 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.

Informacje o badaniu
*Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W marcu 2020 r. przeprowadzono 1137 wywiadów w okresie 02-11.03.2020 r. (w tym 66 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

dr Piotr Ryszard Cmela

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: