eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeJak stworzyć biznesplan - część 1

Jak stworzyć biznesplan - część 1

2003-04-25 00:56


Sprzedawcy detaliczni - łatwy dostęp do klienta, jednak produkt musi przynieść sprzedawcy atrakcyjną marżę.

Przedstawiciele - Specjalistyczne firmy, które mogą się zająć sprzedażą Twojego produktu. Nie wiąże się to z żadnym ryzykiem, gdyż jeśli nie uda im się nic sprzedać, nie pobierają żadnych opłat.

Sklepy firmowe - To rozwiązanie wymaga sporej inwestycji i jest opłacalne tylko wtedy, gdy masz do sprzedania większą ilość różnych produktów. Należy też zwrócić uwagę na "ekskluzywność" towaru i zapotrzebowanie rynkowe.

Licencja fraschingowa - Na takiej zasadzie działa choćby McDonald's. Ktoś wykupuje od Ciebie licencję na sprzedaż i zarazem przyjmuje cały Twój image, czyli wygląd, obsługę klienta, itd., a Ty kontrolujesz politykę firmy i całą resztę ważnych spraw.

Hurtownicy - Jeżeli prowadzisz małą firmę, to możesz mieć trudności z utrzymywaniem kontaktów z dużą liczbą sprzedawców. Może się tym zająć hurtownik.

Sieć sprzedaży bezpośredniej - Właśni przedstawiciele handlowi to dobre rozwiązanie w przypadku dosyć skomplikowanego produktu. Jest to opłacalne tylko wtedy, gdy produkt jest drogi i wymaga dużego zaangażowania sprzedawców.

Kolejny krok to ustalenie formy promocji i reklamy. Masz do wyboru sporo różnych narzędzi: reklamy w telewizji, radiu, internecie, ogłoszenia i reklamy w prasie, ulotki, tradycyjny mailing reklamowy do wybranych osób, lub mailing internetowy, telemarketing. Zwróć uwagę szczególnie na public relations, czyli publikowanie ciekawych i przydatnych artykułów o produkcie/usłudze. Pamiętaj także o targach i wystawach.

System biznesowy i organizacja pracy

Na każde działanie podejmowane w ramach przedsiębiorstwa składa kilka mniejszych działań. Całość wszystkich działań firmy tworzy model binesowy. Można go przedstawić na schemacie: badania, rozwój - produkcja - marketing - sprzedaż - obsługa klienta.

Jest to punkt wyjścia dla tworzenia własnego systemu. Należy go dostosować do konkretnej sytuacji.

Jak stworzyć taki system? Podziel całą działalność firmy na logiczne etapy. Zastanów się w jaki sposób zrealizować konkretny etap i czy nie zlecić czegoś zewnętrznym wykonawcom.

Aby lepiej Ci to uzmysłowić przytoczę fikcyjny przykład. Istnieje firma produkująca komputery. Pierwszy etap to badania i rozwój. Należało przeprowadzić szczegółową analizę rynku, sprawdzić zapotrzebowanie na nowy sprzęt, stosunek jakości do cen i podjąć decyzję o stworzeniu urządzenia. W zespole pracowało kilka osób i takie grono nie mogło sobie poradzić ze wszystkim, toteż skorzystano z usług firmy zajmującej się przeprowadzaniem takich badań. Po podjęciu decyzji o stworzeniu konkretnego sprzętu dużą ilość czasu poświecono na jego stworzenie i optymalizację. Następnie należało zając się produkcją. Wynajęto halę, sprzęt, ludzi, zakupiono system komputerowy do obsługi produkcji. Następny krok to marketing. Tylko jedna osoba z zespołu znała się na tym, a więc wynajęto jeszcze jednego specjalistę. Razem mieli opracować strategie marketingową. Następny krok to sprzedaż. Wykorzystano usługi hurtowników. To jeszcze jednak nie wszystko. Liczy się też sprawna obsługa klienta, uruchomiono więc centrum telefoniczne i punkty serwisowe w kilku większych miastach.

To oczywiście bardzo uproszczony model, ale pomyśl o tym że to wszystko musiało być zaplanowane WCZEŚNIEJ. Już na poziomie tworzenia biznesplanu należało podjąć decyzję o konkretnych działaniach firmy i sposobie jej funkcjonowania.

Należy pomyśleć o tym, gdzie się będzie mieścić firma, gdzie będzie produkować towar, z jakiego sprzętu skorzysta i co będzie jej potrzebne do funkcjonowania.

Aby optymalnie zaplanować jej działalność, należy dokładnie określić obowiązki wszystkich członków zespołu. Można też pomyśleć nad stworzeniem prostej organizacji złożonej z kilku poziomów, która uprości zarządzanie.

Zaplanuj, kto będzie odpowiedzialny za poszczególne działania firmy. Każdy pracownik musi wiedzieć jakie ma obowiązki i co musi robić.

Pamiętaj też, że rozwój nowej firmy może pociągnąć za sobą konieczność zatrudnienia nowych pracowników. Być może trzeba ich będzie przeszkolić.

Zaplanuj wynagrodzenie pracowników i różne koszty pośrednie związane z ich pracą. Pozwoli to lepiej obliczyć koszty zatrudnienia.

oprac. : Bartek Dymecki / e-sukces.net e-sukces.net

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: