Koniunktura konsumencka VII 2006
2006-08-01 00:04
W lipcu 2006 r. notowania zarówno wskaźnika ufności konsumenckiej bieżącego, jak i wyprzedzającego, uległy poprawie w stosunku od wartości uzyskanych w poprzednim miesiącu - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VI 2006
Zaobserwowana korzystna zmiana, po głębokim pogorszeniu w poprzednich czterech miesiącach, jest wynikiem dużej poprawy ocen obecnego dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstwa domowego, zmian poziomu bezrobocia, możliwości oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach oraz ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach. W mniejszym stopniu na tę poprawę i osiągnięty poziom wskaźników wpłynęły konsumenkie oceny dotyczące zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego w ostatnich i najbliższych 12 miesiącach, jak również ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w najbliższych 12 miesiącach.Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej przyjął w lipcu 2006 r. wartość –13,9, tj. wyższą od zaobserwowanej w czerwcu o 2,0 pkt. procentowe. W porównaniu do analogicznego miesiąca 2005 r. nastąpiła poprawa tego wskaźnika o 9,7 pkt. procentowego.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął w lipcu wartość –17,7, dodatnio różniącą się o 1,8 pkt. procentowego od wyniku z poprzedniego miesiąca. W perspektywie ostatniego roku oznacza to dalszy wzrost notowań, wynoszący obecnie 12,5 pkt. procentowego.
Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w lipcu 2006 roku
W lipcu, podobie jak w czerwcu, ponownie zanotowano poprawę ocen zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy): saldo ocen przyjęło wartość –16,0, a więc wzrosło o 0,9 pkt. procentowego w stosunku do wyniku z czerwca. W odniesieniu do analogicznego miesiąca 2005 r. obserwowane zmiany kształtują się również bardzo korzystnie, z różnicą wynoszącą 10,2 pkt. procentowego.
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl