Koniunktura konsumencka III 2020. Kontynuacja gorszych nastrojów
2020-03-18 12:21
Kontynuacja gorszych nastrojów © fotogestoeber - Fotolia
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka II 2020. Polacy w gorszych nastrojach
Koniunktura konsumencka. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w marcu 2020 r.
Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,7 i 0,7 p. proc.). Wzrost (o 2,7 p. proc.) odnotowano w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.
Nie uległa zmianie ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów.
W odniesieniu do marca 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 6,9 p. proc.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2
Koniunktura konsumencka. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w marcu 2020 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, utrzymał się na poziomie zbliżonym do poprzedniego miesiąca (spadek jedynie o 0,1 p. proc.) i kształtował się na poziomie -2,3.
Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,7 i 0,7 p. proc.).
Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 1,8 p. proc.). Ocena przyszłego poziomu bezrobocia pozostała na takim samym poziomie.
fot. mat. prasowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe wg miesięcy 2017–202
W marcu br. WWUK osiągnął wartość o 7,0 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.
Informacje o badaniu
*Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W marcu 2020 r. przeprowadzono 1137 wywiadów w okresie 02-11.03.2020 r. (w tym 66 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
dr Piotr Ryszard Cmela
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)