GUS: inflacja na poziomie 4,6%, najbardziej drożeje żywność
2020-04-15 11:06
Przeczytaj także: GUS: inflacja w lutym to aż 4,7%, ceny żywności w górę o 8,1%
Jak informuje najnowsza publikacja GUS, w marcu 2020 roku w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku ceny towarów i usług wzrosły o dość pokaźne 4,6% (przy wzroście cen usług – o 6,5% i towarów – o 3,8%). Tym samym bieżąca inflacja osiąga jeden z najwyższych poziomów od przeszło 8 lat.W stosunku do lutego br. ceny towarów i usług wzrosły o 0,2% (w tym usługi o 0,3% i towary o 0,3%).
Inflacja III 2020 - wpływ zmian cen na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem
W marcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny żywności (o 0,9%), odzieży i obuwia (o 2,5%) oraz mieszkania (o 0,4%), które podwyższyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,20 p. proc.,0,12 p. proc. i 0,09 p. proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 2,5%) oraz rekreacji i kultury (o 0,9%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,24 p. proc. i 0,06 p. proc.
W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny żywności (o 8,6%) oraz w zakresie mieszkania (o 5,9%) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 1,97 p. proc. i 1,42 p. proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 1,4%) oraz odzieży i obuwia (o 1,7%) obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,14 p. proc. i 0,09 p. proc.
fot. mat. prasowe
Wpływ zmian cen wybranych grup towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2020 r.
W marcu istotny wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych miały m.in. wyższe ceny mięsa.
fot. mat. prasowe
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych (zmiana w % do okresu poprzedniego)
W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,2%.
fot. mat. prasowe
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych
W marcu 2020 r. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych znajdował się powyżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego.
Statystyki GUS w dobie pandemii
Przy okazji najświeższej publikacji dotyczącej inflacji w Polsce GUS podkreślił, że zmiany i ograniczenia wprowadzone na czas pandemii istotnie wpłynęły na możliwości gromadzenia danych o cenach detalicznych.
Główne problemy dotyczą badania realizowanego w terenie. W marcu br., znaczną część informacji o cenach udało się jednak zgromadzić w okresie, kiedy sprzedaż odbywała się jeszcze w niezmienionych warunkach. Brakujące dane były uzupełniane przez ankieterów przede wszystkim drogą zdalną – mailową, telefoniczną, poprzez strony internetowe. Ceny, które nie mogły zostać zebrane za pośrednictwem tych metod, zostały wyszacowane zgodnie z obowiązującymi procedurami metodologicznymi i wytycznymi Eurostatu w tym zakresie.
Największy udział brakujących obserwacji wymagających imputacji odnotowano w przypadku rekreacji i kultury, zwłaszcza w zakresie turystki zorganizowanej za granicą, transportu, zdrowia, odzieży i obuwia oraz niektórych produktów w dziale żywność i napoje alkoholowe.
W przypadku utrzymania dalszego obowiązywania ograniczeń w handlu detalicznym należy oczekiwać, że liczba brakujących notowań cen w kwietniu będzie istotnie wyższa niż w marcu br. Wzrost udziału brakujących obserwacji wymagać będzie specjalnego podejścia do szacowania cen towarów i usług. W obliczeniach będą miały zastosowanie wypracowane przez Eurostat we współpracy z krajami UE zasady obliczania wskaźników cen konsumpcyjnych w okresie kryzysu związanego z COVID-19.a
![Inflacja II 2025. Ceny wzrosły o 4,9% r/r [© baloon111 - Fotolia.com] Inflacja II 2025. Ceny wzrosły o 4,9% r/r](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ceny-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych/Inflacja-II-2025-Ceny-wzrosly-o-4-9-r-r-265439-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)