eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyTrudna organizacja czasu pracy zdalnej. Gorszy jest tylko brak kontaktu z ludźmi

Trudna organizacja czasu pracy zdalnej. Gorszy jest tylko brak kontaktu z ludźmi

2020-05-09 00:15

Trudna organizacja czasu pracy zdalnej. Gorszy jest tylko brak kontaktu z ludźmi

Praca zdalna © antiksu - Fotolia.com

Brak kontaktu z innymi, ale również godzenie obowiązków zawodowych i prywatnych oraz organizacja czasu pracy zdalnej. To największe wyzwania, z jakimi wiąże się konieczność przestawienia się na home office – czytamy w komunikacie z badania Grafton Recruitment i CBRE. Eksperci podejrzewają, że „skutkiem ubocznym” pandemii będzie niewątpliwie upowszechnienie się pracy zdalnej, ale również to, że pracownicy w większym stopniu docenią swoje biura i będą do nich wracać częściej.

Przeczytaj także: Praca zdalna: pracujący rodzice narzekają na work-life balance

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Co przeszkadza nam w pracy zdalnej?
  • Jaka przyszłość prognozowana jest dla home office?
  • Jaką przewagę nad home office ma przestrzeń biurowa?

Z jednej strony upowszechnianie pracy zdalnej sprawiło, że wielu z nas nie wyobraża sobie, aby mogła ona zniknąć z grafików. Z drugiej jednak zaledwie co 10. z nas myśli o tym, aby pozostać w trybie home office i w ogóle nie wracać do biura. Wpływ na to mają bez wątpienia pewne niedogodności, z którymi wiąże się praca z domu - trudności z organizacją czasu pracy, tęsknota za kontaktami międzyludzkimi, czy zaburzony work-life balance. Z badania zrealizowanego przez Grafton Recruitment i CBRE wynika również, że brakuje nam własnej przestrzeni do pracy oraz profesjonalnego sprzętu.

Jak podkreśla Joanna Wanatowicz, Business Director, Grafton Recruitment, przyspieszony kurs pracy zdalnej, który nagle musiało odbyć tak duże grono polskich pracowników, wcale nie musiał przebiegać gładko i bezproblemowo.
- Niektórzy szybko zorientowali się, że w ich domach czy mieszkaniach nie ma odpowiednich warunków do pracy, a sprzęt pozostawia trochę do życzenia. Dodatkowo, brakuje nam przestrzeni, w której można się spotkać i wymienić pomysłami. Taką możliwość daje nam biuro, a wideokonferencja nie jest w stanie tego zastąpić. W związku z tymi trudnościami, na razie trudno ocenić jak bardzo zmieni się podejście do pracy zdalnej, zwłaszcza, że ostateczną decyzję o formie wykonywania obowiązków podejmą nie tylko pracownicy, ale też przede wszystkim pracodawcy – mówi Joanna Wanatowicz, Business Director, Grafton Recruitment.

fot. antiksu - Fotolia.com

Praca zdalna

Organizacja czasu pracy wyzwaniem pracy zdalnej. Bardziej doskwiera nam tylko brak kontaktu z innymi.


Praca zdalna: co jest największym problemem?


Aż 34% pracowników przyznaje, że największym wyzwaniem pracy zdalnej są utrudnione kontakty ze współpracownikami. Telefon czy kamera w laptopie nie są w stanie zastąpić bezpośrednich interakcji, o czym większość zatrudnionych przekonała się całkiem szybko.

Drugi problem to godzenie obowiązków zawodowych i prywatnych, z którym ma trudność aż 26% osób. Najprawdopodobniej są to pracownicy, którzy pracę zdalną muszą godzić z opieką nad dziećmi. Okazuje się jednak też, że brak przyzwyczajenia do wykonywania swoich obowiązków z domu sprawił, że 26% osób ma również problemy z planowaniem własnej pracy.

Mimo to w przekonaniu aż 44% pracowników ich efektywność w domu nie spada, a 22% jest zdania, że nawet wzrosła. Co czwarta osoba odnotowała spadek efektywności.
- Odpowiednia organizacja czasu pracy zdalnej to rzeczywiście duże wyzwanie. Jednym z powodów jest fakt, że biuro ma dla nas wymiar symboliczny. Określa ramy pracy zawodowej. Kiedy zamykamy komputer i wychodzimy z biurowca, mamy większe szanse wyjść z ról, które pełnimy. Przestajemy być menadżerami czy prawnikami, a stajemy się przyjaciółmi, rodzicami. Jeśli te dwa światy funkcjonują obok siebie, granica może się zacierać, a możliwość nabrania dystansu jest ograniczona. Przez to pracownicy, którzy mają trudności z planowaniem zadań, mogą mieć wrażenie, że są w pracy 24 godziny. I to właśnie te osoby z pewnością po powrocie do biura docenią wyraźniejsze oddzielenie życia zawodowego od prywatnego i możliwość powrotu do przestrzeni biurowych czterech ścian – mówi Edyta Mika, ekspert obszaru Strategii Środowiska Pracy i Zarządzania Zmianą w CBRE.

Metodologia badania:
Badanie przeprowadzono w dniach 13-17 kwietnia 2020 roku za pomocą ankiety online. Grupa badawcza to kandydaci Grafton Recruitment, którzy w latach 2018-2020 aplikowali na co najmniej jedną ofertę pracy. N=1058.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: