Życie w kwarantannie: pora na e-commerce i usługi online
2020-05-20 11:51
Przeczytaj także: Pandemia COVID-19 nie budzi już naszego niepokoju?
Z badania zleconego przez Mastercard wynika, że w ostatnich tygodniach internet stał się zdecydowanie ulubionym miejscem na zakupy. 2 na 3 Polaków zgodnie przyznaje, że z e-commerce korzysta obecnie częściej niż przed wybuchem pandemii. Interesują nas jednak nie tylko produkty, ale i usługi online oraz cyfrowe doświadczenia.Jak czytamy w komunikacie z badania, 46% badanych przyznaje, że z usług online korzysta więcej niż wcześniej. W tej grupie:
- 68% respondentów sięga po streaming wideo (jak np. Netflix, HBO GO czy Amazon Prime Video);
- 44% respondentów gra przez internet w gry;
- 29% uczestniczy w zajęciach fitness online;
- 24% wirtualnie „odwiedza” muzea i inne atrakcje turystyczne.
W czasach narodowej kwarantanny ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej stał się też kontakt ze znajomymi i bliskimi, co widać w popularności rozmów wideo. Korzysta z nich 77% badanych, co czyni je najpopularniejszą usługą online.
W czasie pandemii widać też większe zaangażowanie Polaków w działania charytatywne. Prawie połowa (44%) badanych przekazała w ostatnim miesiącu darowiznę online, a 18% zrobiło to po raz pierwszy.
Więcej czasu spędzanego w domu to okazja do nabywania nowych umiejętności, a podłączony do internetu komputer pomaga w tym nie tylko uczniom. 41% Polaków ankietowanych w badaniu Mastercard sygnalizuje, że szuka w sieci materiałów edukacyjnych dla siebie lub dla członków swojej rodziny. 28% szlifuje znajomość języków obcych, a 7% grę na instrumentach muzycznych. Inne umiejętności, które można doskonalić w internecie, to gotowanie (36%), majsterkowanie (22%), programowanie (16%), a nawet strzyżenie włosów (14%). Nauka w sieci obejmuje też opanowywanie praktycznych umiejętności dnia codziennego. Prawie połowa polskich konsumentów (47%) zaczęła ostatnio korzystać z bankowości internetowej, a 42% korzysta z telemedycyny i kupuje leki online.
Jedną z oznak większego niż dotychczas zainteresowania e-commerce są internetowe zakupy produktów pierwszej potrzeby, które robi 44% polskich konsumentów. Inne popularne produkty to książki (47%), gry planszowe (36%) czy przybory kuchenne (33%). Powodzeniem cieszą się jednak również maszynki do strzyżenia włosów (22%) czy maty do ćwiczeń (16%).
10 NAJPOPULARNIEJSZYCH „PRODUKTÓW NA KWARANTANNĘ”
- Książki (47%)
- Gry planszowe (36%)
- Przybory kuchenne (33%)
- Puzzle (30%)
- Przybory do farbowania włosów (30%)
- Maszynki do strzyżenia włosów (22%)
- Poduszki (21%)
- Oczyszczacze powietrza (17%)
- Maty do ćwiczeń/jogi (16%)
- Sztuka i rzemiosło (16%)
Badanie Mastercard pokazuje też, że niektóre zwyczaje zakupowe konsumentów pozostają bez zmian nawet po przejściu do e-commerce. Prawie wszyscy (96%) „łowcy okazji” ze sklepów stacjonarnych zamienili je na przeszukiwanie stron internetowych w pogoni za najlepszymi ofertami. Z kolei 79% spośród amatorów oglądania wystaw sklepowych przyznaje, że tworzy „listy życzeń”, ale nie zawsze kupuje zamieszczone na nich produkty. Ponadto 35% klientów deklaruje, że kupując online pozostają lojalni sprzedawcom, których znają ze świata rzeczywistego.
Prawie wszyscy badani (91%) sygnalizują, że podczas zakupów online zachowują ostrożność, a 60% martwi się, że w sieci padnie ofiarą oszustwa. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo przy płaceniu online, 78% polskich konsumentów kupuje u znanych im sprzedawców, 83% sprawdza opinie innych kupujących, a 36% kontaktuje się z nieznanymi im sprzedawcami przed dokonaniem zakupu.
fot. mat. prasowe
Zakupy online w czasie izolacji
Niemal połowa badanych zakupiła książki
10 NAJPOPULARNIEJSZYCH AKTYWNOŚCI ONLINE W CZASIE NARODOWEJ KWARANTANNY
- 77% badanych regularnie prowadzi rozmowy wideo z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami
- 68% subskrybuje platformy VOD, takie jak Netflix, HBO GO, czy Amazon Prime Video
- 59% ogląda komedie, kabarety lub stand-up
- 44% gra przez internet w gry wideo
- 41% bierze udział w lekcjach gotowania lub korzysta z przepisów w sieci
- 36% bierze udział w koncertach
- 29% korzysta z wirtualnych zajęć fitness
- 28% uczy się języka obcego
- 24% odwiedza strony muzeów lub innych atrakcji turystycznych
- 18% rozwiązuje quizy
Najważniejsze wskazówki Mastercard dotyczące bezpieczeństwa w internecie:
- Wchodź tylko na bezpieczne strony: Kupuj i płać online tylko na stronach internetowych, które dbają o twoje bezpieczeństwo szyfrując twoje dane. Ich adresy zaczynają się od „https” i można je poznać po symbolu zablokowanej kłódki w przeglądarce.
- Dbaj o bezpieczeństwo swoich danych: Nigdy nie podawaj danych swojej karty płatniczej telefonicznie, przez e-mail, SMS lub media społecznościowe.
- Zaktualizuj ochronę antywirusową: Upewnij się, że zaktualizowałeś program antywirusowy na urządzeniu, na którym planujesz zakupy.
- Zaufaj swojemu instynktowi: Jeśli widzisz ofertę online, która wygląda zbyt dobrze, aby mogła być prawdziwa, prawdopodobnie tak właśnie jest. Zawsze sprawdzaj dokładnie oferty, których nie jesteś pewien.
![Polacy boją się o zdrowie rodziny najbardziej w Europie [© pixabay.com] Polacy boją się o zdrowie rodziny najbardziej w Europie](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/pandemia/Polacy-boja-sie-o-zdrowie-rodziny-najbardziej-w-Europie-238150-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)