eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyTelemedycyna pod obserwacją cyberprzestępców. Jak chronić dane osobowe?

Telemedycyna pod obserwacją cyberprzestępców. Jak chronić dane osobowe?

2020-06-02 10:12

Telemedycyna pod obserwacją cyberprzestępców. Jak chronić dane osobowe?

Telemedycyna © carballo - Fotolia.com

Wybuch pandemii przyniósł nagłą i niespodziewaną popularność telemedycyny i świadczonych w jej ramach teleporad. I wprawdzie możliwość zdalnego porozumiewania się z lekarzem może brzmieć jak realizacja marzeń i rozwiązanie odwiecznych kłopotów służby zdrowia, związanych m.in. z ciągnącymi się w nieskończoność kolejkami do specjalistów, to jednak okazuje się, że równie dobrze oznaczać może kłopoty. Potwierdzeniem tego jest chociażby zeszłoroczna kontrola NIK, która dowiodła, że dane osobowe przechowywane przez placówki medyczne nie są bezpieczne.

Przeczytaj także: Telemedycyna bez szans na popularność? 50% Polaków nie chce jej po pandemii

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jakie dane osobowe musimy udostępnić, korzystając z usług telemedycyny?
  • Czego dowiodła kontrola przeprowadzona przez NIK w placówkach służby zdrowia?


Historia choroby w telefonie


Konieczność izolacji i zachowania dystansu społecznego sprawiła, że część usług medycznych przeniosła się do świata cyfrowego. Możliwość skorzystania z e-porad zagwarantowały Polakom zarówno publiczne, jak i prywatne placówki służby zdrowia. Zasady były proste. W przypadku państwowych ośrodków wystarczyło wypełnienie dostępnego w sieci formularza, w którym pacjent proszony był o opisanie dolegliwości i podanie danych osobowych, w tym m.in. imienia, nazwiska oraz numeru PESEL. Z kolei pacjenci niepublicznych placówek najczęściej korzystali z telemedycyny za pośrednictwem aplikacji mobilnych lub też łącząc się telefonicznie z recepcją.

W efekcie takiej rozmowy lekarz decydował, czy w danym przypadku wystarczające jest wystawienie e-recepty, e-zwolnienia, czy też może koniecznością jest zobaczenie pacjenta na żywo i dokładniejsze przyjrzenie się jego dolegliwościom.

fot. carballo - Fotolia.com

Telemedycyna

Rozwój telemedycyny jest nieunikniony i wskazany. Równolegle z rozwojem usług powinniśmy jednak pracować nad zabezpieczeniem dostępu do danych.


Dodatkowo za pośrednictwem, przygotowanego przez Ministerstwo Zdrowia, Internetowego Konta Pacjenta zyskaliśmy dostęp do m.in. wszystkich recept, które otrzymaliśmy od początku 2019 r., historii naszych wizyt w placówkach prowadzonych przez NFZ. Dzięki aplikacji mamy również dostęp danych naszych dzieci (przed ukończeniem 18. roku życia). To dotyczy pacjentów publicznej służby zdrowia. Do korzystania z IKP konieczne jest posiadanie profilu zaufanego. Podobne funkcjonalności oferują również aplikacje prywatnych sieci medycznych. Pacjenci dobrze odbierają nowe rozwiązania ułatwiające leczenie. Według raportu Fundacji Digital Poland, PwC i IQS 92% Polaków pozytywnie ocenia nowe technologie w medycynie.

NIK alarmuje: szpitale nie chronią danych pacjentów


W parze z niewątpliwymi zaletami nowoczesnymi rozwiązań telemedycyny idą niestety poważne zagrożenia. Większość przetwarzanych przez firmy medyczne danych archiwizowana jest w formie cyfrowej. Ich zabezpieczenie budzi z kolei poważne wątpliwości.

Jako pierwsza na alarm biła Najwyższa Izba Kontroli, która w raporcie z listopada 2019 r. o ochronie danych osobowych w szpitalach pokazuje, że większość sprawdzanych w ramach kontroli placówek medycznych nie zapewnia skutecznej ochrony danych pacjentów, a w ponad połowie doszło do naruszeń. Zaufania do ochrony danych przez instytucje publiczne, jakimi są szpitale, ale także prywatne przedsiębiorstwa, nie mają również sami Polacy. Jak wynika z przeprowadzonego w kwietniu przez IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów badania, 54% z nich obawia się, że mogą mieć problem na skutek braku wystarczających zabezpieczeń, niedbałości lub niekompetencji tych, którzy informacje na ich temat przechowują, czyli urzędów i firm.

- Służba zdrowia to drugi po instytucjach finansowych cel ataków hakerów na świecie. W Polsce w szpitalach leczy się rocznie 8-9 mln osób. Każda z nich może stać się nieświadomym kredytobiorcą lub „właścicielem” drogiego telewizora kupionego na raty. Znamy przecież z niedalekiej przeszłości przypadki poważnych wycieków danych z ośrodków medycznych. W grudniu 2019 r. o pomoc do ekspertów serwisu ChronPESEL.pl zwróciła się farmaceutka z województwa zachodniopomorskiego, która otrzymała listowne powiadomienie z Narodowego Funduszu Zdrowia o wycieku danych kierowników kilkuset aptek z tego województwa, w tym ich numerów PESEL. Takich sytuacji jest więcej – mówi Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl, partnera Krajowego Rejestru Długów.

Dane osobowe pacjentów z kradzionego komputera


Rok temu w maju wyciekły dane prawie 29 000 pacjentów Prywatnej Praktyki Lekarskiej Specjalisty Medycyny Pracy we Wrocławiu. Można je było znaleźć na niezabezpieczonym serwerze poradni. Widoczne były numery PESEL, adresy i szczegółowe informacje związane z celem badania, np. uzyskaniem orzeczenia do pracy na wysokości dla danego zawodu.

Powodem wycieku nie zawsze musi być jednak brak ostrożności administratorów sieci. Zdarza się, że dochodzi do niego w wyniku pospolitej kradzieży. W listopadzie 2019 r., również we Wrocławiu, zaginęły dane osobowe 200 tys. pacjentów oraz pracowników placówki. Wśród nich były imiona, nazwiska, numery PESEL i daty urodzenia. Baza znajdowała się w komputerze firmy zewnętrznej, która obsługiwała szpital w zakresie informatyki.

- Rozwój telemedycyny jest nieunikniony i wskazany. Równolegle z rozwojem usług powinniśmy jednak pracować nad zabezpieczeniem dostępu do danych. Ich utrata wiązać się bowiem może z poważnymi konsekwencjami. W przypadku wycieku, istotna jest postawa instytucji, która była administratorem skradzionych danych. Ostatni przykład Politechniki Warszawskiej, która zareagowała właściwie, pokazuje, jak ważne jest, by od razu poinformować o wydarzeniu oraz zaproponować odpowiednie działania mające na celu zapobiegnięcie skutkom wykorzystania danych. Nie możemy jednak wyłącznie czekać na komunikat z firmy, która przetwarza nasze dane. Dlatego bardzo ważne jest, by oprócz przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa, stale monitorować zapytania na swój temat w Krajowym Rejestrze Długów. Tylko wtedy będziemy w stanie szybko zareagować, gdy ktoś spróbuje wykorzystać nasze dane – dodaje Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl.

Zarówno instytucje finansowe, jak i firmy pożyczkowe oraz telekomy przed podpisaniem umowy z nowym klientem, weryfikują, czy nie jest notowany w Krajowym Rejestrze Długów, jako osoba zadłużona. Żeby to zrobić muszą najpierw uzyskać naszą pisemną zgodę. Jeśli więc dostaniemy SMS-a, że właśnie sprawdza nas np. jakiś bank, a my w nim nie składaliśmy wniosku o kredyt, to znak że trzeba szybko reagować.

ChronPESEL.pl daje również wsparcie prawne osobom, które padły ofiarą oszusta. W zależności od wybranej opcji zarejestrowany użytkownik platformy otrzyma albo komplet dokumentów wraz z adresami instytucji, do których należy je wysłać, aby nie płacić cudzego kredytu albo pomoc prawnika, który zajmie się tym w jego imieniu.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: