Hotele w Polsce: po rekordowych wynikach walka o byt
2020-04-06 09:58
Hotel © Alfonso de Tomás - Fotolia.com
Przeczytaj także: Hotele w Polsce: pandemia przyniosła "przemeblowanie"
Jak czytamy w komunikacie z raportu Emmerson Evaluation, w ubiegłym roku na zakwaterowanie w hotelu zdecydowało się o 7% więcej niż rok wcześniej. Przedstawiciele branży hotelowej mogli zacierali ręce z zadowolenia. Szanse na dalszy rozwój rynku i kolejny wzrost dostępnych obiektów noclegowych zniweczył jednak wybuch pandemii.Statystyki prowadzone przez GUS wskazują, że w połowie minionego roku nad Wisłą funkcjonowało 2 635 skategoryzowanych hoteli, które oferowały turystom około 286 tys. miejsc noclegowych. W pierwszej połowie minionego roku nowe hotele pojawiły się aż w 11 województwach, a baza noclegowa, liczona ilością miejsc noclegowych, powiększyła się o 4,5% r/r.
Z danych własnych Emmerson Evaluation wynika, że największy przyrost pod względem liczby pokoi w stosunku do 2018 r. wystąpił w Poznaniu, gdzie podaż zwiększyła się o 10,8%. Pojawiły się tu nowe obiekty globalnych marek, jak hotele Hampton by Hilton i Ibis Poznań Centrum.
Wysoki wzrost liczby pokoi hotelowych zanotowany został także w Trójmieście (9,4% r/r) i wynikał m.in. z uruchomienia znajdującego się na Wyspie Spichrzów 4* Holiday Inn City Center i Radisson Hotel & Suites oraz 3* Hotelu Platan zlokalizowanego na obrzeżach Gdańska. Wymienione obiekty zaoferowały łącznie 618 pokoi hotelowych.
Warszawa, jako trzecie miasto w rankingu, zanotowała w 2019 r. wzrost liczby pokoi hotelowych na poziomie 6,8% r/r. W stolicy otwarto najwięcej hoteli wśród analizowanych regionów i miast. Wśród nich były m.in. Four Points by Sheraton Warsaw, Vienna House Mokotów Warszawa i Moxy by Marriott Koneser. Obiekty zaoferowały łącznie około 500 pokoi hotelowych.
Nowo otwarte obiekty w pasie górskim wygenerowały w 2019 r. wzrost podaży pokoi hotelowych o 4,7% r/r. Wszystko za sprawą otwarcia dwóch obiektów: Radisson Blu Hotel & Residences, oferującego 158 pokoi hotelowych oraz Green Mountain Hotel & Apartments z 137 pokojami.
We Wrocławiu i Łodzi wzrost podaży liczby pokoi hotelowych odnotowano na poziomie ponad 4%. W stolicy Dolnego Śląska portfolio hoteli zostało wzbogacone o 3* Hotel ZOO z 50 pokojami oraz 5* The Bridge MGallery by Sofitel, oferujący 184 pokoje. W Łodzi otwarto m.in. hotel 4* PURO liczący 136 pokoi hotelowych.
Wzrost liczby pokoi hotelowych na poziomie 2,4% widoczny był w pasie nadmorskim. Do wzrostu podaży przyczynił się nowo otwarty Hotel Henryk (Uzdrowisko Świnoujście) oraz hotel Gwiazda Morza Resort SPA&SPORT we Władysławowie.
W Krakowie w 2019 r. otwarto 3 nowe obiekty, które zaoferowały łącznie 120 pokoi hotelowych. Wśród nowo otwartych obiektów największy był 5* hotel Bachleda Luxury Hotel Kraków MGallery by Sofitel, który dysponuje 64 pokojami. Pozostałe dwa obiekty 4* The Loft Hotel i 5* Balthazar Design Hotel zaoferowały po 28 pokoi hotelowych.
W Szczecinie oraz w badanym w raporcie obrębie Aglomeracji Śląskiej (Katowice, Gliwice) w 2019 r. nie oddano do użytku nowych hoteli i nie zmieniła się też liczba pokoi hotelowych.
fot. mat. prasowe
Zmiana liczby pokoi hotelowych i hoteli 2018-2019
Jak podaje Emmerson Evaluation, największy wzrost podaży miejsc noclegowych w hotelach w pierwszym półroczu 2019 r. obserwowano w województwie lubelskim (o 10,5%) i w świętokrzyskim (9%). Spadek odnotowano jedynie w województwie opolskim (5%) i podkarpackim (1,9%), gdzie obiekty były zamykane ze względu na ich modernizację albo całkowite wyłączenie z użytkowania. Pomimo spadku liczby hoteli w woj. łódzkim, liczba miejsc noclegowych na jego obszarze wzrosła o 0,6% względem 2018 r., co spowodowane było rozbudową istniejącej bazy hotelowej. W województwie wielkopolskim oraz kujawsko-pomorskim liczba hoteli spadła, ale została zachowana podaż miejsc noclegowych na poziomie z roku 2018. W województwach opolskim i podkarpackim odnotowano nieznaczne spadki liczby miejsc noclegowych w hotelach.
Przybywało turystów
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego rok 2019 okazał się kolejnym, w którym zanotowano wzrost liczby turystów - zarówno rodzimych, jak i zagranicznych. Polacy stanowią niemal 2/3 wszystkich osób spędzających wakacje w naszym kraju. Dysproporcja ta powiększała się z roku na rok, co spowodowane było wyższą dynamiką wzrostu liczby polskich turystów w porównaniu do turystów zagranicznych. Dobrze obrazuje to wskaźnik CAGR, czyli skumulowany roczny wskaźnik wzrostu, który na przestrzeni ostatnich 7 lat wyniósł ponad 9% w przypadku rodzimych turystów, a niecałe 6% w przypadku obcokrajowców odwiedzających Polskę.
Czas pożegnać hossę
Przed dotarciem epidemii do Polski, dobra sytuacja gospodarcza i duże zapotrzebowanie na usługi hotelarskie w biznesie oraz turystyce wspierały wzrost krajowej bazy hotelowej w ostatnich latach. Hossa stymulowała także cały sektor do podnoszenia jakości usług.
- Czasy prosperity dobiegły końca. Obecnie cały rynek hotelowy stoi przed ogromnym wyzwaniem. Część z obiektów, szczególnie tych, które były słabiej zarządzane lub posiadały niższy standard usług czy wyposażenia od analogicznie kategoryzowanych konkurentów, z pewnością będzie miała trudności z utrzymaniem się na rynku – zaznacza Prezes Emmerson Evaluation i dodaje, że kłopoty mogą mieć również rynki, które w ostatnich latach rosły w najszybszym tempie, jak Trójmiasto czy nawet Warszawa. - Na pewno musimy liczyć się ze znacznie częstszymi niż dotychczas upadłościami w tej branży. Dochodzić też może do przejęć i fuzji niektórych sieci. W perspektywie najbliższych 2-3 lat wydaje się, że nieuniknionym efektem obecnej sytuacji będzie spadek całkowitej podaży hoteli oraz miejsc noclegowych na polskim rynku – podsumowuje Dariusz Książak.
fot. mat. prasowe
Liczba polskich i zagranicznych turystów w latach 2012-2019
Eksperci Emmerson Evaluation w raporcie wskazują również, że hotele, którym uda się utrzymać na rynku, w dłuższej perspektywie będą musiały podążać za najnowszymi trendami technologicznymi oraz udogodnieniami, które będą miały coraz większe znaczenie dla ich konkurencyjności na rynku. Dla wielu z hotelarzy jest to dobry czas na wprowadzenie nowych narzędzi, technologii i strategii sprzedaży w swoich obiektach, jak np. rezerwacje on-line czy tzw. direct booking, który łączy w sobie komunikację z potencjalnymi gośćmi, sprzedaż oraz proces rezerwacyjny za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji on-line, zaznaczają autorzy opracowania.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)