Kto naprawia nasze auta?
2006-08-02 00:01
Gdzie zwykle oddaje Pan(i) swój samochód do serwisowania i konserwacji/ w celu dokonania napraw powy © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Serwisy samochodowe 2007
Jednak najpopularniejszym miejscem dokonywania takich napraw są warsztaty niezależne (nieautoryzowane), które odwiedza 38% respondentów. Tylko nieco ponad jedna czwarta (26%) badanych zleca bieżące naprawy serwisom autoryzowanym przez producentów aut.Inaczej jest w przypadku napraw powypadkowych, które są dokonywane głównie przez specjalistów: 32% badanych powierza je warsztatom niezależnym, zaś 20% warsztatom autoryzowanym. Tylko 6% pytanych decyduje się na samodzielną naprawę auta po wypadku. Natomiast blisko jedna trzecia (32%) osób decydujących o miejscu dokonania naprawy nie potrafi określić, komu zleciłaby naprawę w razie kolizji.
fot. mat. prasowe
Gdzie zwykle oddaje Pan(i) swój samochód do serwisowania i konserwacji/ w celu dokonania napraw powy
Podstawa: N=5500 respondenci odpowiedzialni za konserwację, naprawy oraz zakup części do samochodu posiadanego w gospodarstwie domowym
Inne naprawy, czyli wszelkie prace przy samochodzie poza bieżącą konserwacją i naprawami powypadkowymi, są najczęściej (przez 41% respondentów) wykonywane samodzielnie (w tym także z pomocą rodziny bądź znajomych). Warsztaty niezależne wybiera 36% osób, natomiast na serwisy autoryzowane decyduje się blisko co piąty (19%) odpowiedzialny za naprawy auta.
"Wyniki badania pokazują, że udział napraw dokonywanych samodzielnie jest u nas wyższy niż w takich krajach europejskich, jak Niemcy czy Francja. Jednocześnie Polacy rzadziej korzystają z usług autoryzowanych warsztatów" - komentuje Piotr Sowiński z TNS OBOP. "Powodem są nie tylko ceny usług w warsztatach, ale także wiek naszych aut – średni wiek aut obecnych w polskich gospodarstwach domowych wynosi 12 lat. Są to więc często pojazdy o stosunkowo prostej budowie, które łatwiej naprawić we własnym zakresie" - wyjaśnia Piotr Sowiński.
Badanie panelowe prowadzone metodą wywiadów telefonicznych 3 razy w roku na reprezentatywnej próbie N=5000 osób odpowiedzialnych za naprawy i konserwację samochodu posiadanego w gospodarstwie domowym. Przedstawione wyniki dotyczą napraw dokonanych w roku 2005.
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl