Zakładasz sklep internetowy? O te podstawy musisz zadbać!
2020-04-27 11:26
Przeczytaj także: 4 porady jak skutecznie prowadzić sklep internetowy
Zakładam sklep – i co dalej?
Podjąłeś już decyzję dotyczącą założenia sklepu? Wybrałeś model biznesowy? Zadbałeś o chwytliwą nazwę, logo i szatę graficzną? Teraz należy zająć się „postawieniem” sklepu od strony technicznej. Przed Tobą cztery głównie działania. Jakie?
1. Wybór domeny internetowej
Gdy dysponujesz wolną domeną internetową i serwerem, możesz od razu przejść do kolejnego punktu. Jeśli ich nie masz, musisz na wstępie zarejestrować domenę. Może nią być nazwa sklepu lub firmy. Domeny oferują wszyscy popularni hostingodawcy, w tym home.pl czy nazwa.pl. Sklep możesz postawić na subdomenie istniejącej już strony www. Zazwyczaj wygląda to tak: sklep.nazwadomeny.pl.
2. Zadbanie o bezpieczeństwo
Przy prowadzeniu sklepu internetowego obowiązkiem jest dbałość o bezpieczeństwo transakcji i danych użytkowników. Obecnie standardem jest instalowanie certyfikatu SSL dla domeny. Najprościej – działa ona wtedy według protokołu https, co zapewnia odpowiednie bezpieczeństwo transakcji i przetwarzania danych. Taki certyfikat najczęściej można kupić wraz z domeną. Jest także oferowany przy niektórych platformach e-commerce. Jego wdrożenie pomaga w zdobyciu widoczności i pozyskaniu ruchu organicznego.
3. Wybór platformy
Kolejnym krokiem jest wybór silnika sklepu. Tutaj kluczowe będą trzy kwestie.
- Koszty utrzymania platformy.
- Wielkość sklepu.
- Twój poziom zaawansowania, jeśli chodzi o poruszanie się w internecie i obsługę różnych aplikacji.
Na rynku obecne są zarówno rozwiązanie bezpłatne, jak i płatne, gdzie najczęściej otrzymuje się też wsparcie techniczne.
Z bezpłatnych platform należy wymienić przede wszystkim:
- PrestaShop,
- Magento,
- Wordpress z pluginem WooCommerce.
Ten ostatni najczęściej wykorzystywany jest w przypadku sklepów z mniejszym asortymentem, a także w sprzedaży usług w formie gotowych produktów.
Komu poleca się bezpłatne platformy?
Osobom mającym doświadczenie przy tworzeniu stron, bardzo dobrze obytym w środowisku internetowym lub mającym możliwość skorzystania z pomocy webmastera. Dlaczego? Powód jest bardzo prosty. O ile sama obsługa takich systemów jest dość łatwa, o tyle cały proces tworzenia sklepu będzie spoczywał wyłącznie dla Tobie. Ma to oczywiście swoje zalety – chociażby swobodę działań.
Bezpłatne platformy sklepowe oferują tysiące wtyczek rozszerzających funkcjonalność i gotowych szablonów graficznych. Te mogą w praktyce okazać się częściowo płatne. Jednak zwykle są to płatności jednorazowe, a licencje dożywotnie.
W internecie jest dostępnych mnóstwo poradników o tym, jak takie systemy skonfigurować i obsługiwać. Jeśli nie masz doświadczenia w podobnym działaniu, może być to dla Ciebie po prostu kłopotliwe.
Płatne platformy sklepowe oparte na podstawie modelu SaaS to między innymi:
- Shoper,
- RedCart.
- SkyShop.
Mają one duży atut w postaci dostępnego supportu technicznego i programistycznego. Tego rodzaju silniki zazwyczaj oferują także wbudowane moduły integracji z hurtowniami i płatnościami. Ponadto mają wiele innych gotowych rozwiązań. Oprócz wspomnianego wsparcia technicznego możesz liczyć np. na pomoc przy rejestracji domeny.
Nie musisz opłacać serwera – platformy SaaS korzystają z własnych. Wadą są oczywiście koszty, jakie trzeba ponieść w związku z ich korzystaniem – zwykle w formie abonamentu miesięcznego. Istnieje też ograniczenie możliwości modyfikacji szablonu i oferowanych funkcjonalności. Ale jak to często w życiu bywa, jest też druga strona medalu – mniej możliwości to większa niezawodność!
Po wyborze platformy należy oczywiście wprowadzić produkty, które będziesz sprzedawać. Tutaj kluczowe jest ich atrakcyjne przedstawienie. Pamiętaj, żeby umieszczać:
- dokładną nazwę,
- wysokiej jakości zdjęcia,
- podstawowe informacje,
- chwytliwy i unikalny opis,
- cenę,
- filmy.
4. Działania promocyjne
Na etapie tworzenia sklepu i wprowadzania towaru warto się także zastanowić, jakie działania podjąć, aby odpowiednio wypromować sklep. Tutaj należy wspomnieć o tych najpopularniejszych, czyli:
- kampaniach Google Ads i Facebook Ads,
- SEO,
- obecności w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram.
W przypadku gdy nigdy nie miałeś do czynienia z tymi formami promocji, podejmij współpracę ze specjalistami, np. z doświadczoną agencją marketingową. Na podstawie materiałów udostępnianych m.in. przez Google możesz dodatkowo starać się samodzielnie wypromować swój sklep.
Dostosuj się do nowej rzeczywistości
Pandemia koronawirusa opanowała cały świat i wpłynęła niemal na każdy aspekt naszego codziennego życia. Już od kilku tygodni obserwujemy krótko i długoterminowe rezultaty działań, które mają uchronić nas od zachorowania, a także ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa. Jednak przy zmianie strategii prowadzenia biznesu i wprowadzenia go do internetu, negatywne skutki kryzysu mogą być znacznie mniejsze, niż zakładaliśmy na samym początku.
1 2
oprac. : Grupa TENSE
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)