GfK: pesymizm polskich konsumentów nieco mniejszy
2020-06-01 11:17
Poprawa nastrojów konsumentów w maju © MH - Fotolia.com
Kwietniowy lockdown i reperkusje pandemii sprawiły, że w minionym miesiącu nastroje polskich konsumentów osiągnęły historyczne dołki. W maju pesymizm dotyczący przyszłych ocen sytuacji gospodarstwa domowego oraz gospodarki kraju nadal był spory, ale w porównaniu z kwietniem widać było pewną poprawę - wynika z badania zrealizowanego przez GfK.
Przeczytaj także: GUS: koniunktura konsumencka ciągle zła, ale lepsza niż w kwietniu
-23,2 - taki poziom osiągnął w maju br. Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK. To oznacza, że względem poprzedniego miesiąca poprawił się o 4,5 p.p. Warto przypomnieć, że jego kwietniowe notowanie było najgorszym, z jakim mieliśmy do czynienia w całej, dziewiętnastoletniej historii pomiarów GfK, które prowadzone są od maja 2001 roku.Jak czytamy w komunikacie z badania GfK, w maju br. zmiany poszczególnych składowych Barometru Nastrojów Konsumenckich prezentowały się następująco:
- oceny bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego pikowały z poziomu -1,9 do -11,6 (-9,7 p.p.);
- oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego wzrosły z -35,9 do -23,9 (+12 p.p.);
- oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju podskoczyły -70,3 do -54,6 (+15,7 p.p.);
- skłonność do zakupów nie zmieniła się względem kwietnia, pozostając na poziomie -2,8.
Widzimy zatem, że nastroje polskich konsumentów nie należą do zachwycających, ale faktem pozostaje, że w stosunku do kwietnia widać ich odbicie.
Obecnie poprawiły się oceny przyszłości, zarówno w odniesieniu do przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, jak i przyszłej sytuacji całej gospodarki, z kolei dalej pogłębiają się spadki w ocenach bieżącej finansowej sytuacji gospodarstwa domowego. Wydaje się, iż obserwowane zmiany w zakresie poszczególnych składowych są wynikiem procesu pewnej kalibracji, czyli urealniania i racjonalizacji ocen sytuacji, które mają miejsce w opinii publicznej.
Jak pisze GfK, marcowe zaskoczenie skalą zjawiska wywołało społeczny szok i gwałtowne tąpnięcie nastrojów w kwietniu, natomiast obecnie, wraz z perspektywą luzowania ograniczeń i powrotu do normalności, nastąpiła korekta ocen dotyczących prognoz i przyszłej sytuacji, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i całej gospodarki.
fot. mat. prasowe
Nastroje konsumenckie Polaków
Autorzy badania podejrzewają, że w najbliższym czasie będziemy mieć do czynienia z rozchwianiem nastrojów konsumenckich. Niestabilność opinii stymulować będzie dynamika zmian, zarówno na poziomie organizacji życia społecznego, jak i gospodarczego oraz, w jakimś stopniu, stała ogólna niepewność, co do efektów wprowadzanych zmian.
O badaniu
Badanie zrealizowano w dniach 8-13 maja metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na losowo-kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana i zrealizowana z zachowaniem rozkładu parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającym rozkład tych cech w populacji generalnej. Cechy kontrolowane w badaniu: wykształcenie, płeć x wiek, województwo, klasa wielkości miejscowości.
Majowa fala badania była drugą (wraz z kwietniową), którą, ze względu na ograniczenia wprowadzone w związku z pandemią, zrealizowano metodą CAWI. Do fali marcowej włącznie wszystkie poprzednie fale badania realizowano metodą CAPI (wspomaganych komputerowo wywiadów bezpośrednich w domach respondentów) na losowej reprezentatywnej proceduralnie próbie n=1000 osób.
Zastosowana zmiana ma na celu zachowanie ciągłości pomiarów. Jednak przy interpretacji wyników należy wziąć pod uwagę powyższą zmianę i zawsze uwzględniać moment przejścia pomiędzy metodami. Różnice w metodzie osiągania reprezentatywności, tzn. podejściu proceduralnym (CAPI) a przedmiotowym (CAWI) mogą mieć wpływ na różnice w poziomach oszacowań.
Barometr może przyjmować wartości od –100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)